|
Eleinte apja bádogosműhelyében dolgozik, és csak a fujtató tüzének kialvása
után élhet egyedüli gyönyörének; nevetve beszélte később: "Talán
még a kút fenekén is modelliroztam volna". Bejut nagy nehezen az
akadémiára, el is nyeri a római díjat 1812-ben, de nincs pénz a napóleoni
háborúk idejében művész ösztöndíjra. Napóleon bukásakor mégis útnak indul, ekkor
sem jut azonban tovább Dijonnál, ott éri Napóleon visszajövetelének híre a
császárimádó fiatal művészt. Maroknyi csoporttal útját állja a korzikai sas
ellen vonuló Neynek és a császár éltetésével magukkal ragadják az egész sereget,
mely most már nem Napóleon ellen, de elé siet. Tizenkét évi önkéntes száműzetés
volt lelkesedésének bére, melyet Brüsszelben töltött el, de ott nem alkot
számottevő műveket.
Leghíresebb alkotása, amelyet Párizsba való visszatérése után készít, a Chalgrin
diadalívének egyik oldalán elhelyezett, röviden
Marseillaise-nek nevezett szoborcsoport. Ez az 1835-36-ban elkészített,
relief hatású szobormű több megszokott részletet alkalmaz, a szereplők viselete
tudatosan antikizáló, a fejük felett lebegő, győzelmet hirdető alak kissé
szobrászat ellenes: mégis olyan szenvedélyesség és sodró lendület árad az
egészből, hogy hatásának nem lehet ellenállni. A harcosok kivonuló csoportja
fölött viharként száguldó
phrygiai
sipkás nőalak nyitott szájából szinte harsog a forradalmi induló, mámoros
lelkesedésbe ejtve a harcba induló aggot és ifjút, katonát és polgárt. Érezhető:
nem a valóságot követő részletek, nem csupán az ábrázolás eszmei vonzereje az a
többlet, amit a romantika kíván, hanem valamiféle túlzása a már-már
valószínűtlen erőnek és szenvedélynek, a mondandó túlhangsúlyozása, az a szinte
színpadias pátosz, amely a forradalmat és a Napóleon korszakát átélt társadalmat
megragadni képes. A hirtelenség és pillanatszerűség dominál itt, szemben sok más
alkotás csendesen elbeszélő, érzelmes jellegével. Mindez azt mutatja, hogy a
romantika kifejezési lehetőségei lényegesen gazdagabbak, mint ahogyan általában
képzeljük. És épp azért válhatott oly népszerűvé ez a nagyméretű építészeti
háttér előtt kibontakozó szobormű, mert a régi és az új, a szabályos és a
szabadosan túlzott, a hatásos és a retorikus elemek keverednek benne. Ugyanilyen
szemmel kell néznünk Rude másik híres művét, amely
Napóleon ébredését ábrázolja. Ez a Dijon közelében levő parkban
felállított bronzszobor a holtából ébredő Napóleont ábrázolja, aki egy sasra
támaszkodva emeli fel szemfedőjét: valószerűtlen jelenet, szobrászatilag is
lehetetlen elgondolás, teátrális túlzásában pedig szinte bántó, ízléstelen.
Mégis, valami új plasztikai kezdeményezés indul el itt, nemcsak a szobor
megmozgatása, lét és nemlét összekeverése révén, hanem az árnyjáték
felhasználásával is. A különös elhelyezésű alak és leple ábrázolásában olyan
tátongó mélységek, elnyelő árnyak mutatkoznak, amelyek majd a 20. század
szobrászatához fognak vezetni. Ez a két sajátságos alkotás jelzi Rude
képességeinek egyéni végleteit. Közöttük átmenetet alkot a szó szokványos
értelmében sikerült alkotások sora, nemcsak arcképek - miként a festő
David mellképe - , hanem szabadtéri szobrok is.
Ezek közül csak kettőt, Jean d'Arc szobrát és
Ney tábornokét említjük, ez utóbbi a mester utolsó
alkotása, a marsall is szilajon rántja ki kardját és nyitott szájából hallani
véljük az En avant. Mindkettőt finom és kifejező lendület, világos
és beszédes körvonal jellemzi. Ezeken is érvényesíteni tudja a mintázás
élénkségét, azt a sajátos közvetlenséget, amely a Marseillaise-nek is titka, és
amely kedvelt életképszobrán, a Halászfiún is ránk
mosolyog.
|