francia
zeneszerző
(1899 - 1983)
A
párizsi konzervatóriumban folytatott zenei tanulmányokat, mint az ismert
komponista V. d'Indy tanítványa. Kezdetben a 20. század eleji avantgárd
zenei irányzatok híve, a
Hatok
csoportjának alapító tagja volt. A hatvanas években már a Párizsi Operaház
igazgatója lett. Írt balett zenét, operát és szimfonikus költeményeket is,
de hírnevet a széles közönség körében hatásos, kifejező filmzenéje révén
szerzett. A harmincas évek elejétől rendszeresen írt filmmuzsikát és
hamarosan a műfaj egyik legkiválóbb művelője lett. Több Jean Cocteau filmhez
komponált nagy sikerű zenét (aki barátja volt), rendkívül nagy szakmai
elismerést és több díjat nyert
A költő vére
és A Szépség és a
Szörnyeteg
kísérőzenéjéve is. Filmzenéiben örök eleganciával alkalmazott parodisztikus
és elégikus elemeket egyaránt. Számtalan művészfilm sikerét, rangját emelte
gyönyörű, plasztikus zenéje (Miénk
a szabadság, Örök visszatérés, Picasso rejtélye).
Sohasem idegenkedett a szórakoztató és bűnügyi filmek világától sem, ezekhez
írt örökzöld slágerei ma is élnek (Moulin
Rouge; Felvonásköz; Rififi a férfiak közt; A patkányfogó; Alibi).
Jó nevű zenekritikus is, hazája határain túl is elismert nemzetközi
tekintély volt.
|