|
Az
éneklés a
zenekultúra alapja, egyidős a tudatos zeneélés kezdeteivel. Az európai
műzene a 16-17. századig szinte kizárólag énekes zenét jelentett, de az
énekhang az önálló hangszeres zene kialakulása után is megtartotta
fontosságát. A motetta, a mise, a madrigál, az opera, az oratórium, a
kantáta és a zongorakíséretes dal az utóbbi ezer év alatt jött létre. Ezek a
vokális műfajok folyamatosan változnak és a mai napig a zeneművészet, a
hangversenyélet és a színpadi kultúra részei maradtak.
ELŐADÓ-MŰVÉSZET - a
zeneművek hiteles, jól értelmezett megszólaltatása, tolmácsolása a közönség
részére. Más szóval, az adott mű előadásra előírt utasításainak
figyelembevétele, ugyanakkor az előadó saját, helyes felfogása szerinti
értelmezésének megvalósítása. Az emberi gégéből eredő zenei hang, illetve
dallam az ének. Az
ÉNEKHANG -
képzése úgy történik, hogy a tüdőből kiáramló levegő rezgésbe hozza a
hangszálakat. Ezek feszültségi fokától függ a hang magassága: a laza
hangszál mélyebb, a feszes magasabb hangokat eredményez. A hangok
árnyalásáról, halkításáról és erősítéséről a szájüreg, az orr, a torok és a
mellkas gondoskodik. A hangszálak hossza és feszítettsége határozza meg a
hangmagasságot. A hangerősség a felhasznált levegőmennyiségétől és a
hangszálak vastagságától függ. HANGFAJ tekintetében megkülönböztetett
típusok:
1/NŐI
HANGOK (a
magasabb fekvéstől lefelé): SZOPRÁN - a legmagasabb női vagy gyermek hang,
terjedelme többnyire c1-f2, hivatásos énekesnőknél a-c3 (f3-g3). Szólisták
között megkülönböztetnek koloratúr, lírai, drámai szopránt; MEZZOSZOPRÁN -
szoprán és alt közötti női vagy gyermek hangfekvés, a szoprántól sötétebb
hangszínű, mélyebb hangterjedelmű általában kb. g-b2 között; ALT - mély női
vagy gyermekhang, terjedelme többnyire a-c2, mély alt esetén f-től,
kivételesen e-től vagy d-től e2, f2-ig; KONTRAALT - Az alt hang kisebb
terjedelme.
2/FÉRFIHANGOK:
KONTRATENOR - (férfialt) egy énekes hangfaj. A női alt szólam hangmagasságát
nagyjából elérő, falzettszerű férfi énekes hang. Elsősorban a 16-17. századi
angol egyházi zenében fordult elő. Hangterjedelme c-c2, a magasabbaké: g-e2.
A régi zene historikus előadásain a 20. század második felében
felelevenítették a kontratenor énektechnikát. Híres kontratenor énekesek:
Andreas Scholl, Birta Gábor, Michael Jackson. TENOR - a legmagasabb
férfihang hangfekvés, normál terjedelme többnyire c-a1, hivatásos
énekeseknél c-c2 is lehet. Szólisták körében megkülönböztetnek hős és lírai
tenort, tenorbuffót. BARITON - középfekvésű férfihang, terjedelme többnyire
A-el, gl, olykor G-e1,g1. Szólisták körében megkülönböztetnek hős és lírai
baritont, basszbaritont. BASSZUS - a legmélyebb emberi (férfi) hangfekvés,
terjedelme többnyire E-d1, a mély basszus alsó határa D, C, kivételes
esetben B1 is lehet. Hivatásos énekesek körében megkülönböztetnek basszust,
mélybasszust, basszusbuffót. A hangfajokon belül másféle megkülönböztetés is
szokásos: drámai szoprán, lírai szoprán, hőstenor, lírai tenor, basszbariton
és hasonlóak. Az énekhang minősége a felhangok számától függ: 9 alatt tompa,
14 felett éles. Ez jó támasszal, helyes levegőadagolással befolyásolható,
javítható.
