amerikai
zeneszerző, karmester, zongoraművész (1918–1990)
A
20. század legnagyobb karmester egyéniségeinek egyike, a televíziós zenei
ismeretterjesztés műfajának megteremtője (Hangverseny
fiataloknak,
1962). Egy Ukrajnából kivándorolt vallásos zsidó családból származott, első
zenei élménye a zsinagóga orgonája és kórusa volt. Tizenegy évesen zongorát
örökölt, ezzel szavai szerint "Megtaláltam
a saját világmindenségemet, azt a helyet, ahol biztonságban érzem magamat: a
zenét."
A Harvard egyetemen zenét és bölcsészetet tanult, 1939-ben kitüntetéssel
végzett. Dirigensi karrierje 1943-ban egy bravúros beugrással indult - a 25
éves, ismeretlen Bernstein Bruno Walter betegsége miatt néhány órás
felkészülés után állt a New York-i Filharmonikusok élére és leírhatatlan
sikert aratott a Carnegie Hallban. Egy csapásra Amerika kedvence lett, a
nagy zenekarok valósággal versengtek kegyeiért. Lelkesedése, átéléssel telt
dirigálása, a belőle áradó zeneélvezet a nem zeneértő közönséget is magával
ragadta. 1957-ben első amerikaiként lett a New York-i Filharmonikusok
művészeti vezetője, a zenekarral 12 éven át dolgozott, a muzsikusok a
Laureate Conductor címmel tisztelték meg. Stílusa neoklasszikus vonásokat
hordoz, de zenéjének hangzása összességében jellegzetesen amerikai -
ritmikai vitalitás, fülbemászó, olykor dzsesszes elemeket is feldolgozó
dallamosság jellemzi. Programszimfóniái (Jeremiás
- 1942,
Az aggodalom kora
- 1949, és a legismertebb a Tel Avivban bemutatott
Kaddish
- 1963) zsidó hitvallásáról tanúskodik. Első musicalje, az
Egy nap a városban
463 előadást ért meg, meg is filmesítették. A Voltaire regényéből készült
Candide
(1956) nem volt sikeres, annál inkább az lett az 1957-ben színre került
West Side Story. A
modern kori Rómeó és Júlia bejárta a világot, dallamait olyan operasztárok
is énekelték, mint Kiri Te Kanawa és José Carreras, feledhetetlen film is
készült belőle Natalie Wood főszereplésével (10 Oscar-díjat nyert). Modern,
kicsit dzsesszes hangzású komolyzenei művei is kedveltek, ezekben
felhasználta a country-dalok, mexikói táncok és a néger zene elemeit is.
Három szimfóniát írt, a Kaddish-t 1977-ben átdolgozta, a keresztény
liturgiát követő
Mise
nagy vihart kavart. Zenei ismeretterjesztőként ritka adománnyal
rendelkezett: képes volt a zenét közérthetően, a lényeget feltáró módon
közel vinni a hallgatósághoz, felnőtthöz, gyerekhez egyaránt. Előadásait a
New York-i filharmonikusokkal illusztrálta - közben ő is zongorázott. Az
előadások szövege könyv alakban a világ számos nyelvén megjelentek, magyarul
A muzsika öröme címmel 1976-ban. Első budapesti vendégszereplésekor, 1948
májusában a Zeneakadémia félig sem telt meg, de az előadást közvetítette a
rádió, így a második részben már zsúfolt nézőtér fogadta. A közönség vállra
emelve vitte vissza a szállodába, szavai szerint ez azóta sem történt meg
vele. 1985 nyarán Kaddish-szimfóniáját vezényelte Budapesten, az Európai
Ifjúsági Zenekar élén. 1990 októberében, orvosai tanácsára vonult vissza a
vezényléstől. A gyertyát két végén égető Bernstein olykor egy hét alatt 39
koncertet vállalt, napi 100 cigarettát szívott el és esténként még megivott
egy üveg whiskyt. Tüdő tumorban halt meg 1990. október 14-én, New Yorkban.
Ízelítő műveiből - videó: West Side Story - 'America'