magyar
népzenekutató, tanár, zongoraművész és zeneszerző
(1881-1945)
 A
20. század első felének egyik legnagyobb egyénisége, a nemzeti és a modern
zene képviselője. Szinte az egész világon ismerik. 1881. március 25-én
született Nagyszentmiklóson (ma Románia). Édesapja iskolaigazgató volt, maga
is tehetséges csellista. Tanítónő édesanyja jól zongorázott, a fiát 5 éves
korában már zongorázni tanította. Hétéves volt, amikor 1888-ban rövid
betegség után meghalt 33 éves apja. A család fenntartása érdekében anyja
újra tanítani kezdett, amit a házasságkötéskor abbahagyott. Gyermek és
ifjúkorának éveit Nagyváradon, Bessztercén, majd Pozsonyban töltötte, öt
éven keresztül tanult a pozsonyi gimnáziumban. 1899-ben kezdte meg budapesti
zeneakadémiai tanulmányait zongora és zeneszerzés szakon. Itt ismerkedett
meg Kodály Zoltánnal, és a magyar kultúra felemeléséért vállalt közös
programjuk egész életre szóló, őket összekötő célkitűzésük lett. Ennek a
munkának az első eredménye az 1906-ban közösen kiadott
Húsz magyar népdal
volt. Tudása rendkívül sokoldalú, bár alkatilag törékeny, betegségre
hajlamos, munkabírása nem ismert lehetetlent, a szüntelen tenni akarás tette
lehetővé számára négyféle tevékenység egyidejű folytatását: népzenekutató,
zongoraművész, tanár és zeneszerző volt egy személyben. 1907-ben kinevezték
a Zeneakadémia zongoratanárának, ugyanebben az évben került kapcsolatba egy
nála 7 évvel fiatalabb lánnyal, Geyer Stefivel. Homlokegyenest eltérő
felfogásuk azonban végül szétrombolta kapcsolatukat, de Bartók életében
jelentős nyomot hagyott e szerelem, több művét írta kifejezetten Stefi
számára. Kapcsolatuk érzelmi utóhatása alatt találkozott jövendő
feleségével, az akkor még csak 14 éves Ziegler Mártával. Néhány hónap alatt
erős vonzalom fejlődött ki közöttük, végül 1909-ben szűk körben tartották
Bartók és a 16 éves Márta egyszerű esküvőjét. 1910-ben Márta fiút szült, aki
szintén a Béla nevet kapta. Bartók 1913 végéig beutazta Magyarországot,
Erdélyt, Románia és Észak-Afrika egy részét, kutatásairól írt cikkeit az
egész világon publikálta. Munkáját az I. világháború félbeszakította,
szerencséjére azonban katonai szolgálatra alkalmatlannak minősítették, így a
háború alatt a Zeneakadémián maradt. 1921-ben ismét érzelmi válságba került,
találkozott Pásztory Dittával, aki 19 éves hallgatóként került Bartókhoz.
1923-ban Márta javasolta a válást. Az epizód fájdalom nélkül végződött, a
Dittával kötött házasság után is barátok maradtak. Második házasságából is
fia született, Péter. A következő években Bartók élete megállapodott.
Keményen dolgozott tanári és alkotói munkájában egyaránt. A kutatásai
eredményeiről 1924-ben kiadott könyvét (A
magyar népdal)
általános elismerés fogadta. A koncertéletben is, további sikereket ért el
Magyarországon és külföldön egyaránt. 1934-ben abbahagyta a tanítást a
Zeneakadémián, régi barátjával, Kodállyal kutatói állást vállalt a Magyar
Tudományos Akadémián, ahol egy népzenei kiadvány elkészítésén dolgoztak. A
30-as évek vége felé világosan látta előre, hogy Németország csatlósává
teszi Magyarországot. A háború 1939 augusztusában kitört, szeretett
édesanyja három hónap múlva meghalt. E két esemény hatására amerikai
hangversenykörútját használta fel a kivándorlásra, 1940 októberében Dittával
együtt Magyarországról Amerikába utazott. Az utazás hivatalos célja egy
újabb turné volt, de barátai tudták, hogy bizonytalan ideig ott fognak
maradni. 5 amerikai évének története sivár és nyomasztó. Az első két évben
ugyan volt egy gyengén fizető állása a New York-i Columbia egyetemen, de
romló egészsége miatt zeneszerzőként és előadóművészként szinte nem vettek
róla tudomást. Reménytelen honvágy gyötörte őket, idegennek érezték magukat
New Yorkban, aggódtak Magyarországon maradt Péter fiúk életéért. 1942 elején
legalább ez utóbbi gondjuk megoldódott, mivel Péter fiúknak sikerült
kijutnia az Államokba. 1942 áprilisától Bartók egészsége gyorsan romlani
kezdett. Fogyott, és magas láz kínozta, de egyelőre nem ismerték fel a
leukémiát, amely végül a halálát okozta. Az élet keserű fintora, hogy
életének utolsó évében nagyot fordult zeneszerzői szerencséje, áramlottak a
megrendelések, amelyek egy részét fogyó ereje miatt utasított el. 1945.
szeptember 26-án hunyt el. Halálát követő néhány évben nemzetközileg
elismert modern zeneszerző lett. Csak 1988-ban hozták haza hamvait végső
nyughelyére, Magyarországra.

