|
Valószínűleg
Querciagrossában (Siena mellett) született és Bolognában hunyt el, a nagy
reneszánsz mesterek művészetének előkészítője, az olasz quattrocento egyik
jelentős szobrásza. Tanítványa volt atyjának, egy Sziena -i ötvösnek. Első
említésre méltó műveit 19 éves korában Szienában alkotta. A Sziena lakói és a
firenzeiek közötti hadjáratban Giovanni
d'Azzo Ubaldini szienai kapitány
meghalt, temetésére Jacopo elkészítette a kapitány életnagyságúnál nagyobb
lovas szobrát,
egy új módszerrel: fadarabokból és deszkából összerakta a ló és lovas vázát;
beborította szénával és gyapjúnyiradékkal; csirizzel és enyvvel kevert agyagot
rakott ezután fel rá. Így a szobor, ha már kiszáradt, könnyű lett, bár súlyosnak
látszott, fehérre festve pedig márványhoz hasonlított, kellemes látványt
nyújtott. Ezután a szobrász nem túlságosan nagy márványszobrokat készített
néhány prófétáról a sienai Dóm homlokzatára. 1402 körül pedig Firenzébe ment,
ahol részt vett a keresztelő kápolna második kapujára kiirt pályázaton.
1406. készítette
Ilaria del Caretto
fekvő alakjával
síremlékét
a luccai székesegyházban. A sír alapzatára márványból füzérdíszt tartó puttókat
faragott, olyan szépen kidolgozta őket, hogy testük szinte elevennek tetszik.
Hihetetlen gonddal dolgozott a fekvő alak képmásán, lábánál férje iránt
tanúsított hűsége jelképeként ugyanabból a márványból készült kutya domborműve
látható. Egyik fő műve a szienai főtér díszkútja, a híres
Fonte Gaia,
melynek elkészítése 10 évig elhúzódott, végre 1419. felállították. Jacopo a
kútpárkány hátfalának közepén a város külön oltalmazójának, a dicsőséges Szűz
Máriának a többi figuránál valamivel nagyobb és utánozhatatlan bájjal
megfaragott alakját helyezte el. A Madonnát és 7 teológiai erény veszi körül.
Néhány ótestamentumi jelenetet is megmintázott. Honfitársai annyira meg voltak
elégedve művével, hogy azontúl JACOPO DELLA FONTÉNEK nevezték. A századok
folyamán sajnos annyira elpusztult a kút, hogy a 20. század közepén az egész
kutat újra fölépítették, sőt egyes részek eredeti elrendezését is
megváltoztatták. Közben egyéb megbízásokat is elfogadott, így a sienai
S. Giovanni templom új
keresztelőkútjának domborműveit.
1425-től alkotta érett korszakának fő művét, a bolognai
S. Petronio-templom főkapujának
domborműves díszítését. Itt
készített domborművei közül legszebbek, hatalmas művészetéről legjobban
tanúskodnak az ó-szövetségi történetből vett jelenetek. Egyéb munkái közül
említendő a
Bentivoglio (Varj) síremlék
a bolognai S. Giacomo templomban. A bolognai községi múzeumban van néhány
töredékes vagy megrongált munkája. Quercia a legkitűnőbb olasz szobrászok közé
tartozik, a 15. századbeli toscanai szobrászatnak folytatója. Kiváló műveivel,
erkölcsös életével kiérdemelte, hogy Siena város tanácsa lovaggá, majd a Dóm
gondnokává nevezte ki. Az ókori szoborművek, de főleg a természet tanulmányozása
által a tökéletesség olyan fokára emelkedett, hogy alakjainak hatalmas, drámai
ereje szint Michelangelóra emlékeztet.
|