RENOIR, MINT MŰVÉSZ
Bár az impresszionizmus vezéralakjai között tartják számon, kortársaival
ellentétben sohasem kötelezte el magát egyetlen művészeti irányzat mellett sem,
éppen ezért talán ő okozta a legtöbb fejtörést a kritikusoknak. Szenvedélyesen
szerette a fiatalokat, gyermekkoruktól egészen felnőtté válásukig, egyike volt
azon keveseknek, akik meg tudták ragadni a fiatalok jellegzetességeinek minden
finomságát. Szerette a nőket is, a kislányokat, a fiatal lányokat, a telt
parasztlányokat, vagy a polgári nagyasszonyokat is. Női aktjait egészen sajátos
gyönyörűséggel és lelkesedéssel festi. Képes volt érzékeltetni a fény és a nap
játékát e finoman árnyalt, mindig élettől remegő testeken, amelyek víztől
harmatosak vagy gyöngyházfényben, szivárványszínekben, rózsaszínben, aranyban,
majd pályafutása vége felé narancsszínben és vöröses árnyalatokban ragyognak a
napsugarakban; kezdetben karcsúak végül testesek, érzékiek, de sohasem
szemérmetlenek. Cagnes-ban; amikor már félig béna volt, ifjúságtól és
szeretettől még mindig csillogott tekintete, úgy tűnt, hogy ő maga is
elcsodálkozik mindenen. Egész művészetét egyetlen szabály hatotta át, mégpedig
az, hogy nincs szabály.
Elméletekből nem lesz jó
kép: leggyakrabban csupán a kifejezési eszközök elégtelenségét leplezik.
SZÜLETÉS
1841. február 25-én született a franciaországi Limoges-ban. Édesapja szabó volt,
édesanyja pedig varrónőként dolgozott. Apja 1845-ben egész családjával Párizsba
költözött, Louvre szomszédságába, a jobb megélhetés reményében. Pierre-Auguste
negyedik volt az öt gyermek közül. 13 éves korában már munkát kellett vállalnia,
hogy hozzájáruljon saját eltartásához. Egy porcelánműteremben dolgozott, az ott
elsajátított technikákat a későbbiekben festményein is alkalmazta.
A munkám abból állt, hogy
fehér porcelánokra apró virágcsokrokat festettem. Egy tucatért öt fillért kaptam
KEZDET
Ebédszüneteit rendszeresen a Louvre-ban töltötte, ahol az ottani szobrokat
valamint korábbi festők műveit tanulmányozva rajzolgatott. Amikor az új technika
miatt nem volt szükség már a kézi festésre, legyezőket kezdett el festeni, majd
kirakatponyvákat-, hittérítők számára vallásos témájú képeket, 18. századi
festészeti modorban. 19 éves korában a Louvre-ban dolgozik másolóként. 1862-ben
beiratkozott az École des Beaux Arts esti rajz- és művészetanatómia
tanfolyamára, közben festőleckéket vett a svájci Charles Gleyre műtermében. Itt
összebarátkozott Claude Monet-val, Frédérik Bazille-lal és Alfred Sisley-vel,
akik hozzá hasonlóan az élethez közelebb álló művészetet akartak. Renoir és
barátai számára az idealizált antik világ víziója már nem bír semmilyen
jelentőséggel, Delacroix-t, Corot-t, Courbet-t és Manet-t tartják sokra. Elvetik
a Szalon által kizárólag elfogadott pompa művészetét. Ha egy festő elismert akar
lenni és el akarja adni a
képeit, akkor ki kell állítania a Szalonban. Renoir képét 1865-ben mutatják be.
De már a következő évben Manet és Cézanne műveivel együtt elutasítják
alkotásait, ez 1867-ben újra megismétlődik (Vadászó Diana). Ezúttal Monet,
Sisley és Bazille osztoznak sorsában. 1867-ben Monet-val együtt Bazille Visconti
utcai házába költöznek. Bazille édesapja vagyonának köszönhetően fényűzően él. A
3 barát egész nap együtt dolgozik, esténként pedig a Guerbois kávézóba járnak,
ahol az akkori avangarde képviselői találkoznak. Az időjárás javulásával a
Párizs környéki fontaineableau-i erdőbe utaznak, a közeli Barbizon faluba. Itt
fest Corot, Courbet és Daubigny is. 1868-ban a Szalon zsűrije elfogadja a
kiállításra készült Lise esernyővel című képét, az ernyőn átszűrődő nap fénye
bársonyos hatást keltve burkolja be az elegáns fiatal nőt. A festmény Lise
Tréhot-t ábrázolja, aki akkoriban a festő barátnője és múzsája, hatására a nők
iránti csodálat a festő központi témájává vált. 1869-ben sok időt tölt együtt
Monet-val Bougival-ban.
