|
E nagy művész 1861. május 23-án született Kaposváron a Zárda utcában. Édesapja
Rippl József megbecsült igazgató-tanítója volt az úgynevezett "cigli-iskolának",
a szakmunkásképző elődjének. Édesanyja Knezevich Anna Paulina 4 fiúgyermeket
nevelt fel, majd katolikus leányneveldét vezetett. József, az elsőszülött, négy
gimnázium után gyógyszerész, majd úri gyermekek házitanítója lett, közben
rajzórákat vett. A következő testvér Ödön, vasutas-állomásfőnök lett, József
művészi ambícióinak legfőbb anyagi és erkölcsi támogatója. Modern
képgyűjteményével a kaposvári múzeum alapjait rakta le. Lajos testvérük
pénzügy-igazgatási számvizsgáló volt és a szűkebb család örömére hegedűn
játszott. Sándor a legfiatalabb, az Operaház énekese volt, József nyomán Ödön és
Sándor is rajzolgatott.
|
 |
|
Ödön
testvérével |
A művész 1884-től a müncheni Művészeti Akadémián tanult. 1887-ben a Magyar
Állami ösztöndíjával Párizsba ment, és Munkácsy Mihálynál tanult, később segédje
lett. Festészetén eleinte meglátszott Munkácsy hatása, akinek stílusát utánozta.
Franciaországi tartózkodása alatt megismerkedett a új stílusirányzatokkal.
Barátnőjével Lazarine-nal és skót festőművész barátjával, Knowles-sel közösen
bérelt lakásában élt 1902-ig, itt alkotta dekoratív szecessziós színvilágú az
ún. fekete korszak képeit, melyekre leginkább
stilizáló tendencia nyomta rá bélyegét. 1889-ben festette
Nő fehérpettyes ruhában c. posztimpresszionista képét Whistler hatása
alatt. Az anyagi nélkülözések közepette is vállalta a modern művészek kezdeti
népszerűtlenségét. 1892-ben önálló kiállítással mutatkozott be a párizsi
osztrák-magyar követség épületében. Tisztelők és barátok kis csoportja
jelentette számára a bíztató, lelkesítő hatást, amellyel kitartott művészi elvei
mellett. Festményeire felfigyelve hívták meg Rippl-t a NABI, azaz a Próféta nevű
művészcsoport tagjai sorába, továbbá bejáratos lett a Revue Blanche folyóirat
köré szerveződő fiatal művésztársaságba is. Közeli barátja lett Maillol, a
későbbi híres szobrász, megismerkedett Gauguin-nal, Toulouse Lautrec-kel,
Cezanne-nal. Igyekezett Budapesten is ismertté válni. Andrássy Tivadar gróf
megbízta egy ebédlő-berendezés egységes stílusú megtervezésére, s az
iparművészeti kivitelezés irányítására. Idő közben hazalátogatott Kaposvárra, s
szeretettel festette meg a szülei és testvérei arcképét. A hazai értetlen
fogadtatás ellenére elhagyta Párizst és visszatért Kaposvárra. 1901-ben művészi
megbízásokat vállalt Belgiumban, majd Oroszországban, s a jövedelméből egy kis
házat vásárolt a Fő utca végén. Ott festette az enterior -
korszak képeit, például Amikor az ember
visszaemlékezéseiből él címmel. Szobabelsők intim világába helyezett
kisvárosi embertípusok, stilizált karakterek, mint a Mózes-szakállú édesapja, a
nagyorrú Piacsek bácsi, migrénes fiatal hölgyek, rokongyermekek lettek
Rippl-Rónai képeinek szereplői. E képeken kezdett magára ismerni a magyar
közönség.
Már
a negyedik alkalommal rendezett önálló kiállítást Budapesten olyan helyeken,
amelyek nem kifejezetten kiállítási intézmények voltak: 1895-ben egy
magánlakásban 30 művet állít ki. 1900-ban a Royal Szállóban 203 művet, 1902-ben
a Mercur Palotában 328 művet, 1906-ban a Könyves Kálmán Műkiadónál 318 művet
mutatott be. Ez utóbbinál köszöntött be nála a siker. Példátlan közönségsiker,
képvásárlási láz vette körül Rippl-Rónait. A fővárosi művészkörök vezéralakja, s
az újként megalakult Magyar Impresszionisták és Naturalisták köre (A MIÉNK)
tagja lett. Bérelt egy műtermet Budán és a Műhely nevű iparművészeti vállalkozás
szervezésébe kezdett. A hazai lakáskultúra modernizálása volt a célja, miközben
végre megvalósíthatta a saját ideális intim otthonát is. 1908-ban árverés útján
vásárolta meg Kaposvár szélén a szőlősgazdák övezetében, parkos ligettel
körülzárt emeletes nyaralóépületet gazdasági házakkal, szántóval és legelővel.
