|

A klasszicista épületet Piatsek József, a pécsi Egyetemi Könyvtár
tervezője építette 1838-ban, 1892-ben, déli irányban kibővítették. Itt
kapott helyet Victor Vasarely múzeuma. A feltételezések szerint a szép
arányú ház melléképületében született 1908-ban Vásárhelyi Győző, a később
Victor Vasarely néven világhírűvé lett képzőművész, aki 1976-ban -
múzeumának megnyitásakor - Pécs város díszpolgára lett. A Victor Vasarely
Múzeum Pécs egyik legjelentősebb múzeuma a Káptalan utcában. A világhírű
művész több művét Pécsnek adományozta, múzeuma 1976-ban nyílt meg.
Romváry Ferenc írása - részlet
Victor
Vasarely 1969-ben 42 szeriográfiát(*) ajándékozott a város múzeumának. A
Párizsban élő művész Pécsett született. Mindenkor híven vallotta
magyarságát és kötödését az óhazához, művészetének hazai gyökereit, a
Bortnyik - iskola indítását hangoztatva. 1969-es pécsi bemutatkozása
rendkívül nagy siker volt, a kiállítás revelációként hatott. Ez volt
ugyanis az első, Múzeumban rendezett geometrikus absztrakt kiállítás
Magyarországon, évtizedek szigorú tiltása után. Vasarely - és általa a
művészet igazsága - győzött és ködöket oszlatott. Egy még évtizedekig
tartó rögös, olykor zsákutcába terelt, de mégis előrevezető; irányba
mutatva nyitott utat. A magyar művészet közvetve is sokat köszönhet neki,
erjesztővé válásával, dogmák és előítéletek lelepleződésével,
példaadásával. Péccsel való kapcsolata baráti maradt, jóllehet célja
mindig is a főváros meghódítása, a budapesti Vasarely Múzeum létrehozása
volt. A hetvenes években a megyei és városi vezetés felajánlotta neki e
házat, Múzeum céljára. Vasarely ehhez remek gyűjteménnyel járult hozzá.
Saját munkásságának mintegy a keresztmetszetét bemutatandó: festményeket,
falkárpitokat, plasztikákat és szeriográfiákat adományozott, továbbá
kortárs művészek alkotásaiból egy válogatott kollekciót (Arp, Cruz-Diez,
Dexel, Gorin, Herbin, Kupka, Morellet, Soto, Schöffer, Tomasello, Yvaral,
Claire Vasarely). Ez képezi 1988 óta a Vasarely Múzeum földszinti
kiállításának magvát, kiegészülve, a Múzeum saját gyűjtésű anyagával. Ez
utóbbi több forrásból táplálkozik. Carl László pécsi származású, Svájcban
élő gyűjtő, Múzeum alapítási szándékát nyomatékosítva számos művet
(Beöthy, Beöthy-Steiner, Buchholz, Forbát, Laloy, Maatsch, Morandini,
Spoerri, Vandeyken, Vansier, Wahlsted, Wauer) adott át, továbbiak
ígéretével. Legszámottevőbbek azonban az egyéni adományozások. Ezek,
részben külföldön élő magyar művészek: Birkás, Borbereki-Kovács, Frank,
Hantai, Kaszab, Kepes, Kolos-Vary, Kovács, Ladányi, Nemes, Peterdi,
Safranek, Stein, Székely, Szenes, Tot, Vörös, Weidinger. Valamint olyan
külföldiek, akik a Pécsi Múzeum megkeresésére küldték el műveiket, vagy
pedig a Vasarely Múzeum alapításának hírére (Pol Mara), illetve az itt
folyó gyűjtést értékelve és támogatva járultak hozzá a nemzetközi
gyűjtemény gyarapításához. (Prica, Stazewszky, Uecker, Witschi). A
pécsváradi, illetve pécsi születésű Nemes és Prica egész múzeumra való
anyagot hagyományozott Pécsnek. Nemes Endrének (és Amerigo Totnak)
egyébként önálló múzeuma van a múzeum-utcában. A földszinti folyosón levő
sokszorosított grafikák az előzmények felvillantásán túlmenően (Buchholz,
Herbin, Itten, Kupka) a század második felében született törekvéseket
dokumentálják. A grafika érzékenyen követi a korra jellemző stílusbeli
sokszínűséget. A tájékozódáshoz már nem elegendők a hagyományos
kategóriák, melyek az optikai-kinetizmustól (Anuszkiewicz, Macke) a
konstruktív-újgeometrián keresztül (Lenk, Phaler) az amerikai pop-artig (Indiana,
Krushenik) széles skálán ívelnek át. (Más megközelítésben a figuratívtól a
nonfiguratívig, vagy másként fogalmazva az absztrakt művészetig.)
