
Orbán
Dezső
(Győr,
1884 – Sydney, Ausztrália, 1985)
magyar festő, grafikus, művészpedagógus
|
A budapesti
tudományegyetemen matematika szakos diplomát szerzett. Autodidaktaként festett
aktokat, tájképeket és csendéleteket. Műveivel szerepelt 1905-06-ban a Műcsarnok
és a Nemzeti Szalon kiállításain. 1906-ban Párizsba ment, a Julian
magánakadémián kezdett tanulni, de "akadémikus szelleme" miatt
tanulmányait két hét után abbahagyta. Párizsban Berény Róberttel barátságot
kötött, s rajta keresztül ismerkedett meg a művészeti élet jelentős
személyiségeivel. 1909-ben Magyarországon műtermében alakult meg a Keresők
Társasága, amely 1911-től Nyolcak néven vált ismertté. Az 1910-es éveknek e
progresszív polgári művészcsoportja először 1909-ben mutatkozott be a Könyves
Kálmán Kiállító helyiségben, ahol
Tájkép
c. képe a Nyolcak szellemét és Cézanne hatását tükrözte. 1910-12-ben alakult ki
sajátos stílusa, melyet tisztaság, racionális elrendezettség, puritán környezet,
s a hangsúlyos formák jellemeznek:
Nagy csendélet
(1911); Könyvek, kaktuszok,
edények (1911);
Fekvő akt
(1911). A Nyolcak második, 1911-ben megrendezett kiállításán nyolc festménye és
néhány rajza, egyben utolsó tárlatukon Nagy csendélete és
Dekoratív kompozíciója
szerepelt. 1917-ben rendezte meg első önálló kiállítását a Könyves Kálmán
Kiállító teremben. 1918-ban az Ernst Múzeumban jelentkezett a Nyolcakon már
valamelyest túllépő konstruktív szellemű műveivel. Az 1920-as években tett
külföldi útjai során (Spanyol-, Olasz-, Németország) táj- és városképeket
festett (Nürnberg,
1929; Rothenburg,
1929). 1923-ban a Helikon kiállító helyiségben, 1924-ben Nyírbátorban és
Nyíregyházán, 1927-ben az Ernst Múzeumban és Pécsen szerepelt sikerrel. 1928-ban
a Munkácsy-céh vezetőségébe választotta, s 1929-ben a barcelonai kiállításon
aranyérmet nyert. Az 1920-as évek alkotásai korábbi műveinél szálkásabb rajzúak,
szárazabbak lettek, festői tevékenysége konzervatív irányba mutatott. 1931-ben
létrehozta a művészeti nevelésben merőben újat jelentő Atelier Művészeti Tervező
és Műhelyiskolát, mely a korábbi szovjet VHUTEMASZ-hoz (Felsőfokú Állami
Művészeti- Technikai Műhely) és a német Bauhaushoz hasonlóan a tervező
művészképzést állította oktatása előterébe. Személynök utcai magániskolájában
kitűnő művészeket (Kozma Lajos, Molnár Farkas, Kner Albert, Gádor István,
Lesznai Anna stb.) alkalmazott. Tanítványai 1938-ban a Tamás Galériában
megrendezett nyilvános kiállításukkal komoly kritikai elismerést kaptak.
1939-ben családjával együtt Ausztráliába ment, Sydney-be költözött. Önálló
kiállítást 1943-ban rendezett, s ugyanebben az évben művészeti iskolát
alapított. Hazai témájú műveit felszabadultan könnyed, később egyre elvontabb
formában alkotta meg. Az 1960-as években Japánba látogatott, ezután "levegős"
egyszerű ábrázolásmód jellemezte (Hullám,
1965; Japán emléke,
1971). 85 éves korában új hazájában
Hozsanna
c. képéért másodszor kapott Blake-díjat, s abban az évben Wollongong-díjat is
nyert. 1969-ben a Newcastle City Art Gallery gyűjteményes kiállítást rendezett
életművéből; Bp.-en 1970-ben a külföldön élő festők műveiből rendezett
műcsarnokbeli kiállításon öt képével szerepelt. Művészetelméleti munkássága is
jelentős. |
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL: