Adam de la Halle

francia zeneszerző, trubadúr költő
(kb. 1237 - kb. 1287)

Kevés tényszerű adat van életútjával kapcsolatban. Biztosnak tűnik, hogy Arrasban született. Legtöbbször Ádám a púpos formában emlegetik. Ezt a ragadványnevet a családja vélhetőleg azért kapta, hogy megkülönböztessék őket egyik púpos ősüktől a városban, ugyanis Adam nem volt púpos. Apja köztiszteletben álló polgár, így 1263-tól Párizsban tanulhatott, majd visszatért szülővárosába, és 1266-1269 közt költészettel foglalkozott. Nagy valószínűséggel Párizsból való visszatérése után írta (trubadúr) szellemi párviadalait. Ezután száműzték, mivel támogatta a polgárok adóellenes mozgalmát. Távozása után Itália felé vette útját, ahol II. Róbert, Artois grófjának szolgálatába állt. Róbert 1274-től beutazta Itáliát nagybátyja Anjou Károly oldalán. 1283-ban Róbert ismét Itáliába utazott, hogy segítse a nagybátyját a szicíliaiak elleni háborúban. Itt Adam - Anjou Károly szolgálatába lépett. Ez idő tájt adták elő Nápolyban zenés játékát (Robin et Marion), amit Károly és Róbert tiszteletére írt. Anjou Károly 1285-ös halála után két ellentmondó tény bukkan fel Adam további sorsával és halálával kapcsolatban. 1288-ban unokaöccse, Jehanes Mados poszthumusz tiszteleg előtte, és említi Adam elutazását Arrasból és halálát. Ugyanakkor egy angol forrás 1306-ból említést tesz egy "maistre Adam le Boscu"-ról azok között a lantosok között, akik közreműködtek II. Edward koronázásán 1307-ben. Ez felveti annak a lehetőségét, hogy Adam mégsem halt meg Nápolyban. Mind a név, mind a megszólítás jellegzetesen rá utalnak, de az is lehet, hogy az említett trubadúr a család egy ifjabbik tagja (talán a fia) volt. Ha viszont a zeneszerzőről magáról van szó, akkor csak 1306 után hunyhatott el. Zenéje és irodalmi munkássága felölelte gyakorlatilag az összes késő 13. századi műfajt. Egyike azon kevés középkori zeneszerzőknek, aki egyetlen hangszerrel kísért szólóéneket és polifon zenét is írt. Szülővárosa polgári költészetének divata szerint főleg a trubadúrok által kedvelt műfajokat művelte, e verseinél nevezetesebbek zeneművei, egyszólamú dalai és háromszólamú rondói. Főműve három zenés játék. A Jeu d'Adam kivívta valamennyi életírójának elismerését. A szerelmi líra, az allegorikus költészet és a társadalmi kritika páratlan összeolvadása, sajátos modern jellegzetességet ad a munkának az önéletrajzi utalások nagy száma, sőt Adam maga is megjelenik a műben. A Jeu de la feuillée (kb. 1262) - szatirikus, szinte burleszk jelenetek sora, amelyekben önmagán és polgártársain tréfálkozik. Le jeu de Robin et Marion címmel az első francia daljátékot Itáliában írta az udvar számára. Bár mindhárom színpadi munkájában van zene, de csak ebben van formatív és az egész művet átszövő szerepe - a szöveg apropóján csokorba kötött népszerű dalok (sanzonok), rondók, és motetták egyvelege. Néhány kutató ebben a művében látja a francia komikus opera egyik első megnyilvánulását. Zenéinek nagy része szólósanzon, ami egy kihalófélben lévő tradíció utolsó mesterévé teszi. De egyike azon kevés 13. századi zeneszerzőnek, aki szóló sanzonokat és motettákat is írt. A rondó zenei stílusa alapvetően konzervatív, de az ötlet, hogy a motetta polifonikus szerkezetébe oltsa ezt, úttörő tett volt és jövőbe mutató. Színpadi munkáiban mutatkozott meg igazán, hogy Adam mennyre meghaladta a korát. A "Robin et Marion" és a "Jeu d'Adam" is mérföldkőnek tekinthető de egyik sem gyakorolt direkt hatást az elkövetkezendő nemzedékekre. Az a tény, hogy kreatív energiájának nagy részét olyan műfajba ölte, mely leáldozóban volt, illetve, hogy a zenés világi dráma létrehozásának nyűgét vette vállára zeneszerzői és írói nagyságának megítélését megnehezítette. Ma a zenekritikusok osztják az irodalom kritikusok véleményét - miszerint Adam sokoldalú és termékeny alkotó volt és minden 13. századi világi műfajban alkotott remekműveket.

Ízelítő műveiből - MIDI:

music.gif (2706 bytes)Or est Bayard en la pature, Hure!