|
Életéről nagyon keveset tudunk. Családnevének eredetkutatói szerint valószínűleg
kézműves családból származott. Születési helye ismeretlen, de egyesek Moszkva
környékére teszik. Születésének valószínűsíthető időpontjára életének ismert
adataiból következtettek. Valódi keresztneve is ismeretlen, hiszen megvált tőle,
amikor belépett a szerzetesrendbe. Az a kevés forrás, ami fennmaradt, bölcs,
erkölcsös, engedelmes, alázatos és igen tiszteletreméltó embernek mutatja be.
Nevét először egy 1405 körül írt moszkvai évkönyv említi, amikor Feofan Grekkel
és Gorogyeci Prohorral a Kremlben a Blagovescsenszkij székesegyház freskóinak
festését elkezdték. Már az a tény, hogy nevét együtt említették a kor
legnevesebb festőivel, kiemelve a sok ikonfestő közül, jelzi, hogy ekkor már
ismert mester volt. Mivel neve az utolsó a mesterek listáján, feltételezhető,
hogy ő volt a legfiatalabb. A krónikákban a következő alkalommal 1408-ban merült
fel a neve, amikor Danyiil Csornijjal a vlagyimiri Uszpenszkij székesegyházat
festették ki. A két festő valószínűleg szoros baráti kapcsolatban lehetett, mert
20 évvel később, 1425 és 1427 között szintén együtt dolgoztak a Szentháromság–Szergij
kolostorban. Danyiil halála után Andrej a moszkvai Andronnyikov kolostorban élt,
és ott festette utolsó művét, a Szpasz székesegyház freskóit. Ez a mű nem maradt
fenn. Ebben a kolostorban halt meg és temették el 1430 telén.
Első azonosítható művei a Blagovescsenszkij székesegyház ikonosztázának egyes
darabjai. Feofan Grek festette az úgynevezett Deiszisz rendet és néhány szent
arcképét, Rubljov és Prohor pedig a ünnep-sor Krisztus életéről szóló ikonjait.
Miután beazonosították a képek festőit, Rubljovét megkülönböztette Prohor
műveitől élénk koloritja, kevésbé merev alakjai, kompozícióinak arányossága. Már
ezeken az ikonokon is érződött művészetének frissessége, kifogástalan
színérzéke. A következő feladata az Uszpenszkij székesegyház kifestése. Csak az
Utolsó ítélet néhány részlete élte túl az évszázadokat, a többit tönkretette a
meszelés és a kontár restaurálás. R. művét a pontos rajz, a nyugodt, letisztult
kompozíció, kecses, bájos alakok jellemzik. A hagyományos bizánci ábrázolásoktól
eltérően itt a humanitás, a derű a jellemző. A rideg szentek helyére munkájában
az emberek iránt segítőkész, nyájas szentek, angyalok léptek. A székesegyház
ikonosztázának a kompozíciója is tőle származik. Rubljovra jellemző a tökéletes
körvonal, a mozgás ritmusa és az általa igen kedvelt romboid alakú kompozíció,
amely segítségével az ábrázolt testek légies hatásúvá válnak. Az ikonok
színezése is jellegzetes: nagy távolságról is jól látható, kevés színből álló,
de nem unalmas, hanem harmonikus és lírai hangulatú. A Deiszisz rendhez tartozó,
több, mint 3 méter magas ikonok alakjainak színeit nagy felületekben rakták fel,
s így egy pillantással átfoghatóvá váltak, mindemellett megőrizték
monumentalitásukat. Az ikonok közül sokat nem R., hanem a tanítványai festettek.
A mestertől egyetlen ikon származik, a Mennybe menetel,
amely amellett, hogy tökéletesen megfelel az ikonfestés szabályainak,
színskálájában teljesen egyéni, hiszen mestere volt a lágy, finom, költői
színeknek, amellyel a ikonok hagyományos
drámai
feszültségét líraisággal váltja fel. Leghíresebb műve, és a művészettörténészek
szerint az ikonfestészet csúcspontja az 1411 körül készült
Szentháromság, amelyet Szergij Radonyezsszkij, az orosz egyház nagy
szentjének emlékére készített. A szentéletű ember sírja fölé fatemplomot
emeltek, amelyet az ikonnak szenteltek. Később a fatemplom helyére kőtemplomot
építettek, és itt őrizték a festményt egészen addig, amíg a Tretyakov képtárba
nem került. A művész azt a bibliai történetet örökítette meg, mi szerint Ábrahám
és Sára három ifjút látott vendégül, mert megsejtették bennük az isteni háromság
három személyét. R. leegyszerűsítette a szituációt, az ő képén csak a három
angyal szerepel körülvéve a történetben szereplő tölgyfával, házzal, sziklával,
a kehellyel és az áldozati bárányt jelképező borjúfejjel. A festmény bonyolult
szimbolikájának feltárása után kiderül, hogy a középső angyal maga Krisztus, a
bal oldali angyal az Atya, a jobb oldali pedig a Szentlélek. Az angyalok némán,
szinte mozdulatlanul ülnek, arcukon szomorúság és átszellemültség. Örökérvényűvé
a művet nem csak teológiai oldala, az atya feláldozza fiát tanítása, hanem a
szereplők közötti szeretet és barátság ábrázolása teszi, s ez mélyebb hatású,
mint a vallási szimbólumok összessége. Utolsó művei egyike a Trojicko-Szergijeva
kolostor Troickij székesegyházának ikonosztáza. A megbízó, apát sok mestert
hívatott erre a feladatra, mert érezte közelgő halálát, és szerette volna még
látni az elkészült festményeket. Így nemcsak sok művész, hanem sok ikonfestő
iskola is találkozott ennél a műnél. Rubljovnak három ikont tulajdonítanak,
amely kétségbevonhatatlanul magán viseli a művész keze nyomát: a
Keresztelés, a Pál apostol
és a Gábriel arkangyal. Mindhárom színeivel, magas
fokú művészi megoldásával tűnik ki. Szinte mindegyik ikonfestő átvett tőle
valamit, de művészetének egységességét egyikük sem tudta megközelíteni. Egész
életében Moszkvában és környékén tevékenykedett, így a moszkvai festőiskola
kialakulásában döntő szerepet játszott. Olyan erőteljesen formálta át a bizánci
hagyományokat, hogy az többé nem volt jelentős az orosz ikonfestészetben, amely
Rubljov munkássága által nyerte el valódi, nemzeti arculatát. Megszabadította a
művészetet a bizánci aszkétizmustól, és becsempészte a derűt, a nemesen egyszerű
antik gondolkodásmódot. A hagyományos színeket lecserélte a környezetéből
ismertekre: az ég kékjére, a nyírfára emlékeztető fehérre, az őszi aranyra.
Művészete életében csak Moszkva környékén volt ismert, de a 15. század második
felére már teljes orosz jelentőségűvé vált. A Sztoglav-i (Százcikkelyes) zsinat
1551-ben kimondta: "Az ikonfestők fessenek régi példák alapján úgy, ahogy
a görögök festettek, úgy, ahogy Andrej Rubljov és más híres ikonfestő festett..."
1959-ben az Andronnyikov kolostorban megnyitották az Andrej Rubljov múzeumot.
1988-ban az orosz ortodox egyház Andrej Rubljov ikonfestőt szentté avatta.
|