Manapság mindent meg akarnak
magyarázni és le akarnak írni. De ha mindezt mégis meg lehetne magyarázni és le
lehetne írni, a festészet nem lenne művészet.
PLEIN-AIR KORSZAK
1870-ben ismét kiállít a Szalonban, de kizárólag anyagi okokból. Párizsban kb.
15 olyan igazi művészetkedvelő él, akik akkor is érdeklődnek egy-egy festő
iránt, ha annak művei nincsenek jelen
a
Szalonban. 1870. augusztusában kitör a francia-porosz háború, Renoirt is
behívják. Szerencsére nem a frontra vezénylik, de így is szenved attól, hogy
távol van családjától és barátaitól. Fájdalmát tetőzi barátja halála, Bazille
1870. őszén esik el a fronton. Renoirt 1871. márciusában leszerelik. Már nagyon
hiányzik neki a festés. Gyakran megfordul Monet-nál, aki ekkoriban a Párizs
környéki Argenteuil-ben lakik. Sisley, Pissarro valamint Manet is meglátogatja
őket, együtt festenek. Megalapítják a Société d'artistes társaságot. Művészetét
lassan kezdték elismerni, amiben Durand Ruelnek és Renoir gazdag barátjának,
Caillebotte-nak is volt szerepe. 1873-tól már tájképeket is festett. Az
impresszionisták első kiállítására, 1874-ben egyebek mellett a Páholyt küldte
be. Renoir átvette az impresszionisták szaggatott festésmódját, áttért a
plein-air festészetre, a világos színekre, de a feketéről, az ún.
"földszínekről" sosem mondott le teljesen.
Minél többet festek, annál jobban
szeretem a fekete színt. Nekibuzdulok a keresésnek, s odateszek egy kis
ébenfeketét: óh, be szép is az!
IMPRESSZIONISTA KORSZAK
1876-ban több olyan képet is festett, amelyek impresszionista korszakának
legjobb alkotásai közé tartoznak, pl.: Olvasó lány, Victor Choquet arcképe, A
hinta, A Moulin de la Galette és a Női akt
napsütésben. A plem-air képek után néhány enteriőr jelenetet is festett, így Az
első "kimenő"-t, egy fiatal lány elfogódottságát, amikor először lép be a
"társasági életbe". Ezt a polgári témát technikailag tökéletesen szabadon
kezelte, s az olajkép a könnyedebb pasztell hatását kelti. 1877-ből származik
két arcképe Samary
kisasszonyról,
a következő évből pedig Madame Charpentier gyermekeivel című képe mesteri
könnyedségével tűnik ki. Míg a többiek főleg tájképeket, Renoir inkább portrékat
készített, nagypolgári családokról. Éveken keresztül kísérletezett azzal, hogy
képein minél több alakot ábrázoljon, művei minél nagyobb szabásúak, minél
szigorúbb szerkezetűek legyenek. Néhány gyűjtő érdeklődni kezd az
impresszionista vásznak iránt. A Charpentier (könyvkiadó) házaspár például
Renoirt további munkára ösztönzi, nagytekintélyű, magas rangú embereknek
mutatják be, akik portrékat rendelnek nála, valamint önálló kiállítást rendeznek
műveiből a La Vie Moderne galériájukban. 1879-ben a Szalonban kiállítják Renoir
Charpentier asszonyt és gyermekeit ábrázoló festményét amely nagy sikert arat.
1879 és 1880 nyarán Renoir a Szajna partján Chatouban és Croissyban dolgozik (Chateui
evezősök). Baráti kapcsolatok fűzik Paul Bérard-hoz, a diplomatához, aki
meghivja normandiai birtokára, Wargemontba; ide több ízben visszatér (A
wargemont-i rózsafák). Közben Bernevalban is tölt bizonyos időt.
Azokat a képeket szeretem, amelyek
láttán elfog a vágy, hogy sétálgathassak bennük, ha nevezetesen tájképről van
szó, vagy - ha a kép nőalakot ábrázol - szeretném végigjártatni kezem a
mellbimbóján vagy a hátán.
