|
Párizsban látta meg a napvilágot 1733. március 22-én a francia romantika
mestere. Apja Nicolas Robert komornyik de Stainville márki mellett, aki
Franciaország királyi helytartója. Hubert a navarrai kollégiumba járt, mivel
egyházi pályára szánták. 18 éves korában szilárd elkötelezettsége a rajz és
festészet iránt oda vezetett, hogy el kellett hagynia az iskolát és elindult a
művészi pályán. A fiatalember valószínűleg a régi és az új olasz művészetet
alaposan ismerő Michel-Ange Slodtz szobrász tanítványa lett, de nem maradt túl
sokáig első mestere gyámsága alatt. 1754 őszén Rómába utazott Stainville márki
fiának kíséretében. Pártfogója segítségével Robert lakást kapott a Mancini
palotában, a Francia Akadémia akkori székházában. A hajdani híres intézmény
igazgatója, Joseph Natoire szavai szerint Robert oly lelkesedéssel dolgozott,
hogy 1759-ben hivatalos bentlakó lehetett pályázat nélkül. Olaszországi
tartózkodása során a kor 3 nagy művészétől tanult: Natoire, Piranesi és Pannini.
Natoire biztatta tanítványait arra, hogy tanulmányozzák a régi és új mestereket,
valamint hogy fessenek tájképeket a szabadban készített vázlataik alapján.
Robertnek talán mindenkinél jobban megfelelt ez a módszer, ugyanis ő volt az
elsők egyike, aki szabadban festett képeket. A fiatal festőt mindenekelőtt a
Francia Akadémia perspektíva-professzora tanítványának tekintik, akit a kor
legismertebb rom festőjének tartottak. Robert egész pályája során tisztelettel
adózott Pannini iránt. Élete vége felé pedig mintegy 30 műve került a birtokába,
amelyeket "tanulmányai kincseinek", a természet mellett, művészi sikerei fő
inspirációinak tartott. Mestere iránti tisztelete jeléül Robert elhatározta,
hogy a rom festészetre szakosodik. Ebből a célból egyre több rajzot készített
Róma és környéke ókori épületeiről.
1765 nyarán visszatért Párizsba. Nagyon gyorsan sikeressé vált. Az egyre növekvő
elismeréstől övezve kihasználta az Olaszországban és Franciaországban egyaránt
megjelenő érdeklődést az ókori romok iránt. 1766-ban felvételt nyert a Királyi
Festészeti és Szobrászati Akadémiára, mint az épületek festője. A következő,
1767-es év fordulatot hozott a művész életében. Először mutatkozott be a
Szalonon és igazi szenzációt keltett. A siker nyomán egyre több megrendelést
kapott, többek között megbízást a Bellevue-i királyi palota bejárata feletti
dekoráció elkészítésére. Ugyanezen évben feleségül vette Anne-Gabrielle Soost,
az egyik lovassági ezred sebész-őrnagyának lányát. Erre a – látszólag nagyon
boldog – kapcsolatra árnyékot vetett négy gyermekük halála, végül két kislány
örökbefogadására szánták el magukat. Szinte semmit sem lehet tudni
Anne-Gabrielle-ről azonkívül, hogy elegáns nő volt és osztotta férje nagyvilági
élet iránti vonzódását. A Párizsba való visszatérése utáni tíz év alatt Robert
szinte kizárólag olasz tapasztalataiból merítette inspirációit. Később kezdte
felmérni a Párizs környéki falusi környezetet, melyet rendkívül szabadon
kapcsolt össze olasz emlékeivel. Ez az új stílus még tovább erősítette
népszerűségét a gyűjtők és művészbarátok körében. A festő dolgozott
Franciaország királya számára is. 1775-ben a Versailles-i park két nagy
látképének elkészítésére kapott megbízást. Három év múlva szolgálati lakást
kapott a Louvre-ban. Ekkor nevezték ki a király kertjeinek tervezőjévé, s
foglalkozott a híres Versailles-i Apolló-kutak új berendezésével is (ez a mai
napig fennmaradt). 1787-ben a királyi adminisztráció megrendelte négy provence-i
építmény látképét a Fontainebleau-i kastély egyik szalonjának díszítésére. E
megrendelés elkészítése céljából Robert Dél-Franciaországba utazott. Az 1787-es
Szalonon bemutatta az ekkor készített képet, ezzel aratta pályája legnagyobb
sikerét. Eljött a forradalom. 1793. augusztusában a Királyi Akadémia megszűnt,
helyébe a Commune des Arts lépett. Novemberben pedig hivatalosan megnyílt a
Múzeum, amelyet ettől kezdve Nemzetinek neveztek. Eközben Robertnek nem sikerült
elkerülnie a "forradalom igazságszolgáltatását", 9 hónapig börtönben volt, de
csodával határos módon elkerülte a vérpadot. Szabadulása után gyorsan visszatért
eredeti foglalkozásához. 1795-ben megválasztották a Múzeumszervezési
Konzervatórium elnökévé. Azonban egyre rosszabbul ment sora. 1801-ben – a
Louvre-ban lakó többi művészhez hasonlóan – felszólítást kapott lakhelye
elhagyására. Másfél évvel később a múzeumot Napóleon Múzeummá keresztelték át,
Robert pedig nyugdíjba vonult. Természetesen továbbra is foglalkozott
alkotómunkával. Ezt tette egészen addig a tavaszi estéig – 1808. április 15-ig
–, amikor agyvérzés következtében meghalt.
|