|
A
szóló egy hangszerből, vagy énekhangból áll, a zenekar (klasszikus
értelemben) sok hangszerből, amelyhez énekhang is társulhat. A tisztán
énekes zenekarokat - amint előző oldalon részletesen olvasható - kórusnak
nevezik. Természetesen a köztes együtteseknek is van nevük - kamaraegyüttes.
A szájhagyomány útján terjedő művek, például a népdalok legfőbb
különlegessége, hogy az átadás folyamán eltérő változatok, variánsok
alakulnak ki, ezzel szemben a lejegyzett zene, a kotta azonos értelmezése
miatt nem módosulhat. A rögtönzés (improvizáció) véletlenül beugró ötlet
alapján létrejövő mű, a tulajdonképpeni ihlet. Improvizációnak nevezzük
amikor az előadó hangszerén keresztül próbál kommunikálni, kifejezni
érzelmeket vagy hangszeri tudását a nézőtér vagy hallgatóság felé ami
szerves része minden stílusnak. A zeneszerzés a zeneművek megalkotásának
tudománya és művészete, a zenei ihlet lejegyzése és kiformálása.
 
házi muzsikálás a barokk korban - kamarazenekar ma
ZENEKAR -
több hangszerre írt művek megszólaltatására alakult együttes, szűkebb
értelemben olyan hangszeres együttes, ahol a különböző szólamokat nem
szólisták, hanem azonos hangszerekből álló csoportok képviselik a karmester
irányítása alatt. Az európai zenekari hangzáseszmény kialakulása a 15.
századi városi és főúri alkalmazásban álló zenekarok szervezésétől kísérhető
figyelemmel. Ekkor már gyakran játszottak azonos szólamokat különböző
hangszínű hangszereken, a hangszín egybeolvadásának igénye nélkül. A 17. sz.
elején az opera hozott meghatározó fordulatot a zenekar fejlődésében.
Előtérbe kerültek a dallamjátszó, melodikus vonósok, és kísérő szerepet
kaptak az akkordjátszó hangszerek, a pengetős hangszereket pedig mellőzték.
Haydn és Mozart kezelték a zenekart először egyetlen nagy, összetett
hangszerként. A romantika hatalmas méretűvé bővítette, és sokban
megváltoztatta a hangszercsoportok egymáshoz való viszonyát, arányát. Az
impresszionizmus irányzata a hangszíneket gazdagította. A 20. században a
zeneszerző műve megteremtésével egyidejűleg alakítja, teszi egyedivé a
zenekart. Általában jellemző az ütős hangszerek intenzív és változatos
használata. A zenekar összetétele idők folytán lényeges változásokon ment
keresztül a szerint, amint egyik-másik új vagy javított hangszer polgárjogot
nyert. A zenekar mai értelemben többféle beosztású lehet; állhat pusztán
vonós, vagy fúvó- vagy vegyes hangszerekből, melyekhez még az ütőhangszerek
is szoktak csatlakozni. A zenekar hangszerszámát mindig a viszonyok
határozzák meg, lehet kisebb vagy nagyobb terjedelmű. A teljes méretű
zenekarokat
SZIMFONIKUS vagy
FILHARMONIKUS
zenekarnak hívjuk. E zenekarok általában nyugati komolyzenét vagy operát
(esetleg filmzenét) adnak elő. A kis méretű, szólistákból álló zenei
együtteseket
KAMARAZENEKARNAK
nevezzük, vagy létszámtól függően duónak, triónak, kvartettnek, kvintettnek
stb. Az
OPERASZÍNHÁZI
zenekaroknak megvannak saját hangszeri igényeik, amelyeket nem
nélkülözhetnek, ha céljuknak meg akarnak felelni, a számokban azonban a
viszonyok szerint változhatnak. A rendes operaházi zenekart a következő
hangszerek képezik: első, második hegedű, viola, gordonka, fuvola, oboa,
pikkolo, klarinét, fagót, angol kürt, basszklarinét, trombita, hárfa,
pergődob, nagydob, cintányér, háromszög esetleg tam-tam, harangjáték. A
zenekar annál erősebb dinamikus hatást képes kifejteni, mentől inkább
sokszorosítva vannak benne különösen a vonós hangszerek, amelyeknek száma
határozatlan; a fuvola, oboa, klarinét, fagót s általában a fúvóhangszerek
rendesen párjával fordulnak elő, de a nagyobb szabású zenekaroknál 3-4-et is
lehet találni, hogy minden hangszerfaj teljes hármas v. négyes összhangok
kihozatalára képes legyen. A zenekarnak ilyen beosztása dominál a nagy
filharmóniai hangversenyeknél is. A
KATONAI
zenekarok ettől eltérő álláspontot foglalnak el, amennyiben tisztán katonai
célokra csak fúvó- és ütőhangszereket használnak, amelyeknél túlnyomólag a
rézfúvóhangszerek szerepelnek, mindenféle válfajú és hangolású klarinétokkal
vegyítve. Magyarországon a zenekarok egyik specialitását teszik a
CIGÁNY-ZENEKAROK,
főleg a magyar zene előadásával szemben, amely rendesen első, második
hegedű, brácsa, gordonka, nagybőgő, klarinét és cimbalomból áll. A
TEMPLOMI
zenekarok, kivált nagyszabású művek előadásával szemben, mintsem különböznek
a rendes nagy operai zenekaroktól, csakhogy az orgona is hozzájárul
hellyel-közzel, emelvén az egésznek dinamikai hatását.
