francia
zeneszerző, író, zenekritikus
(1803 - 1869)
Nevéhez
fűződik a romantika nagyzenekari stílusának megteremtése. Apja Louis Joseph
Berlioz, régi, gazdag nemesi család sarja volt, aki a tudomány iránti
rajongásból orvos lett. Mivel Napóleon rendeletére bezárták a kolostori
iskolát, ahová Hectort is beíratta, maga vette kézbe fia nevelését. Az ifjú
Berlioz hamar megismerte a latin klasszikusokat valamint a francia irodalom
nagyjait. Anyja katolikus nevelésben részesítette. Apja felfigyelt fiának
tévedhetetlenül biztos hallására, és megtanította a hangjegyolvasásra. Zenei
neveltetése nagyrészt abban merült ki, hogy megtanult flageoletten, fuvolán,
gitáron, illetve később nagydobon játszani. Zongorázni sosem tanult, ez
későbbi élete során igen nagy hiányosságnak bizonyult. Az apa ártatlan
szórakozásnak, hóbortnak vélte fia zeneimádatát, és egy pillanatra sem
hitte, hogy Hector a muzsikálást élethivatásának szánja. Csak akkor
ajándékozta fiának a már régen kért jobb minőségű fuvolát, amikor az
megígérte, hogy anatómiai tanulmányokba kezd. Berlioz 1821. március 22-én
Grenoble-ban érettségizett le, majd 1822 tavaszán Párizsba indult, az orvosi
fakultásra. Első párizsi éveit valóban az orvostudománynak szentelte, de
emellett esténként ellátogatott az operaházba, ahol meghallgatta a kor
leghíresebb zeneszerzőinek műveit. Hamarosan felfedezte a konzervatórium
könyvtárát, ahol megismerkedett a nagy zeneszerzők műveivel. Ez volt az az
élmény, melynek hatására végleg búcsút mondott az orvostudománynak. Apja
továbbra is az orvosi karrier mellett kardoskodott, de nem hívta vissza
Párizsból. Az ifjú Berliozt 1823-ban egyik barátja bemutatta a
Konzervatórium egyik professzorának, aki magánnövendékének fogadta. Több
kisebb kompozíciója is fennmaradt ebből az időből, a legjelentősebb egy mise
volt, amelyet az Aprószentek ünnepére írt a Szent Rókus-templom számára. A
bemutatót Augustin de Pons zenebarát támogatta, mivel Berlioz szülei
időközben megvonták fiuk anyagi támogatását. A misét jelentős sikerrel 1825.
július 10-én mutatták be. Ennek sikere egy időre kiengesztelte az
aggodalmaskodó szülőket, ám amikor 1826 júniusában sikertelenül pályázott a
Római-díjára, a szülei hazarendelték. Berlioz makacsul kitartott
elhatározása mellett végül apja beadta a derekát, édesanyja azonban
megátkozta fiát mert a muzsikusi pályát olyannak tartotta, mint a színészét:
erkölcstelennek, amely zülléshez vezet. Berliozt 1826. augusztus 26-án
vették fel a párizsi Konzervatórium zeneszerzés-osztályába. Hiányos zenei
ismeretei miatt beiratkozott Antoine Reicha osztályába is, akitől
ellenpontot tanult, és megismerkedett az opera műhelytitkaival is. Miután a
Konzervatóriumon több ízben pályázott sikertelenül a Római díjra, 1828-ban
megrendezte első nyilvános szerzői estjét. 1830-ban,
Sardanapal utolsó éjszakája
c. kantátájával végre elnyerte a Római díjat. Rómában azonban nem találta
helyét, és félbeszakítva az ösztöndíj feltételéül szabott ott-tartózkodást,
visszatért Párizsba. 1833-tól mint zeneíró és kritikus működött, és
feleségül vette régi szerelmét. A házasság azonban nem sikerült, és Berlioz
a 40-es évek elején Brüsszelbe, majd németországi hangversenykörútra
menekült az otthoni gondok elől. Később újabb hangversenykörutat tett
Közép-Európában, amelynek során Pesten is adott két nagysikerű hangversenyt
1846 februárjában. Párizsi ügyei csak 1852-ben rendeződtek, ekkor kinevezték
a Konzervatórium könyvtárosának. Családi körülményei mindvégig rendezetlenek
maradtak, első felesége halála után újból megnősült, de másodszor is özvegy
lett, 1867-ben egyetlen fia is meghalt. 1869-ben Párizsban ért véget Berlioz
mozgalmas, diszharmonikus, szomorú élete. -
Műveinek
java programzene, irodalmi eredetű témák feldolgozása, fantáziadús zenei
színekkel. Jellemző vonásuk az egységet biztosító visszatérő téma. Az elsők
között volt, aki a művész legbensőbb érzéseit, szenvedéseit zenei
vallomássá, programzenei alkotássá formálta. Szinte rákényszeríti a
hallgatót, hogy együtt örüljön, együtt szeressen és szenvedjen az alkotóval.
