|
Születési helye egy dombra épült kisváros, Urbino, amely akkor a Montefeltrók
uralma alatt állt. E család udvara a korabeli Itáliában híres művészeti és
kulturális központ volt. Első mestere apja, Giovanni Santi lehetett, aki közepes
képességű, sikeres helyi festő. Raffaello kétségtelenül koraérett művész volt:
mindössze 17 éves korában festette meg első nagy oltárképét Cittá di Castello
egyik temploma számára. Egész életén át rendkívül fogékonynak mutatkozott más
művészek eredményei iránt. Korai stílusa tulajdonképpen Közép Itália előző
művésznemzedéke legjobbjainak festészetéből alkotott szintézis; ihletői
Signorelli, Pinturicchio és mindenekelőtt Perugino voltak, akivel 1500 után egy
ideig együtt dolgozott.
1504-ben, amikor e korszak főművét, a Szűz Mária
eljegyzését (Milánó, Pinacoteca di Brera) festette, már teljes egységgé
forrasztva tette magáévá ezeket a hatásokat. Kompozíciója szorosan kapcsolódik a
téma Perugino féle korábbi feldolgozásához, lényegében minden vonatkozásban
fölülmúlja a mintaképet. A cselekmény tere jóval tágasabb, az alakok elrendezése
kevésbé merev és; a mozdulatok szabadabbak, kecsesebbek és változatosabbak; a
színezés gazdagabb és harmonikusabb; az építészeti háttér pedig eredeti
lelemény, ellentétben a Perugino által alkalmazott hagyományos formákkal. Az
1504-1508 közötti időszak zömét Raffaello Firenzében töltötte, ahol először
kerülhetett közvetlen kapcsolatba az ekkortájt a városban dolgozó Leonardo és
Michelangelo művészetével. Leonardo személyes hatásának tulajdonítható, hogy
ettől fogva a rajz egyre nagyobb jelentőségre tett szert nála is az alkotás
folyamatában. Firenzei tartózkodása idején Raffaello még nem volt elég híres
ahhoz, hogy jelentős megbízásokat kapjon. Ekkor készült műveinek többsége
Leonardo és Michelangelo műveinek példájára támaszkodó, viszonylag kisméretű
kép, amely a Madonnát és a gyermek Jézust ábrázolja, néha egy-két más szereplő
társaságában. A legismertebbek közülük a Belvederei
Madonna, a Tengelicés Madonna és
A szép kertésznő. Ezek a firenzei Madonnák talán
máig legnépszerűbb művei. A Madonna képek mutatják, hogy 1508-ban Raffaello már
fölényes biztonsággal birkózott meg a két vagy háromalakos kompozíció
problémáival. Egy perugiai kápolna számára festett
Sírbatétel kompozíciójában már tíz figura mozdulatainak egységbe
szervezésére és vállalkozott. 1508 végén II. Gyula pápa Rómába hívta,
valószínűleg a pápai építész, Bramante kezdeményezésére, aki szintén Urbino
szülötte volt, akárcsak Raffaello. Raffaello a Vatikán egy teremsorának (az ún.
Stanzáknak) újradekorálását végezte, kezdetben több
művészből álló munkacsoport tagjaként, de hamarosan teljesen önállóan. A festést
a pápa magánkönyvtárában kezdte el. A mennyezeten több kisebb kompozíció kapott
helyet, de a dekoráció leghangsúlyosabb része a négy oldalfalon látható négy
nagyméretű freskó; ezek az irodalom négy fő területét szimbolizálják: a
teológiát, a filozófiát, a költészetet és a jogtudományt. Az ún.
Athéni iskola központi alakjai Platón és
Arisztotelész, és körülöttük számos filozófus és tudós vitatkozik vagy
gondolkozik elmerülten; a Parnasszus
kompozíciójában Apollón és a múzsák láthatók, a leghíresebb ókori és újkori
költők társaságában. Ezekben a freskókban a művésznek sikerült eszményi világot
teremtenie, természetfölötti nemességgel és szépséggel megáldott szereplőkkel,
akik tökéletesen kiegyensúlyozott kompozíciókban helyezkednek el, s a tekintetek
és gesztusok bonyolult játékával kapcsolódnak egymáshoz. Mindez a szépség nem
pusztán a folyamatos művészi fejlődés eredménye volt, hanem elsősorban a
klasszikus emlékek felfedezéséből következett, amelyekből Raffaello Rómába
érkezése után rengeteget láthatott. A klasszikus antikvitás élménye azonnali,
mélyreható és döntő hatással volt Raffaello művészetére. 1511-ben, közvetlenül a
Stanza della Segnatura freskóinak befejezése után,
Raffaello hozzákezdett a következő terem, a Stanza di
Eliodoro munkálataihoz. A következő három évben négy nagyméretű freskót
festett a falakra, amelyek az Egyház érdekében történt csodás isteni
beavatkozást példázzák, a mennyezetet pedig négy kisebb jelenettel díszítette. A
korábbiakhoz képest megváltozott a stílus: a testhelyzetek bonyolultabbak, az
összhatás mozgalmasabb, a színezés sötétebb és drámaibb. Raffaello itt már
tökéletes mestere volt a freskótechnikának.
