|
A barokk stílus kibontakozásában döntő szerepet játszott, energiája,
sokoldalúsága és termékenysége páratlan volt. A festészet minden műfajában
kiválót alkotott; művei köréhez egyaránt tartoznak oltárképek és más vallásos
tárgyú festmények, az ókori történelemből és mitológiából vett jelenetek,
arcképek, vadászjelenetek, tájképek. Tervezett falikárpitokat, ezüstedényeket,
illusztrált könyveket. Óriási műhelyt vezetett, tervei alapján és az ő
irányításával sok nagyméretű dekoráció született. Mindezen felül az ókor tudósa
és diplomata volt, aki az 1620-as években fontos szerepet játszott a nemzetközi
politikában.
Antwerpenből Siegenbe menekült családja 1587-ben hazatért, s Rubens Tobias
Verhaegt, Adam van Noort és Otto van Veen műtermében tanult. Az antwerpeni
festőcéh 1598-ban avatta mesterré. 1600-ban elutazott Itáliába, hogy az ókori és
a kortárs művészetet tanulmányozza. Mantovában Vincenzo Gonzaga szolgálatába
lépett, és a rákövetkező 8 évben bejárta Firenzét, Rómát, Genovát, Velencét és
Spanyolországot is. Itáliai évei döntő befolyást gyakoroltak fejlődésére. Alapos
tudást szerzett az ókori civilizáció és irodalom területén, és megihlette a
reneszánsz művészete. Mindent magába szívott, amit Itáliában láthatott, s egész
életében vissza-visszatért vizuális ismereteinek e tárházához. Tanulmányozta a
velencei mesterek tüzes színeit. A súlyosság és a tömeg iránti érzéke
nyilvánvalóan sokat köszönhet Michelangelónak és az ókori szobrászatnak. Az élő
művészek közül nagy tisztelője volt Caravaggiónak, akinek képeit másolta is, és
Annibale Carracci nagyméretű, merész, természet utáni rajzait is utánozta.
Spanyolországba 1603-ban, első diplomáciai küldetése során jutott el. Ott
tartózkodása idején Tiziano több, a spanyol királyi gyűjteményben őrzött
festményét lemásolta. 1606.-ban egész sor arcképet festett genovai nemesekről.
Arckifejezésük élettelisége, erélyes mozdulataik, aprólékosan kidolgozott
öltözetük és a lépcsős háttér oszlopokkal és függönyökkel szakítást jelentett a
manierista arcképfestés merevségével, és új hagyományt teremtett. A
Szentek hódolnak Máriának, a később festett
oltárkép első verziója, a barokk előhírnöke: a színek és textúrák dekoratívak, a
formák erőteljesek. 1608-ban visszatért Antwerpenbe, a következő évben pedig
kinevezték Izabella infánsnő és Albert főherceg, a Habsburg helytartó pár udvari
festőjévé. Ugyancsak ebben az évben megnősült, Isabella Brantot, egy antwerpeni
ügyvéd leányát vette feleségül. 1609-21 közt kiemelkedő festmények sorozatát
készítette.
Ennek a korszaknak legkiemelkedőbb alkotásai A kereszt
felállítása és a Levétel a keresztről. A
kereszt felállítása a hagyományos triptychon formát őrzi; a középső tábla
kompozíciója merész diagonálison alapszik, és a hatalmasan megformált alakok
heves, mindent betöltő mozgás hatását keltik. Rubens korai antwerpeni stílusa
nyugtalan és erőteljesen drámai. Mindegyik kép azt példázza, milyen páratlan
módon volt képes fegyelmezett kompozícióba tömöríteni harcoló emberek és állatok
tömegét. Művészete ebben a korszakban mégis bizonyos értelemben klasszikus volt;
festményein gyakran felbukkan a domborművek és kámeák tanulmányozásának hatása.
1615 után csak ritkán szignálta és datálta műveit. A húszas években számos
nagyméretű dekorációs feladatot kapott. Az ilyen megbízásoknak csak úgy tehetett
eleget, hogy jól megszervezett óriási műhelyt foglalkoztatott, amelyben
briliánsan megfestett előkészítő vázlatai alapján dolgoztak. Szervezett egy
rézmetsző csoportot is, amelynek az volt a feladata, hogy Európa szerte
népszerűsítse műveit.
1620-ban elvállalta, hogy vázlatokat készít 39 nagyméretű vászonhoz, amelyet
segédei kiviteleztek az antwerpeni jezsuita templom mennyezete számára (a
mennyezet 1718-ban leégett). A templom főoltárára már előzőleg festett képeket.