Kész művészparadicsom volt már. Egy Gundy György nevű pesti operaénekes ízlése
nyomán formálódott ki 1868-tól, 40 éven át. A Róma Villa nevet is Gundy adta
neki, mivel a ház a Róma-hegyen állt. Rippl-Rónai 1908-ban 10 holdas birtokos
gazda lett. A későbbiek során még 4 hold szomszédos szőlőt és szántót vett
hozzá. Tehenet, birkákat, lovat, szamarat, baromfit, méheket, kutyát és pávát
tartott. A gazdasági intéző Hegedűs György volt. Ám a jövedelmező gazdálkodás
helyett a vendéglátás örömeinek hódolt a ház ura. A művészi értelemben nagyon
termékeny festőművész a korábbi évek nyarait rendszerint egy módosabb barátjánál
- Kunffy Lajos festőművésznél Somogytúron, gróf Somssich Gézánál Vóta-pusztán,
valamint Körtvélyesen töltötte. Ezután már ő nyaraltatta barátait. Medgyessy
Ferenc szobrai 1913. óta ma is megtalálhatók a kertben. Ady Endre, Móricz
Zsigmond látogatásáról híres történetek íródtak. A festőkollégák közül Márffy
Ödön, Galimberti Sándor, Kunffy Lajos, Bernáth Aurél, s a művészettörténész
Petrovics Elek és Meller Simon is éltek a szíves vendéglátással. Rippl francia
felesége Lazarine és annak elárvult unokahúga Anella, Rippl bácsi, a művész
édesapjának unokatestvére és egy szakácsnő voltak még a villa és a gazdasági
épületek lakói. A vincellérházból lett a műterem, ám a parkban állt legtöbbször
a festőállvány. Általában minden vendég modellként szolgált a képeihez. 1910-ben
egy Fenella nevű, szépen éneklő és gitározó angol cigánylány kedvelt aktmodellje
volt. (A festő modellekkel). A dal, a zene, saját
bora, fontos vendégmarasztaló tényezővé vált. Rippl maga is zongorázott, de
gyakran meghívták a gimnázium egyik nagyon szépen zongorázó tanárát, Novák
Józsefet, aki Grieg, Chopin, Schumann és Liszt műveket játszott. A Róma-villa
már nem olyan csendes intim otthon volt, mint az előző a Fő utcában. Az új
környezet Rippl-Rónai emberi kötődéseire alapozott művészete számára a teljes
kibontakozásul szolgált. Ott festette pointillista-szecessziós képeit. Új festői
korszaka vattaszerűen szabdalt, foltos festék felrakásokról, harsány életörömöt
sugárzó nagyon dekoratív kukoricás stílus.
A magyarországi körülmények azonban nem nagyon kedveztek Rippl-nek. Nem kapott
állami megbízásokat freskók, mozaikok terjedelmes méretű kivitelezésére. Az
általa védelmezett fiatal, modern művészgeneráció mellőzte őt, emiatt lassan
elszigetelődött. A téli hónapokat Budapesten töltötte, ahol híres
pasztell arcképeit festette a Nyugat folyóirat
íróiról: Babitsról, Szabó Lőrincről, Móricz Zsigmondról
és a lipótvárosi szépasszonyokról. Önarcképeit követve figyelhetjük meg a tempós
művészi gyakorlathoz szokott Rippl-Rónai sugárzó életenergiájának lassuló,
elfáradó parázslását. Egyik modellje, Zorka iránt fellángolt érzései már nem az
intim, hanem az eltitkolt kapcsolatáról vallanak. Agyvérzéssel kezdődött a
betegsége. A balatonfüredi szívkórházból való hazaszállítása után szélütés érte,
tüdőgyulladást kapott, végül vese-elégtelenség okozta a halálát 1927. november
25-én. Sírja a kaposvári Keleti temetőben van. A Róma-hegyi házban még húsz évig
élt magányosan Lazarine asszony. Az őt követő örökösök kegyelettel megőrizték a
ház bútorait, relikviáit, amelyeket dr. Martyn Róbert adta múzeumi ajándékul. Az
1978-ban megnyitott Rippl-Rónai József Emlékmúzeum, a század eleji otthon
miliőjét nyújtja a látogatóknak. A Rippl-Rónai képek a kaposvári Rippl-Rónai
Múzeum tulajdonát képezik.
|