1880-tól Fournaise mamánál lakik Croissyban (Bougival). Az ő csapszékéről festi
Az evezősök reggelije című híres képét, amelyet az impresszionista csoport
hetedik tárlatán állít ki. A kép bal oldalán látható Aline Cllarigot (akkoriban
21 éves kalapos lány), Renoir későbbi felesége, amint egy kutyával játszadozik,
a jobb oldalon pedig, vele szemben Caillebotte. Egyre jobban eltávolodott az
impresszionizmus technikájától. 1881-ben Delacroix nyomában Algériába utazik. Az
elutazás próba elé állítja az 1880-as év végén megismert Aline Charigothoz
fűződő érzelmeit. Miután visszatér együtt utaznak Olaszországba, az ottani
mesterek felfedezésére. A visszaúton Renoir Dél-Franciaországban marad
Cezanne-nál.
Én azt szeretem a művészetben, ha
érezteti az örökkévalóságot, anélkül hogy hirdetné. Azt az örökkévalóságot, ami
a legközelebbi utcasarkon ragadott meg: egy cselédlány, aki abbahagyja az
edénysúrolást, és egy pillanatra olümposzi istennő lesz.
INGRESI KORSZAK
1882-ben, Olaszországban ismerkedett meg Richard Wagner német zeneszerzővel,
akinek az arcképét 35 perc alatt festette meg, majd orvosai tanácsára ismét
Algériába utazik, ahol tüdőgyulladást kapott, aminek következtében légzőszervi
betegségekkel küszködött élete végéig. Hogy betegségét tengeri levegővel
gyógyítsa, a La Manche csatorna egyik szigetére, Guernsey-re költözött, ahol egy
hónap alatt 15 tájképet festett. Élményei hatására az impresszionista festésmód
már nem elégítette ki: rájött, hogy a rövid ecsetvonásokkal egymás mellé rakott
ellentétes színek nem tudják visszaadni a bőr opálfényű hatását, és felismerte,
hogy a fekete nem elvetendő, hiszen önmagában is hatásos lehet és
hangsúlyozhatja a többi szín erejét. Felfedezte Raffaellót és a klasszikus
művészetet, a rajz szerepét és a "sima" festésmód kifejezőerejét. Cennino
Cennini: A művészet könyve című értekezése csak megerősítette elképzeléseiben.
Úgy érezte, eddig tévúton járt, és végleg szakított az impresszionistákkal.
Színvilága rendkívül gazdag maradt, de új képein a színek és az ecsetvonások
helyett a rajz, az alakok tömege, formája és
körvonala
kapott hangsúlyt. Ezt a korszakát nevezték "ingres-inek". A selymes fényű és
finom színeket átmenetileg háttérbe szorítja az okker és a szándékosan szegényes
színek kedvéért, amelyek gyakran "ridegek" és nincsenek összhangban egymással.
Technikája száraz és sima. Esernyők című festménye jelzi a maga mögött hagyott
impresszionizmus és az új stíluskutatások közötti átmenetet. A nagy fürdőzők
című képét - amelyet az 1887-es Szalonban állít ki - Girardon egyik versailles-i
féldomborműve inspirálta; a festmény jellegzetesen tükrözi új festési modorát.
Ez a modor még tisztábban jelentkezik a következő művekben: A gyermekek
délutánja Wargemont-ban (1884), Hajfonat, amely Suzanne Valadonról készült,
végül a Catulle Mendés leányai a zongoránál. 1885-ben megszületett első fia
Pierre, gyakran utazik Essoyes-ba, szerelme szülővárosába. Megerősítette
Alinéhez fűződő érzelmeit, így 1890-ben összeházasodtak.
1883 körül művészetemben törés
következett be. Az impresszionizmuson belül elmentem a legvégsőkig, s arra a
következtetésre jutottam, hogy nem tudok sem rajzolni, sem festeni. Egyszóval
zsákutcába jutottam.
GYÖNGYÖZŐ KORSZAK
Az éles körvonalak ismét lágyabbá váltak. Melegebb színeket kezdett használni,
különösen a vöröset. Színei különösen árnyaltakká és "egymásba átolvadókká"
válnak, gyöngyházszínű
reflexekkel
- innen származik a "gyöngyöző korszak" elnevezés, amellyel az 1890-től kb.