 
tercett, 1490 - trubadúr festményeken (dupla keretre kattintva
nagyban)
TÖRTÉNELMI visszatekintő - Az
énekes zene a vallásos szertartásokban gyökerezik. A zsidó papok és kántorok
kántáltak, stilizált beszédformákban adták elő a szentírás szavait. Sok ősi
társadalom avató szertartásának volt része az ének. A keresztény egyház sok
zsidó éneket átvett, hozzáadva néhány saját dallamát. A római egyháznak
ezeket a kíséret nélküli dallamait a 6. század végén I. Gergely pápa
szentesítette, összefoglaló nevük ezért GREGORIÁN dallamkincs. A legrégebbi
szólóének, amiről bármiféle feljegyzés fennmaradt a 11-12. századi francia
költőmuzsikusok zenéje a
TRUBADÚROK
dalai. Dalkincsük a háborúk és polgári viszályok szüneteiben udvari
szórakozásba merült - hangszer kísérte - arisztokrata osztály művészete. A
reneszánsz korát követően a szólóéneket háttérbe szorította két új forma
felbukkanása: a katolikus délen az opera, a protestáns északon pedig a
kantáta. Schubert megjelenésével került ismét előtérbe a dal művészete, ő
tette naggyá, emelte olyan rangra, mint előtte senki sem. Az első
világháború idejére a házi muzsikálás napja leáldozott. A műkedvelő zenélés
döntően a kórus és kamarazene területére szorult. A zeneszerzők elsősorban a
hivatásos énekesek számára komponáltak. A 19. századi francia dalszerzők
számára a dalművészet nem énekszóló zongora kísérettel, hanem két melodikus
erő, az énekhang és zongora összefonódása. A későbbi francia dalszerzők,
erre az alapra építettek. Miután a gregorián énekek díszesebbé váltak, a
zeneszerzők, az eredeti dallamokhoz további szólamokat adtak. Ez volt a
kórus zene kezdete. A 14-17. században kialakult a madrigál - nagy
népszerűségnek örvendett. A reformáció változtatott a zene arculatán,
kialakult az oratórium és a kantáta. Bach korában a kantáta tételeinek
formája és stílusa az operabeli ária erőteljes hatását tükrözi. A következő
több mint száz évben az opera hatása a kóruszene valamennyi műfajára
átterjedt.
 
gyermekkar és vegyes kar
ÉNEKKAR/KÓRUS - a
zeneművészetben énekkar, nagyobb egy- vagy többszólamú énekes-együttes,
amelyben egy-egy szólamot többen énekelnek. Válfajai a vegyes kar, az
egynemű kar (férfikar, női kar, gyermekkar), a kamarakórus és a dalárda. Az
önálló kórusművek előadása mellett fontos szerepe van a misében, rekviemben,
oratóriumban, passióban, kantátában stb. A "kórus" szó a latin chorus
(kar, csapat) átvétele, forrása a görög khorosz (színmű ének- és tánckara).
Az énekkarokat a benne szereplő hangszínek szerint csoportosítjuk. Másik
jelentése - TEMPLOMI KARZAT, amelyen az orgonát, énekkart, zenekart
helyezik el. Magyarországon először Mátyás király udvarából vannak
híradásaink jelentős kóruséletről. A 18. századi kollégiumi kóruséneklés
hangzó anyagát már hangjegyes formában is ismerjük. A 19. században külföldi
mintájú dalárdakultusz jutott egyértelműen uralomra. A 20. századunkban
Bartók Béla és Kodály Zoltán alkotó munkássága a kóruszenének reneszánszát
nyitotta meg.
A
CAPELLA
-
olasz eredetű zenei szakkifejezés eredeti jelentése: úgy előadni, ahogy a
kápolnában szokás. Az "a cappella" elnevezés onnan ered, hogy a
Sixtus-kápolna (cappella) karzatán csak énekesek számára volt hely. Ma már
egyértelműen hangszerkíséret nélküli előadást, tisztán vokális zenét jelent.
