Luciano Berio

olasz zeneszerző és karmester
(1925–2003)

A hatvanas évek avantgárdjának kiemelkedő képviselője, a huszadik századi zene egyik legnevesebb, legsokoldalúbb és legnagyobb hatású alkotója. Meghatározó szerepet játszott az elektronikus zene fejlődésében, új hangzásminőségek kikísérletezésében. Zenész családból származott, első tanára zeneszerző-orgonista apja volt. A milánói Verdi Konzervatóriumban tanult zeneszerzést és vezénylést, később az amerikai Tanglewoodban Luigi Dallapiccola volt a mestere, aki nagy hatást gyakorolt rá zeneszerzőként is. Ígéretesen induló zongorista-pályáját a háborúban szerzett kézsérülését követően feladta, onnantól kezdve csupán dalkísérésre vállalkozott. Karmesterként ő alapította és vezette a New York-i Juilliard Együttest, de számos más együtteshez is fűzte kapcsolat. 1953-ban Bruno Madernával együtt megalapította a RAI milánói elektronikus zenei stúdióját. Ugyancsak Madernával közösen hozta létre 1956-ban az Incontri Musicali (Zenei találkozások) című avantgárd zenei folyóiratot, valamint az azonos elnevezésű hangversenysorozatot. Első elektronikus zenei kompozíciója a Thema. 1960-tól kezdődően kurzusokat tartott Európában (Darmstadt) és az Egyesült Államokban. Az elsők között volt aki egyszerre szólaltatott meg élő hangszereket illetve énekhangot, valamint elektronikusan átalakított hangzásukat (Sequenza III-IV, 1965). Berio az emberi hang természetes megnyilvánulásaiból akusztikai és fonetikai analízissel kereste egy új vokális hangzáskultúra lehetőségeit. Szerkesztési elve a kollázs, ami lehetővé teszi művészetét bizarr asszociációk irányában, és a legkülönfélébb zenei-akusztikai anyagok hasznosítását teszi lehetővé a népdaltól egészen a rock zenéig (Synfonia, 1968). Színpadi akciók egész sorával vesz részt a zenés színház új útjainak keresésében (Passaggio, 1963; Opera, 1970). Az 1970-es évek végén Berio a párizsi IRCAM első munkatársai közé tartozott, vezette az elektroakusztikai részleget. 1987-ben Firenzében alapította meg és művészeti igazgatóként haláláig vezette a Centro Tempo Reale nevű elektroakusztikai központot. A 80-as években színpadi műveket alkotott (La vera storia, 1982 és Un re in ascolto, 1984), mindkettőt Italo Calvino szövegére. Berio kutatója és alkotó újraértelmezője volt a klasszikus tradíciónak. Brahmsot és Mahlert hangszerelt, rekonstruálta Schubert 10. szimfóniáját és Monteverdi Orfeóját, Boccherini művét dolgozta át. Saját műveiben is gyakran alkalmazott idézeteket (Sinfonia). Színpadi, zenekari, vokális és kórusműveit világszerte játsszák.

Ízelítő műveiből - videó:
Leaf - előadó: Paul Crossley