A
második bécsi iskola művészileg legerősebb személyisége, a modern
szimfonikus zene egyik meghatározó alakja, a tizenkét fokú (dodekafon)
zeneszerzői technika képviselője. Schönberg tanítványa volt, akit
példaképének tekintett, de mesterétől eltérő, lírai stílust képviselt,
hangzásérzékenysége háttérbe szorította a komponálás technika szigorúan
konstruktív jellegét. Nürnbergi kereskedőcsaládból származott, zenei
tehetségét, művészi érzékenységét, romantikus hajlamát anyjától örökölte.
Gyermekkorában költőnek készült. Érdekesség, hogy az iskolában megbukott
német irodalomból. Megpróbálkozott a zeneszerzéssel is, bár zenei képzésben
nem részesült. Első művei dalok voltak, 1900-ban hármat írt. 1904-ben
hivatalnoki állást vállalt, de a komponálást folytatta. Még ebben az évben
Arnold Schönberg magántanulója lett, az ő zenei felügyelete alatt komponálta
első darabjait - a
Hét korai dalt
1905-től, a
Zongoraszonátát
1907–1908-ban és a
Fúgát
(1907). Műveivel először nyilvánosan a Schönberg-tanítványok éves
koncertjein szerepelt. Berg anyagi biztonsága 1906-ban jelentősen javult,
komolyabb családi örökséghez jutott. Azonnal otthagyta hivatalát, és
kizárólag a zeneszerzésnek él. 1911-ben megnősült, Helene Nahowski iránti
szerelme sokak szerint zenéjének színeire is kihatott. Az 1912-es
Altenberg-dalokban
például fülledt erotikát lehet felfedezni, ami Berg későbbi műveiben,
elsősorban két operájában is megtalálható. A Schönbergnél töltött tanulóévek
után ez volt Berg első önálló kompozíciója, amelynek bécsi bemutatóján
hatalmas botrány tört ki. Az első világháború előtt még megírta
Négy klarinét-zongoradarabját (Op.5)
és
Három zenekari
darabját (Op.6). A
háborúban 1915 és 1917 között katonai szolgálatot teljesített az osztrák
hadseregben. A háború utáni években első operájának komponálásával
foglalatoskodott.
Wozzeck
című operája (1925) mérföldkő a 20. századi opera történetében,
legjelentősebb műve. Szövegkönyvét maga Berg állította össze Georg Büchner
drámája alapján. Büchner, művének alapötletét egy 1821-ben valóban
megtörtént bűnperből merítette. A szerző ebben felfedi a nyárspolgári világ
nyomorát és erkölcsi szánalmasságát, a képmutatást, az emberek közötti
egyenlőtlenséget, élesen fellép a rosszindulatú hatalmasok és az egész
háború ellen. A cselekmény középpontjában egy borbély-közkatona Wozzeck áll,
akit a katonavilág embertelen környezete egyik megalázó kényszerből a
másikba kergetve megőrjít. Az élet egyetlen értelmét kedvese, Marie jelenti
számára. Ezért amikor annak hűtlenségéről megbizonyosodik, bosszúból megöli,
majd maga is a halálba menekül. Berg mély együttérzéssel ábrázolja a
mesterségesen tönkretett idegzetű szüntelen félelemérzésektől és
hallucinációktól szenvedő hősét, aki itt szimbolikus alak, a társadalomból
kirekedt, sorsát tehetetlenül végigszenvedő kisember típusa. Ugyanakkor
annál ellenszenvesebben mutatja be feletteseinek érzéketlenségét, erkölcsi
közömbösségét, mely Wozzeck tragédiáját előidézte. Az élő emberen való
kísérletezés gondolatának színrevitelében pedig Berg mintegy megjósolja
mindazt a barbárságot, ami a II. világháború alatt az auschwitzi
koncentrációs táborban történelmi valóság lesz. A történés hordozója a
zenekar, az ének-szólam kezelésében a schönbergi énekbeszéd technika, de ez
az opera alapjában véve nem 12 fokú dodekafon zene. Váltakoznak a szvitek,
fúgák, invenciók és variációk szilárd formai alapjai a dodekafon szakaszok
helyenként megnyugtató tonális pillanataival. A mű rövid idő alatt
világsikert aratott. Az ezután komponált
Kamarakoncert, amit
zongorára, hegedűre és 13 vonósra írt, Schönberg 50. születésnapjára
készült. Az első igazi dodekafon műve az 1926-ban készült
Lírai szvit, a 20.
század vonósnégyes irodalmának kiemelkedő, önvallomásszerű darabja. Ezt
követte a hasonló stílusú hangversenyáriája,
A bor
- Baudelaire versére. A komponálás mellett tanított is, és harcosan küzdött
az avantgárd zene elismertetéséért. 1930-ban a Porosz Művészeti Akadémia
tagja lett. Második operája, a Wedekind nyomán írt
Lulu
(1828-35) már teljesen a schönbergi technikával íródott. A darab leplezetlen
erotikájában a Hanna Fuchs Robettinnel folytatott szerelmi viszonya is benne
van. A Lulut végül nem tudta befejezni, 1935-ben vérmérgezés következtében
meghalt. Halála előtt azonban még elkészült
Hegedűversenyével,
amelyre a megbízást 1935-ben Louis Krasner hegedűművésztől kapta, aki az
ősbemutatón is játszotta a szólószólamot Barcelonában 1936-ban. Berg a művet
Egy angyal emlékére címmel a 18 évesen gyermekbénulásban elhunyt Manon
Gropius, Alma Mahler-Werfel és Walter Gropius lánya emlékére ajánlotta.
Érdekessége, hogy az első tételébe beleszőtt egy osztrák népdaltémát, a
második tételben pedig Bach egyik kantátájának - Elég! kezdetű korálját
dolgozta fel.