Leghíresebb műve a
Fantasztikus szimfónia
(1830), amelyben először alkalmazta a tételeken végigvonuló vezérmotívumot,
mely mindig új hangulatot, érzelmet hoz. Ez az egységet teremtő, visszatérő
téma Berlioznál egyedülálló és egyéni. Személyes gondolatait, lelkivilágának
legmélyebb rezdüléseit tárja elénk. Berlioz kibővítette a szimfónia keretét,
az 5 tételből álló zeneműnek programja reménytelen szerelmének visszatérő
látomása, a szöveges program szerint tehát egy szerelmében csalódott művész
narkotikus látomásairól, vízióiról szól ez a szimfónia. E szimfónia
bemutatásának előestéjén ismerte meg Liszt Ferencet, akire nagy hatással
volt a fiatal és tehetséges zeneszerző életfeltáró, érzelmeket megjelenítő
alkotása. A
Harold Itáliában
Berlioz fiatalkori alkotása: 1834-ből való. Különös műfajának ötletét -
szimfónia brácsaszólóval - külső indíték adta: Paganini megrendelése. A
négytételes szimfónia Berlioz itáliai élményeit dolgozza fel. Az önvallomás
azonban nem közvetlenül nyilatkozik meg a műben, hanem egy másik önvallomás
álruhájában: a zeneköltő Byron Haroldjának alakja mögé rejtőzik el és a
mélabús hős kalandjainak elbeszélésébe szövi bele saját élményeit. Byron
Haroldját teszi meg a szimfónia főhősének, de közben önmagáról vall; Harold
olasz útjának ürügyén a maga benyomásait mondja el az Abruzzókban megismert
tájakról és emberekről. A Fantasztikus szimfóniában egyetlen motívummal
jelképezte hősének szenvedélyes szerelmét; a Harold-szimfóniában a hős
megjelenítését egyetlen hangszerre, a szólóbrácsára bízza. 1838-ban fejezte
be Berlioz
Benvenuto Cellini
című három felvonásos operáját, amelyből a párizsi bemutatón egyedül a
nyitány aratott sikert. A zenekari műben két témát idéz az operából, amely a
reneszánsz legendás hírű művészének és a pápai kincstárnok leányának
kalandos szerelmi történetét dolgozza fel. A
Rómeó és Júlia
című drámai szimfóniát - nagyzenekarra, énekkarra és szólóénekre - Berlioz,
Shakespeare tragédiája nyomán Emile Deschamps szövegére írta. A művet
keletkezése évében, 1839-ben ő maga vezényelte a párizsi bemutatón. A Rómeó
és Júlia zenéje egyaránt él az opera, oratórium és szimfónia kifejezési
eszközeivel. A zeneszerző legfontosabb mondanivalóját (drámai megjelenítés
és érzelmek tolmácsolása) a zenekarra bízza. Énekszólamait főként a hallgató
figyelmének ébren tartására használja. A mű négy tételből, továbbá az ezek
elé illesztett zenekari bevezetésből és vokális prológusból áll. A
Római karnevál
című nyitányt Berlioz 1844-ben komponálta. A darab eredetileg Benvenuto
Cellini közzenéje volt. Felidézi az opera karneváli jelenetét és első
felvonásának szerelmi kettősét. Ez a nyitány egyike Berlioz legegységesebb,
művészi törekvéseiben legsikerültebb kompozícióinak. Meghangszerelte a
Rákóczi-indulót
is, ez lett a
Faust elkárhozása
(1846) című drámai oratóriumának egy részlete. Berlioz zenekara nagyméretű,
szokatlan hangszerelést és technikát, sok ütőhangszert, gyakran ritkának
számító hangszert (angolkürt) is használva különleges, szélsőséges hangzást
ért el. A klasszikus formákat szétfeszítő, monumentalitásra törekvő vallási
kompozíciói a
Requiem
(1837) és a
Te Deum
(1855). A
Beatrix és Benedict
című operát Berlioz élete végén Shakespeare Sok hűhó semmiért című vígjátéka
nyomán írta. Ez volt utolsó alkotása, a partitúrát 1862-ben fejezte be. A
nyitány az egész darab ötletgazdagságát, szellemességét, egyben érzelmi
mélységét is magába sűríti. Kora ünnepelt karmestere is volt. Hangszerelés
tana máig alapvető kézikönyv.
Ízelítő műveiből - MIDI:
|