A 16. századi a cappella (vokális polifónia) a templomi liturgia kísérője
volt. A 17. századtól olyan kórusmű, amelyet hangszerkíséret nélkül, csak
hanggal adnak elő. Az évszázadok során az egyházzene illetve az "a
cappella" változásokon ment keresztül. 19. század átfogó reformmozgalma,
a cecilianizmus volt. Ennek szellemében komponálta nagyszabású egyházzenei
műveit Liszt Ferec, aki szerint a templomi zenében az énekhang mellé
legfeljebb csak az orgona társulhat. Az a cappella kórus újraélesztésében
Kodály Zoltán szerepe is meghatározó volt (24 a cappella kórusművet írt). A
20. századtól a szórakoztató zenében, előadó-művészetben a legkülönbözőbb
alkalmazásai vannak, de mindig a virtuóz énekhang és/vagy az énekelt szöveg
kiemelése, hangsúlyozása miatt mellőzik a hangszeres kíséretet.
KÁNON - a
zenében az ellenpontozó műformák közt a legszigorúbb. Abban a korban
keletkezett, amikor az egyházi zene egyeduralma alatt az ellenpontozó
mesterséges formák túlsúlyra emelkedtek. A kánon elméleti szabálya, melytől
eltérés nem lehetséges, abban áll, hogy egy bizonyos dallamot (szólamot) –
leginkább a legfelső, de lehet más szólamban is – egy másik pontosan
utánozza. Hogy ha a kánon szólamot csak egy másik utánozza hangról hangra,
akkor "egyszerű kétszólamú kánon" a neve, természetes, hogy ez csak az
oktávban fordulhat elő. Mialatt az utánzó szólam az elsőt – a kezdőt –
utánozza, addig ez tovább szövi a maga önálló dallamfrázisát, azután a másik
ezt is szolgailag utánozza és így tovább, míg végre az első megáll. A kánon
szigorú utánzása a nyolcad terjedelemben aránylag a legkevesebb nehézség és
komplikációval jár, mert csak arra kell ügyelni, hogy a két szólam közti
kontrapunktírozás szabályos legyen. A kánon-műforma sokféle fajra oszolhat.
A kezdő szólamot propostanak, az utánzót pedig rispostanak nevezzük. A kánon
két szólama közé úgynevezett kiegészítő szólamokat is lehet beszúrni,
miáltal a tétel harmóniai tekintetben tömörebbé és élénkebbé válik. A
kánon-féle kidolgozás végtelen sokféle alakulásra nyit teret, és hatályos
segédeszköze a polifóniának, kivált ha kiegészítő szólamokkal teszik a
harmónia tekintetében érdekessé. Érdekes Chopin egyik mazurkája (op. 63.
3-ik szám), amelynek a végén tíz ütemen át lép fel egy ilyen harmonikusan
kísért dallami kánon.
ÉNEKEGYÜTTESEK VÁLLFAJAI
A
DUETT -
kettős, két énekhangra írt zenemű, 2 szóló énekhang együttese vagy operai
jelenete; a
TERCETT 3
énekhangra, hangszeres kísérettel vagy anélkül írott zenemű, többnyire opera
együttes. A
KVARTETT 4 -,
a
KVINTETT 5 -,
a
SZEXTETT 6 -,
az
OKTETT 8
tagból álló énekegyüttes.
EGYNEMŰKAR -
olyan összeállítású kórusmű, amelyben csak férfiak vagy csak nők (illetve
csak gyerekek) szerepelnek. Ebből következik a háromféle egynemű énekkar:
férfikar, női kar és
gyermekkar (a
gyermekhangok nemre való tekintet nélkül szerepelnek). Az egyneműkarral
ellentétben a
VEGYES
KAR - női
és férfi hangokból álló énekegyüttes. Rendszerint 4 szólamú, szólamait
szoprán, alt, tenor és basszushangok alkotják, de egyes nagyobb szabású
kompozíciókban akár további szólamokra is bomolhat.
KAMARAKÓRUS - kis
létszámú énekkar, leggyakrabban vegyes kar, a madrigál jellegzetes
együttese.