1514-tót elhalmozták megbízásokkal, s egyre többször volt kénytelen segédeire
bízni terveinek kivitelezését. Ennek első jelei az 1514-17 között kifestett
harmadik vatikáni terem, a Stanza dell' Incendio
freskóin fedezhetők fel. Az általános színvonal itt alacsonyabb a korábbi
termekénél, és csupán egyetlen jelenet. A Borgo égése
tűnik alapvetően saját kezű alkotásnak. Bár általában szoros ellenőrzést
gyakorolt a tanítványok és segédek munkája fölött, tagadhatatlan, hogy legjobb
teljesítményeihez viszonyítva késői festményei többségének kivitelezésében akad
kifogásolni való. Személyes közreműködésének mértéke nagyon változó volt, mindig
a megrendelés jellegétől függött. A Sixtus kápolnába szánt falkárpit sorozat
kilenc kartonjának megtervezése például elsőrendű fontosságú feladat volt
Raffaello számára, mert itt Michelangelóval kellett felvennie a versenyt, aki
ekkor már megfestette a mennyezet freskóit. Ezek esetében nemcsak a kompozícióra
fordított mérhetetlenül sok energiát, hanem magát a festést is túlnyomórészt ő
vállalta magára. A Vatikán két nagy loggiájának kifestésénél viszont (1518-19
k.) csaknem teljes egészében segédeire bízta a kivitelezést, de még a tervezés
egy részét is ők végezték.
A gobelin kartonok Raffaello legjelentősebb és legnagyobb hatású munkái közé
tartoznak. Közülük hét ma is megvan (1515-16, London, Victoria and Albert Museum,
letét II. Erzsébet királynő gyűjteményéből). Hagyományt teremtettek, amely
egészen a 19. századig mércéül szolgált a történelmi eseményeket ábrázoló
festőknek. A témák megválasztásához az Apostolok Cselekedetei adták az alapot.
Minden egyes jelenetnél tökéletes világossággal és közvetlenséggel fejeződik ki
a tartalom; ennek eszközei a monumentális nyugalmú és egyszerűségű kompozíció,
valamint a gesztusoknak a klasszikus szobrászatból merített rendkívül beszédes
és méltóságteljes eszköztára. A pápai megbízásból készített nagyszabású díszítő
munkálatok Raffaello római művészi tevékenységének csupán egy részét képezték.
Legjelentősebb magánmegbízója Agostino Chigi bankár volt. Villája, a mai Villa
Farnesina számára festette Raffaello 1511-ben a Galatea
diadala című freskót, és itt van az Amor és Psyche
története falkép sorozat is, amelyet a mester tervei alapján tanítványai
kiviteleztek 1518-ban. Mindkettő antik falfestmények képzeletbeli
rekonstrukciója, és idővel ugyanolyan példaképei lettek a mitológiai tárgyú
ábrázolásoknak, mint a kartonok a bibliai és történelmi tárgyúak számára.
Raffaello két kápolnát is tervezett Rómában Agostino Chigi megbízásából, az
egyiket a Santa Maria della Pace templomban, a másikat a Santa Maria del Popolo
templomban. Ez utóbbi volt az első általa tervezett épület (1516-ban készült
el). Két szempontból is figyelemre méltó: egyrészt az antik előképek, főként a
Pantheon részleteit hűen visszaadó motívumaiért, másrészt a drága anyagok, a
bronz és a márvány pazar alkalmazásáért szintén antik példák alapján.
Pályafutásának utolsó éveiben, főként azt követően, hogy 1514-ben megbízták a
San Pietro székesegyház újjáépítésének felügyeletével, egyre többet foglalkozott
építészettel. A klasszikus világ iránt tanúsított érdeklődését festményeinél is
jobban tükrözik az általa tervezett épületek. Sajnos, közülük csak igen kevés
maradt ránk abban a formában, ahogy elgondolta őket.
Raffaello hatalmas munkásságának kiemelkedő része portréművészete is. Firenzében
festett képmásai még meglehetősen sztereotip beállításúak és érzelmi kifejezés
szempontjából sem különböznek jelentősen, Rómában azonban megtanulta, hogyan
változtassa esetenként a kompozíciót a modell személyiségének és társadalmi
rangjának kifejezése érdekében. Több római képmását, például
II. Gyula arcképe vagy X. Leó
két bíborossal - számtalan későbbi művész utánozta. Utolsó nagy műve, a
Krisztus színeváltozása oltárkép még nem volt
teljesen készen a művész halálakor. A kompozíció azonban teljes mértékben az ő
műve, és nagyrészt a kivitelezés is. A korábbi festményekkel összehasonlítva,
itt bővebben alkalmazott fény-árnyék ellentéteket, összetettebb az elbeszélő
tartalom, a gesztusok eszköztára pedig drámaibb, de mesterkéltebb. Ezek a
manierizmus alapvető jellegzetességei. A legutóbbi időkig Raffaello római
munkáit a gobelin kartonokig bezárólag a tökéletesség mintaképeinek tartották,
míg késői festményeit, közöttük a Krisztus színeváltozását a hanyatlás
jeleiként, illetve a mester eszményei ellen lázadó tanítványok munkáiként
értékelték. Semmi sem utal arra, hogy 1515 táján Raffaello válságba került
volna. Ellenkezőleg, alkotókészsége csorbítatlan maradt utolsó éveiben is;
műveivel irányt mutatott a következő művésznemzedéknek egész Itáliában.
|