 
Az első teremben
láthatók a harmincas évek avantgárdjának művei. Alkotói jórészt az
Abstraction Creation-hoz tartozó művészek (Arp, Beöthy, Gorin, Herbin,
Kupka). Vasarely pályakezdő éveinek művészei, akiket példaképül
választott, kortárs magyarok és franciák, akikre Bortnyik és Kassák
mellett, mint szellemi ősre tekintett. Nem a pontos kronológia volt a
kiállítás rendező elve, hanem a rokon törekvések egymás mellé sorolása, a
kontinuitás szemléletessé tétele. Így a korban jóval későbbi
teljesítmények is ide kerülhettek (Pán, Morandini).
A második teremben
Schöffer korai, térdinamikus reliefe, Witschi stabil-mobiljai mellett
Morellet és Uecker munkái érdemelnek fokozott figyelmet. Morellet
0-15-30-75-90 fokban elforgatott feszített acélháló objektje, kivágata egy
nagyobb rendszernek, a rész-egésznek problematikáját veti fel. Függőleges
- átlós-vízszintes rendje egyúttal a végest és a végtelent, a zárt és a
nyitott egyidejűségét feltételezi. A fémszálak szabályos egymásra
rétegződésével ornamentális hatású geometrikus struktúra jön létre.
Uecker, paradoxonnal élve, szögekkel "fest". Szerinte a szög, mint térbe
emelt pont, tárgyiasított struktúraelem, mellyel a felület kétdimenziós
mezejéből kitörhetett. A kép nála objektté vált. E művet Richard von
Weiszäcker pécsi látogatása emlékére a művész ajándékozta a múzeumnak.
A harmadik teremben
kizárólagosan magyar származású művészek főleg absztrakt-expresszionista
művei láthatók (Hantai, Kaszab, Kepes, Peterdi, Stein, Szenes, ill.
Borbereki-Kovács, Frank, Tot, Vörös). Peterdi vásznán szinte a gesztus
lendülete is tetten érhető, kavargó formái a horror jegyében a kép egész
felületét kitöltik. Hantai a gyűrt forma újbóli kifeszítésével az
esetlegességben rejlő esztétikumot tárja elénk. Szenes monokróm világa a
formák egymásra torlódó halmainak egyensúlyát fátyolszerű ködtakarón át
láttatja. Stein mintegy kavargó lávafolyamok eruptív fortyogását ütközteti
polikróm vásznain. Kepes a Moholy Nagy óta kedvelt médium, a fotó
eszközeivel képezi le a fényt, helyesebben fogalmazva annak lenyomatát,
ezáltal esztétikai igényű új minőséget teremtve.
A negyedik teremben
a sajátos szürreális világot teremtó Nemes, a pop naturalizmusát eszközül
felhasználó Pol Mara, a kollázsszerű nagy foltokban fogalmazó, jelképeket
kialakító Ladányi, a figurálist erősen absztraháló Prica mellett a
tömbszerű formákból építkező Székely plasztikus somázású formavilága,
Kolos-Vary egyfajta táji asszociációt ébresztő képi világa említendő. A
folyosó végén, annak tengelyében Vasarely festő fiának, művésznevén
Yvaralnak a középpont felé sűrűsödő, rövidüléssel mélységet érzékeltető
geometrikus képe mintegy vonzza magához a nézőt, előkészítve az emeleti
kiállítás várható élményszerűségére. Egyébként a Vasarely is felvett név,
eredetileg Vásárhelyi Győzőnek hívták.
