|
Édesapja kincstári főerdész volt, szerette a könyveket, maga is rajzolgatott,
édesanyja, nagynénje is értelmiségi családból származott, az ő körükben
nevelkedett. Édesapját korán elvesztette, anyja egy kis ház kiadásának béréből
nevelte a gyermekeit.
A gimnáziumi érettségi után 1890-ben beiratkozott a Mintarajziskolába és Greguss
János tanítványa lett. Az ott töltött néhány hónap múltán Hollósy Simon híre
vonzotta, s elutazott Münchenbe. Hollósy mellett tanult két évet, majd Párizsba
utazott, ott a Julián Akadémián tanult hat hónapig. Párizsból hazament
Nagybányára, s ott festette meg első sikeres képét, a
Bohémek karácsony estje idegenben címűt. A Műcsarnok 1893-i téli tárlatán
e műnek nagy sikere lett, a Képzőművészeti Társulat megvette a Magyar Nemzeti
Múzeum Képtára számára. 1894-ben Lyka Károly ösztönzésére Olaszországba utazott,
legelső olasz útjának terméke a Kossuth Lajos a ravatalon
c. grafika és festmény. Következő jelentős képe, a
Gyötrődés is szépia tónusban készült 1894-ben, lámpa világítású kép. A
nagybányai festők első budapesti kiállításán, 1897-ben
Hajnali hangulat című képével szerepelt. Témája - beteg bányászt támogat
egy asszony a nagybányai reggeli szürkületben. A betegség, elesettség érzetét a
táj hangulata is sugallja. Lassan kibontakozik Rétinél a nagybányai plein air és
az érzelmek ábrázolásának összhangja. Portréfestéssel is foglalkozott,
miniatúrákat festett. Illusztrációkat rajzolt és
festett Kiss József költeményeihez, majd
1898-99-ben megfestette Jókai Mór, Herczeg Ferenc, Bródy
Sándor arcképét. 1899-ben fejezte be a fő művének tartott
Honvédtemetés című képét. Megható az 1848-49-es
forradalom és szabadságharc volt idős katonáinak gyászmenete, élen a 48-as
zászlóval; ekkoriban sok volt honvédet temettek. Az emberi hangulatok és a
fény-árnyék hatások összekapcsolása kiválóan sikerült Réti
Öregasszonyok c. képén is 1900-ban. A századforduló terméséből talán
mégis legszebb az Édesanyám arcképe c. festmény a
maga bensőségességével. 1902-ben a nagybányai művésztelep első mestere, Hollósy
Simon Técsőre távozott és megalakult a Nagybányai Szabadfestő Iskola, amelynek
egyik vezetője Réti István lett. 1904-ben bécsi tanulmányútra, 1906-07-ben
Fraknói ösztöndíjjal Rómába utazott. 1904-07 között sokat foglalkoztatta a
Krisztus az apostolok közt képterv, ehhez számos
sikeres vázlatot készített, ezekből lett aztán ismeretes az 1905-ös
Agitátor, amely az István Király Múzeumban
található Székesfehérvárott. Kiemelkedő, ha ugyan nem a legsikerültebb alkotása
Rétinek a Kenyérszelés c. 1906-ból való műve,
színekben, fényekben és árnyakban gazdag és összehangolt, kompozíciójában
kiforrott alkotása. A Tájkép alakkal és a
Szobabelső c. kompozíciói szintén a színek
összhangját, a fény-árnyék hatások kompozíciós szerepét, a festői eszközök
alkalmazásának mesterségbeli tudását mutatják. Számos tájképet (Árokpart,
Szilvás), enteriőrt, arcképet (Kiss Lajos arcképe
1915), életképet (Kaszáló ember, 1915,
Idill), aktot festett (ez utóbbira példa a
Fürdő nők kétalakos képe, vagy a
Cigánylány 1912-ből). Az 1910-es évektől egyre
kevesebbet festett, de annál buzgóbban tanított a nagybányai iskolában. 1913-tól
meghívták óraadó tanárnak a budapesti Képzőművészeti Főiskolára, ezért Pestre
költözött, de minden nyarat Nagybányán töltött, festeni igazán csak
szülővárosában tudott. Megviselte édesanyja 1918-ban bekövetkezett halála. A
Tanácsköztársaság idején a képzőművészek szakszervezetében dolgozott, annak
bukása után Lyka Károly oldalán kivette részét a képzőművészeti főiskola
reformjainak kidolgozásában. 1923-tól rendes tanárként oktatott a Képzőművészeti
Főiskolán 1938-as nyugdíjazásáig, 1928-35 között a főiskola rektora volt.
Filozófiai, művészetelméleti kutatásokat folytatott, megírta A nagybányai
művésztelep történetét, legbehatóbban Hollósy Simon és Ferenczy Károly festői
munkásságát dolgozta fel. Életében nem adták ki ezt a könyvét, de már a
kéziratra megkapta 1941-ben a Baumgarten-díjat. 1942-ben szülővárosa, Nagybánya
választotta díszpolgárává. Nemzeti hagyományaink ápolása szempontjából
figyelemre méltó az 1931-ben készült egészalakos
Kossuth-képe. Réti 1938-ban nősült, Szlezják Irént vette feleségül, a II.
világháború utolsó éveiben életük viszontagságos volt. Rétiék Bajnok utcai
lakását bombatalálat érte, Réti könyveinek, képeinek, vázlatainak nagyobb része
elpusztult. Amijük megmaradt, azzal újabb lakásba menekültek, majd azt a lakást
is bombatalálat érte. Réti közben egyre többet betegeskedett, szenvedéseitől
1945. január 17-én váltotta meg a halál. Réti István a festészetben, a
grafikában, a művészettörténetben és a művészetpedagógiában egyaránt maradandót
alkotott.
|