DALÁRDA
-
férfiak énekegyesületi szervezete. A dalárdák a 18. században Angliában
alakultak ki, majd német közvetítéssel 1840-től hazánkban is elterjedtek. A
városok polgárságának 19. századi magyarosodásához részben a népies
dalirodalom ápolásával, részben hazafias egyesületi életükkel járultak
hozzá. 1867-től Országos Daláregyesületet alkottak, amelynek első országos
karnagya Erkel Ferenc lett. A dalárdák nagy hatással voltak a gyári
munkásénekkarok kialakulására. Az új magyar kórusirodalom hatására és Kodály
Zoltán kezdeményezésére a dalárdák sorra átalakultak öntevékeny vegyes
karokká.
ÉNEKES
MŰFAJOK
DAL -
énekelt (verses) szöveg hangszerkísérettel vagy anélkül, a legelterjedtebb
és legszemélyesebb, erős zenei lírai műfaj. Alapvető és egynemű érzések
megszólaltatója. Dramatikus vagy epikus elemet alig használ. Hangulata
egységes. A lírai én személyesen, közvetlenül nyilatkozik meg. Pillanatnyi
élmény, érzés, hangulat kifejezője, de lehetnek tér- és időbeli
meghatározói. Szerkezete egyszerű, világos, könnyen áttekinthető; terjedelme
általában korlátozott. A legzeneibb lírai műfaj, számos változata zenei
formákhoz kötött. Többnyire azonos típusú strófákból épül fel, ezeket az
ismétlődések is rokonítják. A műfaj története összefonódott a dallammal,
zenekísérettel, egyes korokban nem is képzelhető el önálló szöveg-, csak
énekvers, illetve sokszor a szöveg csak a hozzá tartozó dallammal együtt
teljes értékű. A költészet eredete lényegében a dal, műfajának sokfajta
csoportosítása lehetséges: eredete szerint lehet népdal és műdal; tartalma,
szerepe, világszemlélete alapján vallásos vagy világi dal. A műfaj
jellegzetes témakörei alapján: szerelmi dal; panaszdal; búcsúdal;
bujdosóének; bordal; hazafias; politikai dal; katonanóta; betyárdal;
gyászdal (sirató, búcsúztató). Az emberi élet szakaszai, esemény szerint
beszélhetünk: bölcsődalról; altatódalról; diákdalról; nászdalról. A
különböző foglalkozásokhoz, hivatásokhoz is kötődik a műfaj (például
kézműves dal, pásztordal, bányászdal, színészdal). Napszakhoz, évszakhoz
kapcsolódva is csoportosíthatjuk a dal műfaját (hajnali, esti, éji, májusi,
tavaszi, őszi dal). A helyzetdal a műfaj azon formája, amelyben a költő
magát egy másik személy (gyakran népies alak) helyzetébe képzeli, vagy saját
érzelmeit egy másik személy nevében adja elő. Előfordulhatnak benne
leírások, események (epikus mozzanatok), de azért a mű által megjelenített
érzések, gondolatok az elsődlegesek.
DALJÁTÉK -
zenés-táncos, általában vidám hangvételű színmű, amelyben az ének és a próza
váltakozik. Műfajilag közel áll az operához és az operetthez. A vígoperáktól
és operettektől abban különbözik, hogy a daljáték szövege egyszerűbb, zenéje
pedig ritkán lépi túl a népszerű dallamok keretét. Egy víg kedélyű
jelenetlánc, amelynek kísérő dalaiban a tréfás, néha gúnyos, legtöbbnyire
érzelgően szerelmes indulatok kifejezésre jutnak. Eredete a középkorra (13.
század) vezethető vissza. Előfutára Adam de La Halle dramatizált
pásztorjátéka volt. A daljáték előfutárainak tekinthetők még a 14-16.
századi francia farce (bohózat), amelyik népszerű sanzonokat ötvözött
prózával, valamint az olasz nyelvterületen kialakult favola, vagy zenés
tanítómese. Német területeken a 16. században jelentkezett farsangi játékok
és jezsuita iskoladrámák formájában. Angliában a jig volt az előfutára.
Mindezen műfajok jellegzetessége az volt, hogy több-kevesebb népies elemet
tartalmaztak. Az első tulajdonképpeni daljátékok a 18. századi francia
vaudeville-ek valamint a 19. század elején virágzó német liederspielek.