A lépcsőfordulóban
a feleség, Claire Vasarely (Spinner Klára) 1930-ból származó, a Bortnyik -
iskolából való tanulmányai a közös indulást, a felkészülés szellemi
erőpróbáját jelzik. Kollázsai, könyvborító-tervei a reklámgrafika -
korának magas színvonalú - reprezentánsai.
Az emeleten kerül
bemutatásra, a folyosón és három teremben,
a múzeum
Vasarely - anyagának eredeti műveket tartalmazó együttese:
festmények, szőnyegek, eredeti képvázlatok, plasztikák. A sok száz
grafikai lap időszaki kiállítás keretében jut esetenként a közönség elé.
Következetes, egymásra épülő művészi pályát reprezentál a kiállítás. Az
életművet ma már kitűnő monográfiák taglalják, az eszmei vezérfonal
kulcsát azonban maga Vasarely adja meg önéletrajzi és elméleti írásaiban.
Párizsba érkezve egy
biztos mesterség volt a kezemben: rajzoló voltam, kifogástalan technikai
tudás birtokában. Az "ihletett bohém" már a múlté. A költészet a hosszú és
fárasztó, szürke hétköznapok munkájával születik meg, a boldog
bizonyosságok ritka
felvillanásaival.
A művészet iránt megnyilvánuló érdeklődését a budapesti orvostudományi
egyetemen vett anatómialeckék keltették fel benne. Rajzi készségét egy
magániskolában alapozta meg, majd Bortnyik Budapesti Bauhaus néven ismert
Műhelyében, ahol életre szóló útravalót kapott, szemléleti töltést, mely a
kutató művészetre való felkészülés magas fokát jelentette egyúttal.
Az orvosi egyetemen főleg
az anatómia és természetesen az anatómiai rajz volt a szenvedélyem:
szigorú pontossággal rajzoltam az izmokat, a csontvázakat, az
idegpályákat, a vérkeringési rendszert. Az anatómiai tanulmányoktól nem
volt nehéz áttérni az akt tanulmányozására, hála annak a felfedezésemnek,
hogy egy-két lépésre tőlünk volt egy festőiskola. Klasszicistatanítás
folyt ott. Podolini-Volkmann tipikus képzőművészeti professzorként
uralkodhatott és arra buzdított minket, hogy a tökéletességet keressük a
legkonvencionálisabb értelemben.
Érthetően nem elégítette ki a vasárnapi festőiskola konzervatív
szellemisége. Nem az akadémia felé orientálódott azonban, valami újat
akart, a kor kihívásának akart megfelelni, a jövőt, a jövő művészetét
építeni. A nagy cél minden bizonnyal még megfogalmazatlanul, de munkált
benne és évtizedek kitartó, részeredményeiben is figyelemre méltó
munkásságának gyümölcseként következetes kitartással egyetemes rangú művet
alkotott. Kevés művésznek jutott már életében oly sok megérdemelt siker és
oly rangos elismerés, mint
Victor Vasarelynek. Kinek híre-neve átütő erejű, a múzeumoktól a
mindennapi élet praktikumáig egy mindent átfogó nagy rendszert képez. A
számtalan variáció sokak számára tette elérhetővé, megvásárolhatóvá a
műalkotást, mennyiségi és anyagi vonatkozásban egyaránt. A szeriográfia
technikájából adódó tökéletes kivitel révén, a kis szériákon belül
egyenrangú, szinte azonos minőséget tudott adni. Talán ez is
népszerűségének és elterjedésének egyik titka, az, hogy a műtárgy fétisét
a kispénzű emberek számára is elérhető közelségbe hozta. Talán jó
szerencséjének, vagy tán inkább tudatos döntésének köszönhető, hogy
1929-ben Bortnyikot választotta.