1897-ig tartó időszakot jelölik, vonalai szelídebbé válnak és egy
kiegyensúlyozottabb, finomabb stílus felé fordul. 1889-ben Cháteau des
Brouillards-ba költözik, a Montmartre-ra. 1892-ben a Szépművészeti Akadémia
igazgatósága megvásárolja A kislányok a zongoránál című festményét, amely még a
művész halála előtt múzeumba kerül, Paul Durand-Ruel galériája pedig sikeres
kiállítást rendezett képeiből. Dél-Franciaországban kúrálta 1894-ben kezdődött
ízületi fájdalmait, amikor is megszületik második fia Jean. Ekkortájt főleg női
aktokat festett, akiknek teste csodálatos szivárványszínekben tündöklik: Sziklán
ülő fürdőző, Alvó fürdőzők (1897) vagy a portrék közül A művész családja.
Szeretem a nőket. A nők semmiben
sem kételkednek. Ha velük vagy, a világ hihetetlenül egyszerű. Mindent a maga
helyére tesznek, valódi jelentősége szerint osztályoznak. Igen jól tudják, hogy
az ő nagymosásuk van olyan fontos, mint a német császárság megalapítása. Nők
között biztonságos az élet.
PAZARLÓ PANTEIZMUS
1899-ben családjával Cagnes-sur-Mer mellett, egy tanyára költözött, ahol
1901-ben megszületett harmadik fia, amit az élet nagy ajándékának tartott.
1907-ben a Les Colettes birtokon telepedtek le, tájképeket, csendéleteket és
számos gyermekportrét fest, többek között második fiáról, Jeanról, akit gyakran
dadájuk (Aline unokahuga), Gabrielle térdén ábrázol - Gabrielle egyébként ettől
kezdve egészen pályája végéig gyakran témája illetve modellje képeinek:
Gabrielle és Jean, Jean Renoir karikával (1899), Jean Renoir Pierrot-jelmezben,
Gabrielle bizsukkal (1910). 1910-ben már nem tudott járni, de a festést nem
hagyta abba: az ecsetet kézfejéhez csatolva dolgozott, mert ujjai már nem
engedelmeskedtek akaratának. Fájdalmai ellenére képei továbbra is életörömöt
árasztottak. Élete végén tolószékben festett. Utolsó éveire közeli
hozzátartozóinak halála, a háború és betegsége nyomják rá a bélyegüket. 1915-ben
meghal felesége, súlyosan megsebesült fia, a
későbbi
filmrendező, Jean, ő azonban továbbra is fest. Ezt a korszakot a pazarló
panteizmus jellemzi; műveit zamatos gyönyör élteti, uralkodó színei a rózsaszín,
a vörös, a narancs, bennük néha látszólag egymással ellentétes hatások
találkoznak: Rubensé, Boucher-é, Fragonard-é, Ingres-é vagy szobrász barátjáé,
Maillolé. A Páris ítélete (1908) az egyik legszembetűnőbb példája ennek a gazdag
formákkal dolgozó, szobrászati "modornak". Fényben úszó és intenzív színekkel
festett tájképeken (A Les Colfettes-villa kertje, 1909) kívül a művész számos
női aktot készít, közülük a leghíresebbek A nagy fürdőzők kalappal (1904-1906),
a Lábát törlő fürdőző, a Fürdő nők (1915 körül); Fürdőzők (1915 körül) - ezek
összegződésének tekinthető a Fürdőzők vagy Pihenés fürdő után (Nimfák) című
festménye, amelyet merész érzékisége és a súlyos testeknek a hason koncentrikus
körökbe rendeződő hajlékony gazdagsága miatt egy kritikus "Michelin autóguminak"
nevezett.
... ha millió között csak egy is
akad, akinek jelent valamit, akkor van értelme a múzeumnak.
KÉSŐI KORSZAKÁBAN
mind nagyobb szerepet kapott képein a tömeg festői ábrázolása, húsos aktjai
már-már
manierista jellegűek. Nem csoda, hogy szobrokban is megpróbálta kifejezni a női
test szépsége iránti csodálatát. 1910-től tanítványa, Richard Guino formázta
azokat Renoir utasításai szerint, hisz egyedül már nem volt képes szobrot
mintázni. 1919-ben becsület érdemrendet kap, amelyre nagyon büszke;
szeptemberben Párizsba utazott, hogy megnézze Madame Georges Charpentier című
portréját, melyet akkor vásárolt meg az állam. Barátai elvitték a Louvre-ba is,
hogy utoljára lássa az egész életében csodált remekműveket. Három hónappal
később, Cagnes-ban érte a halál. 1920. február 25-én ünnepelte volna 79.
születésnapját.
Tudom, nehéz elfogadtatni, hogy egy
festmény egészen nagyszerű lehet, miközben mégis boldogságot sugároz. |