A mennyezeti vásznakhoz kétféle vázlatot készített: ezeket egyrészt kis
táblákra, szürke árnyalatokkal, sietősen, barna tónusokban, a fényeket fehérrel
kiemelve vetette fel; másrészt részletesebb, színes vázlatokat komponált,
amelyek alapján segédei kivitelezhették a képeket. Vázlatokat 1605-ben kezdett
készíteni, és különböző variációkban élete végéig folytatta ezt az eljárást. A
mennyezetképeken mutatkozott meg először, hogy milyen alaposan tanulmányozta a
16. század nagy velencei festőit. A vásznakat, velencei módra, fakazettákba
helyezték. Az egyes kompozíciók Tiziano, Tintoretto és Veronese befolyására
utalnak. Rubens külföldről is fontos megbízásokat kapott. XIII. Lajos 1622-ben
12 kárpit tervet rendelt nála Konstantin császár életéről. Rubens az 1622-es év
elején, 1623-ban, majd 1625-ben Párizsban járt, hogy megvitassa és befejezze a
Medici Mária életéről szóló ciklust a Luxembourg palotában. Ebben a sorozatban a
politikai allegória egy új típusát alkotta meg. A feladat nem volt könnyű, a
királyné életének több dicstelen eseményét kellett megörökítenie. A kényes
témákat az allegória fényével szépítette meg: antik istenek és keresztény
szimbólumok dicsőítik a királynét. Születését Mária születéséhez hasonlítja,
neveltetésére az antik világ istenei és istennői ügyelnek fel. Barokk stílusa
tetőpontjára ért. A drámai mozgás, a ragyogó fények, a ritmikus erő, amely
harmonikusan összeköti az alakokat, jellegzetes a Mária
mennybevitele című képen. Háromdimenziós spirális mozgás váltotta fel az
előző korszak lendületes diagonálisait. Legjelentősebb hozzájárulása a barokk
művészethez a kompozíció sajátos dinamikája, az ecsetkezelés briliáns
könnyedsége és kifejezőereje volt.
Ebben a periódusban volt diplomáciai tevékenysége is a legaktívabb. Küldetésben
járt Spanyolországban, Hollandiában, Franciaországban és Angliában. Isabella
Brant 1626-ban meghalt, Rubens talán vigaszt keresve vállalta a számtalan
utazást. 1628-ban Spanyolországban volt, a spanyol királyi család arcképeit
festette meg. Az 1629-30-as évben béketárgyalásokat vezetett Londonban. I.
Károly 1630-ban lovaggá ütötte. 1630-34-ben a whitehall-i Banqueting House
mennyezetképein dolgozott, amelyeknek különös jelentőséget ad, hogy egyedül ezek
a nagyméretű dekorációs munkái maradtak meg máig is az eredeti helyükön. A
mennyezetképek témája I. Jakab Istentől származó hatalma. Az 1630-as évek
elejétől mentesült a diplomáciai feladatoktól és megszabadult az udvari
kötelezettségek egy részétől is. 1636-ban kinevezték az infánsnő utódja,
Ferdinánd bíboros főherceg (IV. Fülöp öccse) udvari festőjévé.
Ferdinánd révén kapta utolsó jelentős megrendelését a Torre de la Parada, IV.
Fülöp Madrid melletti vadászházának dekorálására. Az elképzelés szerint az egyik
sorozat Ovidiusból és mitológiai történetekből meríti témáját; egy másik
állatképekből és vadászjelenetekből áll, amelyeket Rubens műhelye szállít. A
mitológiai jeleneteket Rubens maga akarta megtervezni. Ötvennél több
olajvázlatot el is készített hozzájuk; 1638-ban 112, segédei által festett képet
küldtek Spanyolországba. Műhelye a szokottnál nagyobb szerepet játszott a képek
befejezésénél, amelyek közül sok nem is sikerült igazán. A Torre-vázlatok
azonban Rubens legspontánabb, legszemélyesebb és legvisszafogottabb művei közé
tartoznak: az istenek szerelmének közvetlen, emberi ábrázolásai. 1630-ban újra
megnősült, egy selyemkereskedő 17 éves lányát, Héléne Fourment-t vette el. Ettől
kezdve legtöbb művét a maga örömére festette; újra megtalált családi békéje és
fiatal feleségének szépsége inspirálta több női akt megformálására is.
Legkiforrottabb mitologikus képe, a Parisz ítélete
és a Héléne Fourment bundában ebből a késői
korszakából származik. Talán egyetlen festő sem múlta felül a bőr természetes
csillogásának ábrázolásában. 1635-ben vidéki birtokot és kastélyt vásárolt, ahol
békében dolgozhatott és tanulmányozhatta a tájat. Legfontosabb tájképeit az ezt
követő években festette. Köztük van az Őszi táj a steeni
kastély látképével és a Hazatérés a mezei munkából.
Tájképei, a környező élet pontos megfigyelésén alapulnak: madarak, állatok,
kerítések, gereblyét és szénakötegeket vivő asszonyok precízen kidolgozott
részletei láthatók rajtuk. De ezeket a részleteket szilárd és nagyvonalú
kompozíciókba foglalja össze, amelyek fölényes biztonságú térszerkesztésről és a
fényhatások pompás alkalmazásáról tanúskodnak. Rubens 1627 óta köszvénytől
szenvedett. A harmincas évek végére már súlyos nehézségei támadtak, nem tudta
festéshez használni a jobb karját, s 1640-ben meghalt.
|