KAMARAZENEKAR és MŰFAJAI
Minden hangszerjátékos legmaradandóbb zenei élménye az együttes-játék. Az
olyan zenét, amelyet muzsikusok kis csoportja játszik, amelyben kinek-kinek
önálló szólam jut,
KAMARAZENÉNEK
nevezik - otthoni, a szó szoros értelmében "szoba" muzsikálásnak. A
muzsikusok többsége a kamarazenének épp nehézségét élvezi - elsősorban a
maguk örömére zenélnek, egy olyan zenei előadásmóddal, ami kis helyen is
előadható. Erre utal a kam(a)ra szó, ami a falusi házak élelmiszertároló
helyisége (spájz) volt. A kamarazene elnevezés a művek jellegére is
vonatkozott: a főúri szalonokban elhangzott mindennemű énekes-hangszeres
zenére, megkülönböztetésül a templomi, az egyházi műfajoktól. A 18. század
második felében megnőtt a kamarazene társadalmi szerepes - a zenélés a főúri
palotákból a polgári otthonokba tevődött át. Napjainkra a kamarazenei
alkotások a hangversenyzene szerves részét képezik, mai értelme - kis
hangszer együttesre írt zenemű, amelyben a hangszerek egyenrangúak.
KAMARAZENEKAR -
hagyományosan legfeljebb 20-25 muzsikust foglalkoztató kisebb zenekar;
törzsét mindenkor a vonós hangszerek alkotják, amelyhez legfeljebb néhány
fúvós hangszer esetleg üstdob társul. Kamarazenekarok szólaltatják meg a
barokk korszak alkotásait, sőt Haydn és Mozart egyes szimfóniáit, elnevezése
olykor
SZIMFONIETTA
(olasz - kis szimfónia). A 20. században nagyon nagy a jelentősége (Bartók -
Divertimento).
 
Beethoven és kotta (Holdfény szonáta)
SZONÁTA -
többtételes (szóló vagy zongorakíséretes) hangszerre szánt mű, elnevezése
latin eredetű: son=hang, sonare=hangzani, sonata=hangzó. A szó az olasz "sonare"
(hangszeren játszani) szóból ered. A műfaj 1640 körül indult fejlődésnek.
Akkor elkülönült egymástól két formája. A
TEMPLOMI SZONÁTA (sonata
da chiesa; "chiesa" = templom) - ezeket, mint az elnevezésből
látszik, templomokban adták elő. Visszafogottabbak, komolyabb hangvételűek,
nincsenek vidám tánctételeik. -
KAMARASZONÁTA (sonata
da camera; "camera" = szoba) - ezek könnyedebb hangvételűek, vidám,
lendületes tánctételekkel. A két forma az 1680-as és 1690-es években
közeledett egymáshoz, és a 17. század végére kialakult a mai értelemben vett
szonáta. Körülbelül 1750-től a szonáta jelentése - klasszikus ciklikus 3–4
tételes műforma. A tételek formájára és sorrendjére nézve meglehetősen
szigorú szokás alakult ki. Az I. tétel szokás szerint egy gyors tempójú
szonátaformájú, a II. lassú tempójú szonáta-, egytémás rondó (kisrondó) -
vagy dalformájú tétel. A III. tétel menüett vagy scherzo; gyors tempójú
összetett dalforma. A IV. tétel ismét gyors tempójú, rendszerint két témás
rondó- (szonátarondó) - vagy néha szonátaformájú. Valamennyi hangszeres
műfaj formai építkezésében megtalálható (szonáta, szimfónia, versenymű,
kamarazene). A romantika kora óta a szonáta sokkal kötetlenebb műforma; a
tételek száma és rendje sokkal szabadabb, sőt már nem szükségszerűen
ciklikus forma, úgyszólván egyetlen követelménye, hogy legalább egy
szonátaformájú tétel legyen benne. Ez a szonátaforma is sokkal szabadabb
mára, mint a klasszikus szonátaforma. Continuo stílusúak a dallamok, ami
folytatólagosságot jelent a különböző hangszerek szólamai között.
