Vincenzo Bellini

olasz operakomponista
(1801-1835)

1801-ben muzsikus családban született a szicíliai Cataniában. Nagyapja Vincenzo Tobia orgonista volt és különféle ünnepi alkalmakra egyházi zenét írt. Apja Rosario Bellini templomi orgonista. Az ifjú Vincenzo zenei neveltetésében fontos szerepet játszott nagyapja, aki magánúton tanította. Ennek eredményeként született meg első zenei műve, a Tantum ego. Ekkor mindössze hétéves volt. Ugyancsak gyerekkorában ismerkedett meg az Etna lejtőin élő emberek népzenéjével. Ebből három dolog befolyásolta a későbbiekben karrierjét: először is a dallamok improvizációja, másodsorban a dallamok monotonitása, harmadsorban pedig a szicíliai duda zeneisége. Ezután az ifjú Bellini a nápolyi San Sebastiano konzervatóriumban élt és tanult majdnem nyolc évig. Noha a konzervatóriumban a képzés az operaírásra összpontosult, Bellini számos egyházi művet is írt: négy misét, tucatnyi kórusművet, egy orgonaszonátát, kilenc áriát, egy esküvői kantátát, hat nyitányt és egy oboa concertót. Valószínűleg ennél sokkal többet komponált, csak a kéziratok az idők során elvesztek. Mindezen zeneszerzői próbálkozások mellett kimagasló sikere volt első operájának, amely tulajdonképpen vizsgaelőadása is volt. Az Adelson és Salvini-t mindössze 23 évesen írta és 1825. február 12-én mutatták be a konzervatórium színházában. A mű nagy népszerűségnek örvendett a diákság köreiben, és egy éven át, minden vasárnap előadták. Ezután következett a Bianca és Fernando nagy sikerű bemutató előadása 1826. május 30-án San Carlóban, sikerének köszönhetően Bellini szerződést írt alá egy, a milánói La Scalában bemutatandó operáról. Bellini 1827 áprilisában érkezett meg Milánóba. A kalóz szövegkönyve Charles Maturin Bertram című részben gótikus, részben romantikus drámája alapján íródott. A bemutató előadás 1827. október 27-én azonnali siker volt. Ez arra késztette a zeneszerzőt, hogy Milánóban maradjon. A siker miatt lehetősége nyílt bemutatni a Bianca és Fernandót is a Scalában. Híre eljutott Genovába, ahol szintén bemutatták mindkét művét. A kalózban már megalkotja saját operastílusát a zeneszerző - a zenedrámai cselekmény legfőbb hordozója a bensőséges, kifejezésteljes dallamosság, a dallamépítkezés klasszikus szimmetriáját belső hév feszíti, ami a soha nem öncélú, gazdag díszítésekben is kifejezésre jut. Áttöri az áriák és "énekbeszédek" hagyományos rendjét és egyéni módon megkomponált zenei együttesekké formálja őket, minden korábbihoz képest megnövelve így drámai szerepüket. Bellini a lélektani ábrázolás nagymestere, nála a jelenetek hangulata, atmoszférája, drámai kibontakozása áll előtérben. 1831. március 6-án bemutatott operája Az alvajáró már meghódítja a közönséget a milánói Teatro Carcanóban, de életművének csúcsa a Scala színpadán decemberben bemutatott Norma c. operája. Sikerét bizonyítja, hogy a következő években Európa szinte minden nagyobb operaházában bemutatták. Rossini pártfogásának köszönhetően Párizsban mutatják be világsikerű utolsó operáját, A puritánokat (1835). Bellini csak a premieren jelent meg, a második előadáson már üres volt a szerző páholya. Ez az opera is időtállónak bizonyult, és még az 1860-as években, a Wagner-őrület idején is folyamatosan repertoáron volt. Az opera nagy sikert aratott a későbbiekben Nagy-Britanniában is - Viktória királynő kedvenc operája lett. Bellini 1834 június elején ágynak esett, orvosai hastífuszt diagnosztizáltak. A betegségből gyorsan felépült és csak 1835 nyár elején léptek fel ismét a tünetek, szeptember 23-án délután elhunyt. A párizsi Pere Lachaise temetőben helyezték örök nyugalomra, majd földi maradványait 1876-ban átszállították a cataniai székesegyházba. Rossini szerint egyike volt a leglelkiismeretesebb mestereknek. Vígoperát sosem írt, zenéje sötétebb drámaiságot fejez ki. Stílusára a lírikus, melankolikus dallamvezetés jellemző.   

Ízelítő műveiből - videó:
Norma - részlet