Bartók munka közben (nagyítható)
Robosztus őserő feszíti a bartóki zenét. Művészete 5 korszakra osztható.
1/Az alkotói pálya kezdete
- ebben az időszakban még a nemzeti romantika ihleti, Wagner, Richard
Strauss, Brahms és Liszt zenéjéből meríti zenei ötleteit. A cigányzenekarok
által ismert divatos népies műdalok és a verbunkos zene nagy hatással vannak
kezdeti kompozícióira. A korszak kiemelkedő alkotásai:
Kossuth szimfónia, Zongoraötös, Első zenekari szvit, Rapszódia zongorára és
zenekarra.
2/Második alkotói periódus (1906-1911)
- különösen jelentős művészi világképének, zeneszerzői stílusának
kialakulása szempontjából. A népzenével való találkozás, Kodállyal kötött
szövetsége új élményanyaggal gazdagította művészetét. 1906-tól rendszeresen
gyűjtött népzenét, összesen mintegy 12 500 dallamot. Nemcsak hazai földön,
hazai falvakban, hanem szomszédos, sőt távol-keleti népeknél is (szlovák,
román, arab, török). Eredményeit tudományos értekezésekben tette közzé. A
gyűjtőmunka eredményeképp született művei:
20 magyar népdal zongorakísérettel
- Kodállyal közösen kiadott gyűjteménye.
Gyermekeknek
- zongoraciklus, amelyben magyar és szlovák dallamokat foglal egyszerű
hangszeres köntösbe.
Este a székelyeknél
- a népdal inspirációja alapján keletkezett egyéni műve, régi stílusú
dallamaink világát idéző zongoradarab.
Allegro barbaro
- zongoraműve, mely a népi hang és az egyéni hangvétel teljes
összeforrottságát mutatja.
Két román tánc
- a román parasztzene ihletése nyomán keletkezett kompozíció. A második
alkotói korszak eredményeinek legnagyobb összefoglaló műve -
A kékszakállú herceg vára.
Két szereplős, egyfelvonásos opera, szövegkönyvét Balázs Béla írta. Műfaji
szempontból egyedülálló alkotás. Nem opera a szó eredeti értelmében, de azt
sem lehet mondai, hogy tiszta koncertdarab, mely nem igényli a színpadot. A
szövegíró azt mondta rá - misztérium játék, középkori misztikus drámai
forma, melynek cselekménye akkoriban az élet-halál, pokol-mennyország nagy
kérdéseivel foglalkozott. Ez a mű a Kékszakállú és Judit alakján keresztül a
férfi és nő kapcsolatának problémáit boncolgatja ábrázolja. Témáját a
feleségeit meggyilkoló Kékszakállról szóló középkori mondából merítette,
Balázs Béla azonban átalakítja, szimbolikus jelentéssel ruházza fel az
eredeti témát. A vár maga a férfilélek, a 7 ajtó a belső tulajdonságok
jelképe. Balázs Béla Kékszakállú figurája már nem elvetemült gyilkos,
középkori kényúr, hanem szenvedő férfi, aki óhatatlanul magányra ítéltetett.
Bár az operában népdalszerű idézetek nincsenek, mégis erősen érződik rajta a
népzene, a népdal hatása. Megmutatkozik ez az ötfokúságban, ereszkedő
dallamvonal, szó – lá zárlatok, kvartugrások alkalmazásában. Ugyanakkor bár
áthatja a népdal, népballada szelleme, tulajdonképpen teljesen egyéni és
műzenei nyelv.
3/ Harmadik alkotói periódus (1911-1923)
- sok külső zenei hatás érte, mely megmutatkozott az ebben a korszakban
született alkotásaiban is. A távol-keleti népzenék élményanyagát dolgozta
fel a
Csodálatos mandarin
c. táncjátékában. A korszak kiemelkedő darabjai -
Négy zenekari darab, Zongoraszvit, Táncszvit, Két hegedű-zongoraszonáta, II.
vonósnégyes. A fából faragott királyfi
- egyfelvonásos táncjáték, mely szintén Balázs Béla szövegére készült. Míg
azonban a Kékszakállú herceg vára a magányosan vergődő férfilélek
tragédiáját burkolja a székely népballadák sejtelmes homályába, addig a
Fából faragott királyfi a népmese naiv egyszerűségét és báját viszi a
színpadra: megoldásából napfényes életöröm ragyog. A muzsika hangján elárad
a magyar népdal tisztasága és üdesége, de felismerhetjük benne a
szenvedélynek azt a vallomásos - személyes tónusát is, amely már a
kékszakállú zenéjében megszólalt.