Szvit kis fúvószenekarra
SZVIT - együttesre vagy szólóhangszerre írott, tánctételekből álló,
többtételes kamarazenei mű, elnevezése francia eredetű - suivre,
szüivr=követni, svite=következő. A szvit különböző jellegű tételekből álló
hangszeres mű. Jellemzően a barokk zene műfaja, leggyakrabban
tánctételek párokba állított sorozatából áll. A lassú-gyors, páros-páratlan
tánc párok idővel sorozatba rendeződtek. A tételek általában
azonos hangneműek. Estienne du Tertre 1557-ben adta ki suyttes de bransles
címmel egy tánc-párokat tartalmazó művét; ez a szvit kifejezés
első felbukkanása. Az első "igazi" szvit Peuerl műve: Newe Padouan, Intrada,
Dantz, and Galliarda 1611-ből, amelyben a címében említett 4
tánc tíz szvitben ismétlődve jelenik meg. A Banchetto musicale Johann Schein
műve (1617) 5 különböző tánc 20 sorozatából áll. Miközben
Itáliában a kamara szonáta tejed el, Franciaországban a balett- és
zenekari szvit válik gyakori műfajjá a 17. században. Ennek elsősorban
az opera népszerűsége az oka, az ebbe írt táncbetétek sorozatából áll össze
a szvit. Rameau és Lully operái hallatlan népszerűséget
szereznek szerzőiknek is. Németországban ekkor alakul ki a variációs szvit,
mely szintén azonos vagy rokon témájú tételekből álló,
zenekarra írt ciklikus mű. A különböző billentyűs hangszerekre írt szvitek
már a század közepétől a francia mintát követik, így a
négytételes (allemande – courante – sarabande – gigue) mag bővült ki
esetenként más tételekkel is. Műfajának csúcspontja az
érett-barokk időszakára, elsősorban J. S. Bach működésére esik.
Bach szvit-csoportokat ír, általában 6 szvit tartozik egy
csoportba. Az egyes szvitek hangnemben egyező tételei nyitó tételként
ouverture-rel vagy prelúdiummal, a továbbiakban menuett, gavotte,
polonaise, bourrée vagy második sarabande és guige tételekkel egészülhetnek
ki. Georg Friedrich
Händel szintén írt kötetlen tételsorozatokat zenekari szvitekként
(Tűzijáték-szvit), hangszeres szvitjeiben azonban általában mind a 4
alap-tétel szerepel. A szvit műfajának jelentősége a 18. század közepétől
csökken. A műzenében a szimfónia és a szonáta, a tánczenében a
keringő és a polka lép a helyébe. Szvitek ennek ellenére későbbi korokban is
íródtak, Csajkovszkij, Grieg, Ravel, Berg vagy Schönberg
éppúgy írt szvitet, mint Bartók (Táncszvit, 1923). A szvitek gyakori
tételei: Allemande – mérsékelt, páros ütemű; Courante – gyors,
páratlan ütemű; Passamezzo – gyors, páros ütemű; Passepied – gyors, páratlan
ütemű; Saltarello – gyors, páratlan ütemű; Pavanne – lassú,
páros ütemű; Gaillarde – gyors, páratlan ütemű; Sarabande – lassú, páratlan
ütemű; Bourrée – gyors, páros ütemű; Gigue – gyors, páratlan
ütemű; Gavotte – gyors, általában alla breve; Menüett – moderato, páratlan
ütemű.
TÁRSAS ZENEI SZÓLAM-ÖSSZEÁLLÍTÁSOK
 
trió - vonósnégyes
CONSORT - egy
hangszercsalád különböző hangfekvésű egyedeiből összeállított együttes. A
reneszánsz stílus kedvelt együttesei voltak a blockflöte-, krummhorn-,
cink-, gamba-, stb. consortok. A bécsi klasszicizmus óta a leggyakrabban
használt consort a
VONÓSNÉGYES,
amely két hegedűből (Első hegedű, Második hegedű), egy mélyhegedűből
(brácsa) és egy gordonkából (cselló) áll. Egyes művekben (ritkán) a második
hegedűt gitárra, vagy mandolinra cserélik. Hangszínének egyöntetűsége
különösen szerencsés kombinációvá teszi. A kamarazene legnagyobb remekeinek
java vonósnégyesre született. Ha egy kisegyüttesben nem kizárólag egy
hangszercsalád tagjai fordultak elő, akkor vegyes vagy tört consortnak
nevezték. A legnépszerűbb hangszer-együttesek egyike a
DUÓ. A duó
összeállításának lehetősége számtalan, de általában egy "dallam"-hangszer,
például hegedű vagy klarinét társul egy "kísérő"-hangszerrel, például
zongorával. Az ilyen típusú kombinációk sok szempontból eszményiek: a telt,
dús kíséretet szolgáltató billentyűs hangszer tökéletes az egyszólamú
hangszernek, de ha kontrasztra van szükség, a szólista szerepére is
vállalkozhat. A duó természetes bővülése a
TRIÓ.
