|
Teljes nevén: Henri Julien Félix Rousseau, becenevén a vámos Rousseau, az egyik
legismertebb naiv festő volt, akinek tökéletes technikai tudását, a színek
meglepő kezelését már kora is felismerte. Költői képein egzotikus álomvilágok
kelnek életre.
Szerény családból származott. Először egy ügyvédnek dolgozott Angers-ben. Beállt
a hadseregbe, hogy elkerülje a következményeit annak, hogy meglopta
munkáltatóját. 1868-ban leszerelt és apja halála után Párizsba költözött, ahol
fináncként dolgozott (innen a "vámos" becenév). 1869-ben vette feleségül
Clémence Boitard-t, akitől hét gyermeke született (bár közülük csak egy érte meg
a felnőtt kort.) A francia–porosz háború után engedélyt szerzett a Louvre -ban
festmények lemásolására. Művészi pályája későn indult: az 1885. évi "Salon
officiel"-en még nem figyeltek fel rá. 1886-ban viszont kiállított a Salon des
Indépendants-on, ahol nem volt előválogató zsűri. Hírneve növekedett, mivel
minden évben részt vett a Salon des Indépendants kiállításon. 1891-ben mutatta
be első "dzsungelképét" Meglepő! címen, amely egy
tigrist ábrázolt. Félix
Vallotton festő annyira el volt ragadtatva a képtől,
hogy kijelentette, ez a festészet "alfája és Omegája". 1888-ban,
felesége halála után, anyagi helyzete nehézzé vált. Egy időben ő adott szállást
Alfred Jarry írónak. 1899-ben ismét megházasodott, egy özvegyasszonyt, Joséphine
Noury-t vette feleségül. Lassanként a művészvilág is befogadta. Közeli
barátságot ápolt olyan nagy művészekkel, mint Robert Delaunay, Guillaume
Apollinaire vagy később Pablo Picasso. Gangrénában halt meg 1910. szeptember
2-án a párizsi Necker kórházban.
A dzsungel mint téma, a képek egzotikus környezetbe, buja vegetáció közé
helyezése Rousseau-t 1891-től egészen haláláig foglalkoztatta. Példa erre:
A kígyóbűvölő nő, Tigris küzdelme egy bivallyal, Az álom.
Másik témája a tájkép. Főleg párizsi utcaképeket festett és tájképeket Párizs
környékéről. Ezek azért is naivnak tűnnek, mert a perspektivikus ábrázolás
nyomai sem láthatók művein. Számos arcképéről nem tudjuk, kit ábrázol. Kivétel
pl. Pierre Loti arcképe. Az arcok kifejezéstelenek,
az ábrázolt személyek zömök, esetenként súlyos testalkatúak. Több színdarabot is
írt és több magyarázó szöveget írt festményeihez, pl. Az
alvó cigánylányhoz.
|