|
Az absztrakt expresszionizmus egyik legkiemelkedőbb alakja. A lett nép az egyik
legnagyobb kultur héroszát tiszteli személyében, annak ellenére, hogy a zsidó
származású festő, akit eredetileg Marcus Rothkovitznak hívtak, mindössze 10 éves
koráig élt a mai Lettország területén található városban, melynek jelenlegi neve
Daugavpils. Onnan, a szörnyű zsidóellenes pogromok elől menekülve került az
Egyesült Államokba, ahol 3 évvel korábban odaemigrált édesapja várta a család
maradék tagjait, hogy azután a következő évben végképp búcsút mondjon az
életnek. Az Újvilágban is folytatódott tehát Rothkowitz balsorsa, sok éhezéssel,
súlyos depressziós rohamokkal tűzdelve, amely rohamok egyike végül
öngyilkosságba kergette az akkor már igencsak ismert és elismert festőt, aki az
1958-as Velencei Biennálén egyedül képviselte az Egyesült Államokat.
Igen későn, 21 éves korában kezdett el rajzolgatni, s az ezt követő bő két
évtized termése láttán a nézőnek az a benyomása, hogy ez az ember rossz szakmát
választott, a képzőművészethez abszolút semmi tehetsége, de még köze sincs.
Alapvető iskolás festészeti problémái voltak, ezt bizonyította a kínosan
sikertelen próbálkozások sokasága. Teljesen érthető, hogy kezdetben minden akart
lenni, csak festő nem. Főleg a zene és az irodalom érdekelte, egyetemi évei
alatt a kötelező tantárgyakon kívül filozófiát és pszichológiát hallgatott,
avantgárd irodalmi folyóiratot társszerkesztett és sokáig nem tudta eldönteni,
hogy mérnök vagy ügyvéd legyen. Miközben ezen gondolkodott, árult újságot, volt
kifutófiú és mosodában is dolgozott. 1924-ben azután New Yorkba költözött és
beiratkozott egy rajziskolába. Bár 2 évig látogatta az Art Students’ League
kurzusait, autodidakta festőnek tartotta magát. Műveit először 1929-ben
állították ki és néhány éven belül két önálló kiállítása is nyílt. Festészetének
első szakaszában az európai expresszionizmust követte. 1935-ben megalapította a
The Ten (A Tízek) nevű alkotócsoportot Adolph Gottliebbel. Közben nemcsak
Rothkowitz küszködött a depressziójával, hanem az ország is, amelyben élnie
adatott. Hihetetlenül nyomasztó képeket festett, kínosan ügyetlenül: 1937-től
utcai, a következő évtől pedig földalatti jeleneteket (Street
scene, Subway scene). Közben pedig a
Brooklyn Jewish Centerben művészeti oktatóként is dolgozott, bár korabeli képei
alapján elképzelhetetlen, hogy vajon mit taníthatott. Alkotásai ugyanis
művészetileg nem, legfeljebb szociológiailag és mentális szempontból
értékelhetők: zömmel szűk, levegőtlen terekben borús, magukba zárkózó embereket,
emberfoszlányokat látunk, minden értelmesnek mondható életlehetőség híján. Akár
ha mindenki ezt kérdezné: hol az ablak, hadd ugorjak ki rajta?! S ez mindaddig
tart, míg meg nem érkeznek a háború elől menekülő európai szürrealisták, akiknek
hatására 1940-től a festő vallási, mitológiai és mesebeli témák után nyúl,
miközben azt szereti mondogatni, hogy "szörnyek és
istenek nélkül a művészet nem tudja megjeleníteni sorsunkat". A
téma más, a formák kezdenek feloldódni és absztrahálódni, de a színvonal a
szürrealista nagymesterek hatására sem emelkedik lényegesen.