Magyar nyelvterületen a 19. században nagy népszerűségnek örvendett, belőle
alakult ki a népszínmű műfaja. Ez utóbbi ugyan szintén dalos játék, de
valódi drámaiságra emelkedik és a népi élet minden oldalát, a komolytól a
vidámig, magasabb költői-zeneszerzői szándékkal festi le. Német területen
fejlődött ki a singspiel. Az intermezzókból alakult ki és szerkezetében
hasonlított az angol ballad operához. Elsősorban a barokk operák túlzott
pátosza ellen irányult. A singspiel Mozart Szöktetés a szerájból és A
varázsfuvola című műveivel érte el fejlődése csúcsát. Habár a singspiel is
daljátéknak tekinthető, a kifejezést ma már az opera egyik műfajának
megnevezésére használják.

KANTÁTA - (cantata=énekelt
zene, latin) rövidebb jellegű oratorikus mű, ami karakterében lehet lírai,
drámai vagy epikus. A kantáta együtt fejlődött az opera műfajjal. A század
első évtizedének kezdeményezései a vokális kamarazene kereteit is
kibővítették. A nagyobb terjedelmű hangszer- (basso continuo-) kíséretes
szólóénekek elnevezésére az 1620-as évektől kezdték alkalmazni a cantata
szót. Itáliai virágzását követően a 17. századtól kezdve használatos műfaj.
KORÁL - kórusének, a kereszténység első évszázadaiban az egyházi közösségek
vallásos énekeit nevezték így, majd a gregorián ének értelmében volt
használatos a kifejezés. A protestáns egyházzenében az egyházi énekek
összefoglaló elnevezése; gregorián dallamokból, himnuszokból, nemzeti nyelvű
népénekekből alakult ki, öltötte ma is ismert formáját akkordikusan kísért
egyszólamúság és azonos ritmikai értékek, leggyakrabban félhangok
formájában. A korál meghatározó műfaja volt Bach zenéjének.
MADRIGÁL/MOTETTA -
reneszánsz kórus műfajai, a madrigál világi, a motetta egyházi témára épülő
többszólamú mű, szerkesztése rendszerint polifon. A madrigál rövid, lírai
hangulatú, 3-6 szólamú énekegyüttesre írt kompozíció, többnyire kíséret
nélkül. Később az opera, a monodikus stílus kialakulásával párhuzamosan
feltűnnek már egyszólamú, hangszerkíséretes madrigálok is. A motetta a 13.
század elején jött létre oly módon, hogy a clausulák duplumát saját
szöveggel kezdték ellátni. Innen ered a neve is, miután az újjászövegezett
második szólamot, azaz a korábbi duplumot motetusnak (mot=szó) nevezték el.
Egyedülálló jellegzetessége volt, hogy míg a tenor megtartotta eredeti latin
szövegét, addig a motetus gyakran francia szöveget kapott, amely eleinte
magyarázta vagy kiegészítette a tenort, de nemsokára gyakran teljesen
elszakadt tőle tartalmában. Később a harmadik, majd a negyedik szólam
szövege is lehetett teljesen független, így egyáltalán nem ritka az olyan
13-14. századi motetta, amely egy viszonylag lassúbb mozgású, latin nyelvű,
még mindig az eredeti gregorián dallamot és szöveget tartalmazó tenorból,
fölötte egy rövidebb hangértékekből álló francia nyelvű motetusból, afölött
egy kifejezetten fürge latin harmadik-, sőt még egy negyedik szólamból áll,
melyek szövegének semmi köze sincs egymáshoz. A motetta nagyon gyorsan
óriási népszerűségre tett szert, mind a templomon belül és kívül is.
