|
Ha egy műalkotás azt kívánja ábrázolni, milyen vizuális tapasztalatot jelent
valójában egy "impresszió" – vagyis mit látunk egyetlen pillanatban –, akkor
finom részletekben csupán egy központi területet szabadna mutatnia, amelyet
egyre homályosabb területek vesznek körül. Rosso munkája a központi és a
periférikus látás közötti különbség talán legelső művészi ábrázolása. Annak
ellenére, hogy szobrászatról, vagyis három dimenzióban ábrázoló műfajról van
szó, Rosso kétdimenziósnak tekintette munkáit, mivel egy adott pillanatban csak
egyetlen nézőpontból lehet nézni egy adott jelenetet.
A torinói születésű olasz származású művész Párizsban tanult és élt: ő volt a
kezdeményezője a "befejezetlen" technikának, mely arra törekedett, hogy
elfeledtesse az anyagot, a motívumok fényben való feloldódását kihasználva.
Néhány gipszből vagy viaszból készült alkotása, mint például a
Beteg gyermek, már előrevetíti Brâncusi végletekig
leegyszerűsített formáit, s olykor az absztrakció határát súrolja - egy inkább
"lírai" absztrakcióét -, mint az Aranykor is.
Kiindulása igen érdekes volt: a formát, nem elvonatkozva az atmoszférától, hanem
annak hatása alatt kialakulva akarta bemutatni, egy-egy pillanatnyi benyomását,
a mosolyt a női arcon, az utcán mellettem elsuhanó párt, amint csak sziluettjét
nézem, amint csak az egészet fogom fel, semmi részletet. Medardo Rosso érte el
talán a legnagyobb eredményt, aki szokatlan matériákat használt a mintázáshoz,
amelyeket a kor felfogásával ellentétben nem vázlatnak, hanem kész műalkotásnak
tekintett. Mozgalmas felületű viasz és gipsz csendéleteit, zsáner jeleneteit az
anyagok akkoriban nem értelmezett – nem maradandó, az idővel alakuló –
tulajdonságaira építette. Minden pályatársánál következetesebben, behatóbban
érvényesítette az impresszionizmus elveit a szobrászatban. Ő maga állítja, hogy
plasztikája, a futó festői hatást igyekszik megrögzíteni, hogy Rodin tőle
tanulta az ő "impresszionizmusát". Ha műveit végignézzük, csakugyan meggyőződünk
róla, hogy egyebet keres, mint a többi szobrász. Többnyire apróságok, egy fej,
egy mellkép, vagy egy ötöd nagyságú alak, teljesen a viasz értelmében
mintázva.
Itt anyagszerű, bár ő maga tagadja ennek szükségességét a plasztikában. Némely
darabja úgy hat ránk, mintha még csak a döntő, a kimagasló formákat mintázta
volna meg: a többi fejlesztésre vár. Bizonyos távolságról tekintve, a kiállítás
rafinált világításában, csakugyan inkább festői, mint plasztikai hatásokat
érzünk s éppen ez az, amire Rosso büszke. Célját teljesen elérte, ha éppen ez
volt a célja. Még azt is megállapíthatjuk, hogy teljes készségű mintázó, aki
látszólag a legnagyobb könnyedséggel uralkodik a formákon. A hatást azonban,
amelyet e leheletes finomsággal mintázott darabok ránk gyakorolnak, nem
mondhatjuk merőn újnak. Tényleg viszontlátunk itt valamit, amire a szerző is
hivatkozik: az egyiptomi kemény kőből vésett kis figurák forma-elsimítását.
Emlékszünk antik fejekre és test-töredékekre is, amelyeket egy ideig a tenger
hullámai mostak és hempergettek, ezeken is csak a legerősebb, leginkább kiálló
formák maradtak meg, a többit egyenletesre nyaldosta a hullám. Ilyen féle
mintázás nem egyszer tér vissza Rosso művein. Kétségtelen, hogy mégis erősen
hatnak, bár érezzük, hogy itt szélsőséggel állunk szemközt. Néha szinte azt
mondhatnánk - hogy nem is a plasztikai anyag, hanem a modellt körülfogó levegő
van itt formába öntve. Az árnyékjátékok egész sorából áll elő Rosso plasztikája.
Egyik műve fátyolos női mellszobor: éppen alkalmas téma a szerző számára. Itt az
arc formáit nem csak a levegő fogja körül, hanem még a fátyol is enyhíti,
simábbra, egyszerűbbre formálja, sejtelmessé teszi, szinte csak érezteti.
Mindebből ugyancsak gyászos eredmény származnék, ha Rosso nem volna mestere a
mintázásnak. Medardo Rosso úttörő volt: az első impresszionista. Az első, aki
szobrokon megvillanó, pillanatnyi látásokat igyekezett visszaadni, formái
teljesen amorfak, olyanok, mintha agyaghalmazok vagy sav marta alakzatok
lennének.
|