|
"Balatonszemesen
születtem 1922. augusztus 8-án. Apám bognár volt, tisztességgel dolgozni tőle
tanultam. Húszéves koromig falun éltem, közvetlen kapcsolatban a természettel."
Édesapja
uradalmi bognár volt a Hunyady birtokon. A Zrínyi utcában, a birtokból vett
telken épített családi házat, amelyben Reich gyermekkorát töltötte
leánytestvéreivel együtt. Most ebben a házban emlékkiállítás látható. Reich
Károly rajzolni már gyermekkorában nagyon szeretett mindenfélét, de
legszívesebben állatokat. 1940-ben, 18 évesen elnyerte a Hangya Szövetkezet
ösztöndíját, így felköltözhetett Budapestre, hogy az Iparművészeti Iskolában
megkezdhesse grafikusi tanulmányait. (A Hangya Termelő, Értékesítő és
Fogyasztási Szövetkezet 1948-ig kis vegyesboltokat működtetett az ország egész
területén és szervezte a gazdák termékeinek összegyűjtését, értékesítését.)
1942-1948 között járt az Iparművészeti Főiskolára, 1944-ben ugyanis közbeszólt a
háború, Reich Károlyt is behívták katonának és csak 1947-48-ban került vissza a
főiskolára, ahol Konecsni György tanítványaként szerzett grafikusművészi
diplomát. A Móra Könyvkiadó elődjétől, az Ifjúsági Könyvkiadótól kapta az első
megbízást, hogy illusztrálja Petőfi Sándor: Anyám tyúkja című kis kötetét. Ezt
ezután számtalan felkérés követte: 1988. januárjában bekövetkezett haláláig több
mint 400, javarészt gyerekeknek szóló könyvet illusztrált. Művészete egyetlen
korszak, akár rajzairól, akár könyvillusztrációiról van szó. A
könyvillusztrációk mellett plakátokat és önálló grafikai alkotásokat is
készített. Ezekből megtekinthető egy gyűjtemény a balatonszemesi Reich Károly
emlékház állandó kiállításán. (Balatonszemes, Zrínyi utca 31.) Falképeket
készített a Fóti Gyermekváros, a miskolci gyermekkórház és egy zalaegerszegi
óvoda számára. Minden művére természetesség, valamennyi élőlény bensőséges
szeretete jellemző. Gyermekkorának természeti élményei egész életében
meghatározták művészetét. Mélységes életszeretetéről vallanak fiatal lányokat,
fiúkat és lovakat ábrázoló rajzai, amelyekre archaikus tisztaság és egyszerűség,
tobzódó életderű jellemző. Művészegyéniségéről mesekönyv illusztrációi vallanak
a leghitelesebben. Lírai telítettségű rajzai vagy a puszta körvonal szépségére
vagy az élénk színek vidám kifejezőerejére építenek. Munkásságát nagyon sok
díjjal tüntették ki: a Kossuth-díj, a Kiváló művész cím mellett a
Munkácsy-díjjal két alkalommal is jutalmazták. Megkapta a Fővárosi Tanács
Művészeti Díját és SZOT-díjat (1979), „Gyermekekért” díjat (1985), valamint a
Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjának díját (1987). Jelentős művei:
Pastorale (1973); Hitem
szerint (1977); Móricz Zsigmond: Állatmesék
(Bp., 1980); Hazafelé (1982-rajzciklusok);
Ceruzarajzok (Békéscsaba, 1985);
Arany László: Magyar népmesék (Bp., 1979).
Fontosabb egyéni kiállításai: Bp.: Dürer Terem (1964), Műcsarnok (1972, 1978),
Helikon Galéria (1973), Csók Galéria (1977), Vigadó Galéria (1981), Hatvani
Galéria (1984), Budapest Galéria (1989); Miskolc, (1971); Szekszárd (1976);
Sopron (1988).
|