Előbbivel hozzájárult az organum eltűnéséhez, utóbbival viszont hamar
kiváltotta egyes egyházi elöljárók haragját. A 13. század végére
gyakorlatilag világi műfaj, egyedül a tenor szólama emlékeztet egyházi,
gregorián eredetére, de arra is csak dallamában, mivel gyakran nem éneklik,
hanem valamilyen hangszeren játsszák. A továbbiakban a motetta alapvető
változásokon ment át. ORATÓRIUM - szólóénekeseket, kórust és zenekart
foglalkoztatót drámai elbeszélő (nem színpadi) műfaj, de színpadon is
játszódik, jelmez nélkül. Több tételes drámaepikus kompozíció. A cselekmény
összefüggő részét a tenor mondja el, de gyakran megelevenedik a cselekmény
szólóénekek, duettek, tercettek formájában. Tárgya többnyire bibliai
eredetű, bár a 18. századtól már világi oratóriumok is születtek. Az első
nagy oratóriumokat Carissimi írta, a műfaj betetőzője Georg Friedrich Händel.
 
Carmen részlet - opera színpad oldalt
OPERA -
kezdete a középkori misztériumjátékok és udvari szórakoztató műfajok. Az
opera szó olasz eredetű - dalművet jelent, vokális-hangszeres drámai
színpadi műfaj, melyben a szerepeket éneklik. 3-4 ritkábban 1, 2 vagy 5
felvonásos, többnyire nyitánnyal kezdődik. A 16. század ismert műfaja, a
hangszerkísérettel ellátott egyszólamú ének egyre bővült rövidebb drámai
jelenetekkel (intermezzo), míg a század végére létrejött az első mai
elemeket is magában foglaló operaelőadás. A középkori Firenzében a 17.
század legelején, mint hangszerekkel kísért énekbeszéd volt ismert. A század
elején a velencei opera virágzott, megkezdődött a recitativo (énekbeszéd) és
az ária szétválása, mely végül a nápolyi operában különült el egymástól
teljesen. A 18. század során az olasz vígopera és a vidám és komoly
jeleneteket felvonultató úgynevezett semiseria életképesebbnek bizonyult a
komoly operánál, erre jó példát jelentenek Mozart művei. A 19. században
ugyan az olasz opera egyeduralma teljes, de kialakulnak nemzeti operák is.
Franciaországban időközben a nagyopera élte virágkorát, míg Németország a
19. században valóságos opera-nagyhatalommá nőtte ki magát, így például
Richard Wagner az ún. wagneri zenedráma megteremtésével erősítette a műfaj
drámaiságát. Az énekesek – pontosabban az énekhangok – különböző típusokra
oszlanak, de hangfajok szerint hét csoportot alkotnak. Ezek a
nőknél: szoprán (magas),
mezzoszoprán (középmagas) és
alt (mély). A férfiaknál:
kontratenor (férfi szoprán vagy alt) ,
tenor (magas),
bariton (közép mély),
basszus (mély). Egy másik
hangszín, a falzett pedig akkor jön létre, amikor a hangképzésben a
mellregiszterrel szemben a fejregiszter kerül túlsúlyba. Az igazi, helyesen
képzett falzett hang a férfi kontratenorok hangképzési módja, és nem
tévesztendő össze az ún. fiszutla-hanggal, amely hangképzési hiba, és akkor
jön létre, amikor a férfi énekes hangja a magas hangoknál akaratlanul vagy
szándékosan "átcsap" a fejregiszterbe. A hangfajokat az idők során
további alkategóriákra, hangtípusokra osztották: a tenor például lehet
lírai-, vagy hőstenor. A coloratura általában szoprán hang. Az opera egyik
legnépszerűbb dala az
ÁRIA -
énekelt szöveg hangszerkísérettel vagy anélkül, nem strófikus, nem
cselekményes, szélesen ívelő. Eredeti 16. századi jelentésében
hangszerkíséretes szólóének, strófikus dal. Elődje a canzone volt, amelytől
a 17. század elején különült el előbb az oratóriumban majd az operában. Az
ária az operákban a drámai mozzanatok közepette a lírai megállásokat jelenti
(zenekarral kísért magánének). A fő hangsúly minden esetben az énekszólam
dallamvonalán nyugszik. Az ária lehet dalszerűen a szöveghez simuló vagy
szabadabb dallamszövésű, amikor is egyetlen szótag hosszabb dallamvonal
alátámasztásául szolgál vagy pedig a szavak és szótag szabadon, tetszés
szerint ismétlődnek. Mutathat továbbá strófikus szerkezetet vagy
madrigálszerű, esetleg visszatérésen nyugvó dallamforma-felépítést. Az opera
típusai:
Nagyopera -
hősi témájú, zenében, díszletben, jelmezben előadva, nagyszabású opera
(Norma);
Opera
buffa -
olasz vígopera (Az úrhatnám szolgáló);
Opéra
comique -
francia, a 18. században vígopera; a 19. században minden olyan opera,
amelyben az énekbeszédet beszéd helyettesíti (Carmen);
Opera
seria
- 18.