Bármilyen három hangszer alkothat triót, de a legnépszerűbbek egyike a
billentyűs hangszer és egy-egy szoprán illetve basszus dallamhangszer
társulása - dallam és hangszín-skálája igen széles. Ilyen trió lehet
például: hegedű-, csembaló-zongora.
BAROKK
TRIÓ - a
barokk stílus kedvelt műfaja volt a szonáta, amely kottában leírva egy
szólóhangszerre írt szólamból és egy basso continuo szólamból állt. Az
előadási gyakorlat sokféleségén belül viszont szokásossá vált egy olyan
megoldás, hogy a basso continuo-ból a tényleges basszus szólamot egy mély
vonós vagy fúvós hangszer, a basszus számozásából és a szólóhangszer
szólamából (akár többféleképpen is) kikövetkeztethető kitöltő szólamot pedig
egy akkordjátékra alkalmas hangszer játszotta. Ilyen trió lehet pl.:
hegedű-, csembaló-fagott.
VONÓSTRIÓ -
három tagú kamarazenei együttes és többtételes mű.
VONÓSÖTÖS (VONÓS KVINTETT) -
kamarazenei együttes. Összetétele: 2 hegedű - 1 brácsa - 1 cselló, tehát egy
vonósnégyes, amelyhez társul vagy egy brácsa, vagy egy cselló, vagy ritkán
egy nagybőgő; esetleg az ötödik hangszer lehet nem vonós is: például
klarinét, zongora, ilyenkor klarinétötösről vagy zongoraötösről beszélünk.
VONÓS
SEXTETT -
komolyzenei együttes, melynek tagjai vonós hangszerek. Neve a 6 (=szextett)
szóból származik. Tagjai: 2 hegedű - 2 brácsa - 2 cselló.
 
fúvós kvintett és rézfúvós szextett
FÚVÓSZENEKAR
- "fafúvók":
(piccolo, fuvola 1-2), klarinét 1-3; "dallamjátszó rezek": szárnykürt
1-2 (3), tenorkürt 1-2, baritonkürt; "kísérő rezek": trombita 1-3,
kürt 1-2 (-4), harsona 1-3, tuba 1-2; "ütősök": kisdob, nagydob,
cintányér (triangulum, kasztanyett, csörgődob stb.). A számok azt jelzik,
hogy az azonos nevű (de esetleg különböző méretű és hangolású) hangszerek
több csoportra vannak osztva, melyek különböző szólamokat játszanak. A
zárójelbe tett szólamok gyakran hiányoznak. Sok mai fúvószenekarból hiányzik
a szárnykürt, szólamát trombitával játsszák, csakúgy, mint a trombita
kíséretet. Ez egy szükségmegoldás, mely nem követendő.
FÚVÓSÖTÖS/FÚVÓS KVINTETT - a
bécsi klasszicizmusban kialakult együttes tagjai: fuvola, oboa, klarinét,
kürt, fagott. Öt élénken kontrasztálló hangszín lehetősége. Karmester
hiányában a játékosoknak jól kell látniuk egymást. Meg kell találniuk a
hangszerek különböző hangzásának egyensúlyát: a fuvolás például egyenesen a
hallgatóság felé irányítja hangszerét, hogy annak teljes hangerejét
közvetítse, a kürtös viszont ügyel arra, hogy hangszerének tölcsérét
elfordítsa a közönségtől.
RÉZFÚVÓS KVINTETT
- 2
trombita, kürt, harsona, tuba. A
SZEXTETT (2
trombita, 2 harsona, kürt, tuba) kevésbé népszerű a zeneszerzők körében,
mint a kisebb együttesek. A művek többségében párosával szerepelnek a
hangszerek. Hét vagy több hangszer kombinációja a klasszikus zenében
viszonylag ritka, bár születtek SZEPTETTEK - annál gyakoribb a 20. század
zenéjében, amelynek egy részét épp a különböző létszámú és összeállítású
kamara-együttesek változatos alkalmazása jellemzi.
|