EURÓPA NÉPRAJZA - OSZTRÁK/SVÁJCI
Az OSZTRÁK népzene (Svájchoz hasonlóan) valójában az alpesi területek pásztorkultúrájának zenéje. A műfajok többsége az állattartással, tereléssel, legeltetéssel kapcsolatos valamely szerepben jelenik meg, ennek az erős funkcióhoz kötöttségnek köszönheti túl- és továbbélését. Ezek az összetett hívójelzések (Almschrei) - az alpesi áldás (Alpsegen), a jódlizás (JODLER), és a pásztorok régi éneke (Kühreigen). Ezen formák mindegyike akusztikus kommunikációra szolgál, akár emberek között, akár emberek és állatok között, illetve emberek és felsőbb erők között. Az ALMSCHREI különböző hívójelzések összessége, részint a lábasjószág összeterelésére, részint az emberek munkába hívására szolgál. Az alpesi áldás (ALPSEGEN) a pásztorok régi mágikus kultúrájával hozható összefüggésbe, zsoltárhoz hasonlítható ima, Szűz Máriától és egyéni védőszentektől kér oltalmat. A JÓDLIZÁS (osztrák JODLER - svájci JODEL), az alpesi területek speciális kommunikációs technikáját alkalmazza. Szavak nélküli éneklés, amiben a hangszínnel való játék hangsúlyozott szereppel bír, amit a mell- és fejhangok (falzett) közti folyamatos regiszterváltás különleges technikájával ér el az énekes. Szerkezete kötetlen, modorában valahol az ének és a beszéd határmezsgyéjén mozog. A hangok nagy hangközlépésekben követik egymást, hangterjedelme kifejezetten nagy (képzettebb énekeseknél 3 oktáv). Az emberek közti érintkezésben volt kiemelt szerepe, különleges technikájának köszönhetően igen nagy távolságokra is elhallatszik. Hagyománya ma már csak Tirol egyes területein él. Ezen kívül a SVÁJCBAN használt lírai dalok többsége egyszólamú, kivételt a nyugati területek képeznek (néhány népdal kórusos refrénnel jelenik meg), illetve bizonyos, a keresztény ünnepkörrel kapcsolatos dalok, amelyek a gyakorlatban terc- és szext párhuzamos mozgásban (ritkábban szabadon improvizált) maradtak fenn. Tematikájukban javarészt a hittel és a népi szokásrenddel kapcsolatosak. Többségük 19. századi eredetű (karácsonyi és vízkereszti népénekek, májusdalok, fonódalok, gyermekdalok, játékdalok, patrióta dalok és szerelmes dalok), néhány gyermekdal, bölcsődal, vallásos ének és ballada keletkezett csak korábban. A nép körében terjedtek egyértelműen nem autentikus népi stílusú dalok is (Schweizerlieder). A francia forradalmat követő hazafias szellem tömegével ontotta a népies patrióta dalokat, terjesztésükben a frissen alakult, leginkább diáktársaságok tevékeny részt vállaltak.
A fenti vokális formáknak hangszeres változatai is fennmaradtak, napjainkban is hallhatók, ritkábban fakürtökön, fatrombitákon, vagy állat szarvából készült kürtökön, gyakrabban a régió specifikus hangszerén, az alpesi kürtön. Az ALPESI KÜRT (Alpenhorn), az Alpokban (alpesi, osztrák, svájci) élő pásztor közösségek fafúvós hangszere. Nagy valószínűséggel kelta eredetű, Svájccal összefüggésben az 1550-es években említik először a történeti források. Mérete 120 cm és 325 cm közötti (Svájcban 185 cm körüli a leggyakoribb, de Ausztriában is előfordul). A vokális jodelhoz hasonlóan a kommunikáció eszköze, leginkább a lábasjószág terelésében játszott szerepet, de bizonyos területeken a templomba vagy háborúba is az alpesi kürtök hangja hívta az embereket. hangjain.
Stájerország Ausztria egyik tartománya, székhelye Graz. A
STÁJER CITERA
(más neveken bécsi citera, koncert citera, bővített formájában hárfa citera)
a legfejlettebb citerák egyike. Népi hangszerként is elterjedt, de modem
változatait általánosan használják osztrák és német területeken a
szórakoztató zenében is. Korpusza lapos, a kísérő hurok oldalán hasasan
kiszélesedő. A rezonánson kerek vagy ovális hanglyuk van. A hangszert
asztalra helyezik, a fogólap fölötti dallamhúrokat kézzel szorítják le, a
jobb kéz hüvelykujjára húzott acélkörömmel pengetik a dallamhúrokat, és a
többi ujj ahhoz hasonlóan pengeti a dallamhoz a kísérő, azaz a
basszushúrokat. A rezonátor fenyőfából furnérozva készül. Bordázata a
dallamhurok alatt egy hosszanti és a kísérőhurok alatt két rézsútos bordából
áll. A hát bordázata is hasonló a rezonátoréhoz. A hangszer teste általában
kis tűs lábakon áll, hogy a hát is betölthesse rezonáló szerepét.
Jellegzetessége az igen magas, éles acél bundozás (3-4 mm) alkalmazása. A
hurok fémből készültek, illetve selyemre fonottak. A dallamhurok száma 3,
hangolásuk a - a
Az alpesi területen a legelterjedtebb néptánc a
LANDLER.
A tánc jellemzője, hogy miután
allemande
néven bevonult a "társadalmi felsőbb rétegek" szalonjaiba, onnan
visszatért a parasztsághoz, megmerevedett, és az egykor improvizált tánc
törvényszerűen meghatározott |