|
A holland tájfestészet hagyományát fejlesztette tovább, faábrázolásai
különösen jellegzetesek. Részletező tájait néha romantikus elemek színezik.
Mestere Guillaume Guillon Lethiere történeti festő volt, tanult még Ch.
Remondnál, de csakhamar ráunt mesterei klasszicista modorának ürességére és apró
tájképeiben Párizs környékének egyes pontjait ábrázolta minden nagyképűség
nélkül, egyszerű természethűséggel. Hatással voltak rá John Constable képei.
Auvergnei és normandiai utazásai alatt végzett természeti megfigyelései vezették
őt a tájképfestés felé. Az 1830-as években Jules Dupré és Charles-François
Daubigny társaságában egyre többször látogatott a fontainebleau-i erdő szélén
fekvő Barbinzonba. A barbizoni iskolában szeretet és tisztelet övezte, ő volt a
barbizoni iskola vezetőegyénisége. 1936-37-től Barbizonba vonult vissza és ott
festett. Műveit leginkább halála után értékelték. Közvetlenül a művész halála
előtt Durand-Ruel és Brame felvásárolta mintegy 80 képét, vázlatát és rajzát
mindössze 100 000 frankért, utána nagyon jó üzletet csináltak vele. Az erősen
iparosodó, városias világból a művészek a természetbe menekültek. Rousseau
figyelmét nagyon lekötötte a természet struktúrájának megfigyelése, a
gránittömbök, a nagy fák elágazásai, az erdő belseje, az abban meghúzódó
tisztások, az erdőszéli hatalmas koronájú fák leveleikkel és a nagy horizontú
tájjal, mocsarakkal vagy itatókkal. Vázlatait a szabadban készítette. Gyakran a
déli nap erőteljes színskálája vagy a naplemente fényei vagy az eső utáni
hangulat uralkodik képein. Ő a tájkép epikusa szemben Millet szemléletével, aki
előszeretettel ábrázolta a tájhoz tartozó embereket is. Rousseau képeinek
középpontja a táj. A természetet önmagában és önmagáért ábrázolta a szó
legnemesebb értelmében még főként a naturalizmus eszközeivel, de már kilépve a
műteremből, ezért kortársainak, majd a realista és impresszionista festőknek is
forrás volt az ő művészete.
Műveinek címei is mutatják tárgyainak keresetlenségét:
Becquigny falu Pikardiában; A couranceri síkság; Major a nagy tölgyfához; Láp a
fontainebleaui erdőben; Videllei emlék; A fontainebleaui erdő széle
naplementekor (Páris, Louvre)
|