Csodálatos mandarin
- is egyfelvonásos táncjáték, Lengyel Menyhért szövegére írta. Bemutatóját
(Köln, 1926) emlékezetes botrány, hatóság és közvélemény felháborodott
tiltakozása követte az "erkölcstelen" darab ellen. Ezt az
idegenkedést a szövegkönyv témája, szokatlanul kemény szókimondása éppúgy
kiválthatta, mint a zene keserűsége, élessége. Egy pusztulásra érett
társadalom sebei kiáltanak a táncjáték színpadáról, egy olyan társadalomé,
amelyben az igaz érzelmet válogatott gyilokkal ölik meg. 1923 és 1926 között
Bartók nem komponált. Ideje javarészét népzenei tudományos tevékenységre
fordította.
4/Negyedik alkotói periódus (1926-1939)
- nyugati műzene hagyományait és a népi elemeket tökéletes szintézisbe
akarta hozni és közben újra felfedezte a verbunkost. A korszakának
kiemelkedő alkotásai -
Zongoraszonáta, I-II. zongoraverseny, III. IV. V. VI. vonósnégyes,
Mikrokozmosz zongoraciklus, II. hegedűverseny, Divetimento
3 tételes vonószenekari darab,
Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára
(tulajdonképpen szimfónia),
Szonáta 2 zongorára és ütőhangszerekre, Cantata profana
(Világi kantáta) 1930. Szövegét Bartók egy román kolinda-ének két
változatából merítette. (Kolinda = karácsonyi ének, de szövege semmilyen
kapcsolatban nincs a keresztény karácsonnyal). Ez a legenda 9 fiútestvérről
szól, akik addig vadásztak a rengetegben, míg szarvsokká nem váltak. A
szöveget maga Bartók fordította magyarra. Drámailag a mű 3-as tagolódást
mutat - I. rész: Epikus jellegű bevezetés, elbeszélő stílusban. A kórus
fekvő, egy-egy hangot ismétlő szólamai a mesekezdet, az "egyszer volt,
hol nem volt" hangulatát varázsolják elő. II. rész: A középső rész
többnyire drámai, mivel sok benne a párbeszéd. Ugyanakkor epikus
megszólalások is vannak benne. Ez a műfaji kettősség igen fontos, alapvető
jellemvonása a balladának. A drámai csúcspont az apa és a legnagyobbik
szavas párbeszéde. Két szóló, az apa hívása - a szarvas válasza, mely
duettben végződik, mivel a végén már szinte egymás szavába végnek. Míg a
legnagyobb szarvas megfellebbezhetetlen ítéletként mondja ki száraz recitáló
hangon a hazatérés lehetetlenségét, az apa, aki a "túlsó parton maradva"
ezt tulajdonképpen sohasem értheti meg, keserves "miért"-jeivel,
jajgatásával melodikus ellenszólamot énekel hozzá. Ez a kompozíció
legmegrendítőbb, egyben drámai mozzanata. III. rész: Ismét epikus jellegű,
szövegében megismétli, amit a legnagyobb szarvas mondott, de itt már
szenvedélymentesen, inkább csak "közöl." A Cantata profana
komponálását megelőző időkben Bartók megkülönböztetett figyelemmel fordult a
barokk zenéhez, a barokk mesterekhez, elsősorban Bach muzsikája volt rá igen
jelentős hatással. E mellett a népzene is igen jelentős hatással volt a
Cantata profanára, hiszen Bartók legszemélyesebb és legelvontabb műveit is
áthatja a népzene szelleme, a népdal melódiája és ritmusvilága. E műben
nemcsak magyar, de román népzenei elemek is találhatók.
5/Ötödik, utolsó alkotói korszaka (1939-1945)
- zenei stílusa harmonikusabb, leszűrtebb, melodikusabb, és közérthetőbb
lesz. Az amerikai korszak termése -
Brácsaverseny, Szóló-hegedűszonáta, III. zongoraverseny, Concerto (1943)
- A Bostoni Szimfonikus Zenekar karmestere Szergej Kuszevickij 1943-ban
zenekari művet rendelt nála. Bár ekkor már egészségi állapota nagyon gyenge,
ez a felkérés meghozza alkotó kedvét, a gondos orvosi kezelés lehetővé
teszi, hogy másfél hónap koncentrált munka után 1943. október 8-án befejezze
az 5 tételes zenekari művet. Ősbemutatója 1943. december 1-jén volt. A
Concertó
bizonyos mértékig Bartók stílusainak összefoglalása. Műfaji meghatározását ő
maga így jelöli: "E
szimfóniaszerű zenekari műnek a címét az egyes hangszerek vagy
hangszercsoportok concertáló vagy szólisztikus jellegű kezelésmódja
magyarázza."
Az 5 tétel hangvételében és zenekar-technikai megoldásaiban különböző
karaktereket vonultat fel.
Ízelítő műveiből - MIDI:
|