Hirdetést fedeztem fel
egy folyóiratban, körülbelül a következő szöveggel. Bortnyik Sándor
iskolát nyitott Budapesten, a "Műhely"-t, melynek célja, hogy korunk
leghaladóbb művészetét tanítsa a leendő művészeknek, s ugyanakkor igazi
mesterségbeli tudást adjon. Bortnyik mindenekelőtt megtanított minden
elképzelhető technikára. Aztán jöttek a funkciók: festészet, szobrászat és
természetesen az építészet, de az urbanisztika is, ami újdonság volt
akkor. Bortnyiknak sikerült megszabadítania minket a művészeteknek attól a
polgári szemléletétől, amely szerint a kép a szalonokban trónol és
ábrázolja a természetet, istent vagy akármit, a valóságnak egy önkényesen
kivágott szeletét, szép arany keretben. Azt mondta: l'art pour l'art
művészet nem! funkcionális művészet, igen! Mindenekelőtt mesterségetek
legyen. Készítsetek színházi díszletet, fotómontázst, vagy amit akartok,
de legyen egy jó mesterségetek, amiből megélhettek. Ez a, hasznos munka'
napi hét-nyolc órátokba fog kerülni. De megmaradnak az esték, a hétvégék,
a szabadnapok és a szabadságok, amit műveiteknek szentelhettek és ha úgy
esik, jelentősen hozzájárulhattok a minden idők művészetéhez. Bortnyik
valahogyan katalizátora volt a bennem égő hajlamoknak, sokat segített,
hogy felszabaduljanak bennem és használni tudjam. Különösen azt a tanácsát
követtem, hogy mindig legyen párhuzamos foglalkozásom, mely megfelelő
keresetet nyújt és megszabadít az anyagi gondoktól. 1957-ig a
gyógyszerészeti reklámgrafikában dolgoztam. Ezalatt folytathattam egyéni
kutatásaimat, pontosan ahogy szándékoztam, s még azt a fényűzést is
megengedhettem magamnak, hogy kövessem az általam, tévutaknak' nevezett
kitérőket, az annyira elvetett táblakép felé.
Egy plakátpályázaton nyert díj összegéből utazott Párizsba, hat
évtizede, 1930-ban. Reklámgrafikus éveiben kimunkált egy olyan alapvető
rendszert - figurális formákkal - amely művészetének később kulcsává vált.
Ilyen a fekete-fehér és a pozitív-negatív kontraszt, a párhuzamos helyett
a párhuzamos perspektíva, a mozgás érzékeltetése. Ezek mind az
illuzionizmus, a kinetizmus felé vezették, melyek alapvetően meghatározóvá
váltak későbbi művészetében.

*
szeriográfia azaz szitanyomás - sokszorosító grafikai eljárás, a
síknyomás egyik változata. A tradicionális technológia szerint: A finom
szemű szitának (géz, selyem) azon részeit, amelyek nem visznek át színt a
képre, viasszal vagy lakkal festik le. A fényérzékeny anyaggal bevont
műanyagból készült szövetre 1:1-es léptékű síkfilmet helyeznek. Erős
lámpával megvilágítva exponálják a szitára felvitt anyagra a mintát. Az
„előhívást” követően vízzel kimossák a szitát, így megjelenik a rajzolat,
és a kívánt területeken szabaddá válik a festék útja. A nyomtatás művelete
ma is változatlan, csak a felhasznált anyagok korszerűsödtek. Eredetileg
egy rugóval ellátott acélszalag (simítókés, "rakli") segítségével – ma már
gumiból készül – "préselik" át a festéket a szitán, amely azt csak a
fedetlen részein engedi át. A nyomat a legkülönbözőbb anyagokra, papírra,
fára, üvegre, textíliákra készülhet.
|