Pár évvel később Rothko amerikai állampolgárságot kapott, és körülbelül ekkor
festészete fordulatot vett. Álomszerű városi tájképeit idealizált görög
isteneket, istennőket és archaikus szimbólumokat ábrázoló absztrakt festmények
váltották fel. 1945-ben megnyílt Rothko első jelentős önálló kiállítása az Art
of This Century Galleryben (Századunk művészete galéria). Ekkoriban Rothko
szürrealista tájképeket festett. Majd a keleti bölcselettel való találkozása San
Franciscoban nagy mértékben megváltoztatta művészetét. Mivel rá kellett
döbbennie, hogy az alapvető festészeti problémák megoldása is meghaladja szerény
képességeit, úgy határozott, hogy nem kínlódik velük tovább, hanem sutba vágja
őket. Előbb megszabadította a színeket a leíró funkciótól, a közöttük levő
átmeneteket elhomályosította, lebegő testetlenséggé oldotta fel őket, s miután
kiderült, hogy még ilyen elementáris módon sem képes őket egyensúlyban tartani,
a kompozícióról is lemondott. Így alakult ki az a végtelenül egyszerű képtípus,
amit akár Rothko márkajelzésének is nevezhetünk, hiszen attól bő két évtizeden
keresztül igazából nem tágított: monokróm alapon különböző szélességű,
elmosódott körvonalú színes téglalapokat látunk többé-kevésbé szimmetrikus
elrendezésben. Az egymás mellé és alá helyezett színes felületek hol
harmonizálnak egymással, hol nem, a felületek hol simák, hol érdesek, a
festékréteg pedig hol áttetsző, hol pedig mindent elfedően vastag. Mindenesetre
az egész úgy hat, mintha bizonytalan identitású alakzatokat látnánk ködben
lebegni. Ez az alapséma két, rövid ideig tartó, ám annál lényegesebb változáson
esett át: Rothko palettája pár hónapra a szürke különféle árnyalataira, majd a
koromfeketére szorítkozott. Mindkét epizód közvetlen összefüggésbe hozható a
festő elhatalmasodó depressziójával és halálfélelmével. Az alkotás folyamata
rítus volt számára, s titokban tartotta, hogyan készülnek képei. Ahogy ő maga is
mondta, számára az érzelmek kifejezése és átadása volt a legfontosabb. "Szeretném,
ha megértenék végre, én nem vagyok absztrakt művész... Nem érdekel a színeknek
és a formáknak, vagy bármi másnak a viszonya. Engem kizárólag az alapvető emberi
érzelmek kifejezése foglalkoztat. A tragédia, az extázis, a végzet, satöbbi. A
tény, hogy olyan sok ember kiborul és sírva fakad, amikor szembesülnek a
képeimmel, azt bizonyítja, képes vagyok kommunikálni feléjük ezeket az alapvető
emberi emóciókat... Az emberek, akik sírnak a képeim előtt, ugyanazt a vallásos
élményt tapasztalják meg, amit én magam is a kép festésekor."
Attól kezdve, hogy kialakította a rá jellemző puritán képformát, munkáinak olyan
semmitmondó címeket adott, amilyet csak lehet, és az egyébként bőbeszédű festő
igen következetesen tartózkodott az önértelmezéstől is. Annál nagyobb gondot
fordított viszont a képek prezentálási módjának, lépten-nyomon súlyos
konfliktusba kerülve a kiállítás-rendezőkkel. Már eleve úgy alakította képei
méretét, hogy azok szinte körülöleljék a nézőt. Ennek érdekében munkáit
alacsonyra kellett akasztani, igen közel egymáshoz, mert úgy vélte, ez által
lehet elkerülni a dekorativitás csapdáját. Szerette pontosan meghatározni a
fényviszonyokat, s ha tehette, szinte félhomályt követelt. A nézőtől elvárta,
hogy az ő képeit pontosan 45 centiméter távolságból nézze, s határozottan
megtiltotta neki, hogy bármiféle derűt fedezzen fel bennük: "felületük
minden négyzetméterébe – mondta egyszer –
a legteljesebb erőszakot zártam". Azt pedig talán már mondani sem
kell, hogy dührohamot kapott, ha mások képei az övéi közelébe merészkedtek.
Rothko képeinek szemléléséhez komoly szellemi erőfeszítésre van szükség, egyes
emberekből földi kötöttségek alóli felszabadító, transzcendens élményt váltanak
ki. Utolsó alkotásai, melyeket halála előtt festett Texasban, a houstoni
ökumenikus kápolna részére, valósággal fölmagasztalják ezt a szellemi-lelki
emelkedettséget. Rothko nagyon határozott, végletes, depresszióra hajlamos,
érzékeny ember volt. 1970 elején öngyilkos lett.
A "Rothko-Chapel"-t, amely a Texas Institute of
Religion and Human Development részét alkotja, 1971. február 27-én avatták föl.
Színei izzóak, mégis koncentrált meditációra hívják a nézőt. Napjainkra az
Egyesült Államok egyik leghíresebb és legtöbbet értelmezett festője lett, akinek
Homage to Matisse című képe egy aukción 22,5 millió
dollárért cserélt gazdát. Ez egy ideig a legmagasabb összeg volt, amit a második
világháború után keletkezett műért valaha is fizettek.
Fehér középpont (sárga, rózsaszín és levendulaszín rózsás alapon) című
festménye pedig 2007 májusában egy New York-i árverésen 72, 8 millió dollárért
(több mint 13 milliárd forintért) kelt el, s ezzel bekerült minden idők tíz
legdrágább festménye közé.
|