|
A 20. századi művészeti avantgárd egyik kiemelkedő alkotója, és egyben az orosz
konstruktivizmus stílusteremtő művésze. Rodcsenko a vizuális művészetek minden
műfajában alkotott. Készített olajfestményeket, szobrokat, rajzokat,
kollázsokat, fotómontázsokat, tervezett könyv- és folyóirat-címlapokat,
hétköznapi tárgyakat, továbbá filmezett és fényképezett is. Alapító tagja volt a
LEF-nek, ami együttműködő baloldali művészekből állt. Az elsők között szakított
a fényképezőgép használatának hagyományos látószögével. A tárgyakat, modelleket
alulról, vagy felülről, a legkülönbözőbb szögekből fényképezte. A politika korán
felismerte a fotográfia propaganda erejét. A szocialista realista fotó sematikus
látásmódját is Rodcsenkónak köszönhetjük.
Apja színházi kellékes volt, édesanyja pedig mosónő. 1902-ben a család Kazányba
költözött. 1905-ben itt egy alapfokú egyházi iskolában, 1911—1914 között pedig
ugyanitt egy
művészeti
iskolába járt. Itt ismerkedett meg Varvara Sztyepánovával, akivel később,
1916-tól Moszkvában már együtt éltek. Ugyanebben az évben besorozták a
hadseregbe, ahol 1917 végéig szolgált. Művészként nyilvánosan 1916-tól működött.
A Tatlin-szervezte Magazin kiállításon mutatkozott be. 1917-ben – közvetlenül a
februári forradalom után – Moszkvában megszervezték a művész szakszervezetet.
Rodcsenko az ifjúsági tagozat titkárává vált. A fiatal művészek élet- és
munkakörülményeinek szervezésével kezdett foglalkozni. Ezzel egy időben
Tatlinnal és másokkal létrehozták a Pittoreszk Kávéházat, ami 1918-21 között a
Múzeumi Hivatal irodájaként is működött. 1919 és 1924 között különféle művészeti
szervezetekben és intézményekben töltött be fontos szerepeket. 1921-ben
Rodcsenko Moszkvában, az 5×5=25 címmel rendezett kiállításon bemutatott egy
vörös, egy sárga és egy kék festményt. (Tiszta vörös,
tiszta sárga, tiszta kék) Mindegyik festmény monokróm (egyszínű) négyszög
volt. A kiállítás kapcsán a festő ezt a kijelentést tette: "A
logikus konklúziójára redukáltam a festészetet... vége!" R. főként
arra törekedett, hogy lehetővé tegye a festészet lényegének — logikus
konklúziójának — megértését. 1923 - 1930: tagja volt a LEF és a REF avantgárd
csoportoknak, tervezője a LEF és az ÚJLEF folyóiratainak. (LEF - az együtt
dolgozó és együtt gondolkodó baloldali művészek társulása) Reklámplakátjaiért az
1925-ös párizsi nemzetközi tárlaton ezüstérmet kapott.
R.1924-ben kezdett fényképezni. Eleinte főleg portrékat készített. Sok közülük,
pl. Majakovszkij, Dovzsenko, vagy édesanyja fényképe ma is közismert. Mint
fotóművész
különös
beállítási- és nézőpont-kísérleteivel vált korán ismertté, a szokatlan
perspektívák úttörője volt. Egyik legismertebb képe egy alulról fényképezett
trombitást ábrázol, akinek az arca az éppen benne összegyűlt levegőtől feszül.
De a szó szoros értelmében fejre állította a világot, már ami az építészeti
formákat illeti, hiszen munkásságának egyik ismertetőjele volt a világ
legfeltűnőbb nézőpontjainak alkalmazása. Az ő nyomdokába lépni azt jelenti: a
fotográfiai kiválasztás témáiról az összes létező nézőpontból véleményt mondani.
A munkafolyamat közben valósággal fellelkesíti az embert koszos ruhában a padlón
feküdni, vagy létrákon, tetőkön mászkálni – ismét csak a cél elérése érdekében.
Az 1930-as években Majakovszkij Erről c. művéhez, és más könyvekben fotómontázst
alkalmazott. A későbbiekben a forradalmi romantika vált rá jellemzővé.
Propagandafeladatokat látott el. Tervezője volt az Épülő Szovjetunió c.
folyóirat sok számának. 1933-ban részt vett a Belomor - Balti csatornához
államilag szervezett utazáson, ahol nagyszámú riportfelvételt készített. 1938-40
között jelentősek cirkuszi fotói. 1930-ban utolérte a mellőztetés. Ezt egy
propaganda plakátjának köszönhette. Az Úttörőlány
c. képet azzal bírálták meg, hogy a szovjet embernek nem az égben, hanem a
földön kell keresnie a jövőt. Politikai félreállítása vagy örök időkre szólt,
vagy megfeledkeztek róla. Magányos, megkeseredett emberré lett, és visszatért a
festészethez, amelyről pedig korábban azt hirdette, hogy az halott.
Térkonstrukciói mai napig számos művész munkásságához nyújtanak kiindulópontot.
Bár a legtöbb térbe konstruált alkotását a művész, készítését követően
megsemmisítette, mégis a róluk készített fényképes dokumentációk lehetővé tették
az utókor számára, hogy a róluk készített replikákat "eredetiben" szemlélje.
|