század komoly operája, témája hősi vagy mitológiai, szövegkönyve olasz,
Énekbeszédekkel összekapcsolt áriákból áll (Idomeneo);
Operabalett -
operát és balettet kombináló, elsősorban francia színpadi műfaj, 1900-1800
között ( Les Indes galantes);
Ballada-opera -
párbeszéddel összekötött népszerű dalokra épülő opera (Koldusopera);
Kamaraopera -
kevés szereplőre és kis zenekarra írott opera (Dido és Aeneas) és
Zenedráma -
Wágner műfaj-meghatározása saját műveire.
 
Hoffmann meséi színpadrajz, 1915 - Luxemburg grófja színpadkép
OPERETT -
színpadi, zenei műfaj, Mozart nevezte el operettnek. Szó szerinti jelentése:
"kis opera" vagy "operácska". Könnyed dallamvilággal átszőtt
(szerelmi) történet, sok humorral fűszerezve. Témája vígjátéki, vidám,
komikus, gúnyos elemeket egyaránt tartalmazhat. A cselekmény fonala prózai
monológokban és párbeszédekben bontakozik ki, ezekhez kapcsolódnak a zenei
tételek (zenekari nyitány, közjátékok, egyszerűbb formálású áriák, dalok,
kuplék, együttesek a duettektől a kórusig) és a táncjelenetek, amelyek
általában kortárs táncokra épülnek. A 18. században és a 19. század kezdetén
daljáték jellegű mű; a 19. században váltott irányt és lett a zene
nagyvárosi, szórakoztató színpadi műfajává. Már Mozart is szorgalmazta, hogy
a zene ne csak a paloták gazdáihoz, hanem mindenkihez jusson el. A
forradalom után ezek az elképzelések megvalósíthatóvá váltak. Az operettben
a párbeszéd és a zene arányosan oszlik meg, a zene zárt formájú, szerephez
jut a játékban a tánc, a finálék nagyvonalúak. A klasszikus operetti
szereplőgárda általában a híres "négyes fogatra" épül. Ezek a
primadonna a bonviván, a szubrett és a táncoskomikus. A "primadonna"
az első hölgy, akinek szerelme megingathatatlan, és a története a "bonvivánnal"
a harmadik felvonásra, minden akadályt legyőzve happy endben végződik.
1840-ben Donizetti Az ezred lánya című operájával lázba hozta Párizst, de az
első operettnek Hervé Don Quijote és Sancho Panza című művét tekintik. Az
első nagy operett komponista Offenbach volt, aki előbb egyfelvonásos, később
egész estét betöltő paródia jellegű darabjaival aratott sikert - első egész
estés darabja az Orfeusz az alvilágban. Az operett központja Bécs volt,
mérföldkő 1860. november 24. - ekkor mutatták be Suppé Kollégium című
darabját. Tanítványa, Karl Millöcker (Koldusdiák) is sokáig állta a versenyt
Johann Strauss-szal, aki Offenbach inspirációi, tanácsai segítségével lett a
műfaj meghatározó zeneszerzője. A (bécsi) operett új, fényes korszakát
Magyarországon elsősorban Lehár Ferenc és Kálmán Imre művei fémjelezték.
Lehár Víg özvegy című műve Amerikában a Brodway-n is fogalom lett. Az
Osztrák–Magyar Monarchia felbomlásával a magyar operettet többek között
Kacsóh Pongrác, Huszka Jenő, Jacobi Viktor, Szirmai Albert, Ábrahám Pál,
Fényes Szabolcs alkotásai tették külföldön is elismertté.
|