GUY DE MAUPASSANT világa
A SZÉPFIÚ - Bel Ami
Nem nehéz dolog művelt embernek
látszani, annyi az egész mesterség, hogy ne fogasd rajta magadat valami
tudatlanságon. Az ember manőverezik, elsikkasztja a nehézségeket, megkerüli az
akadályokat, s egy lexikon segítségével lefőz mindenkit. Minden ember olyan
buta, mint a liba, és olyan tudatlan, mint a szamár.
Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői
EGY ASSZONY ÉLETE
Guy de Maupassan regényei sem
kevésbé érdekfeszítőek, mint novellái, - mély lélekismeret, határozott realista
világkép és bölcsesség érződik belőlük. Az Egy asszony élete című regényét
1883-ban írta a már sikeres író. A nemesi származású Jeanne életét fiatal lány
korától öregasszony koráig követheti nyomon az olvasó. A regény kezdetén egy
életörömmel teli, tiszta lelkű lányt ismerünk meg, akitől a regény végén mint
szenilis, sivár életű öregasszonytól búcsúzunk. A zárdai nevelés után Jeanne
könnyű, rózsaszín illúziókkal röppen a világba (illetve szülei vidéki
kastélyába); férje, majd fia - két jellemtelen ember - lerántják romantikus
álmai magasából. A realitás újabb és újabb engedményekre kényszeríti, s tündéri
lénye szürkévé kopik. A regény leleplező, vesébe látó lelkiismeretről és
tökéletes írói technikáról tanúskodik. Egy asszony életét két nagy érzés tölti
be: az asszonnyá tevő szerelem és az anyává avató szeretet. Gazdag az a nő, akit
e két érzés boldoggá tesz. És szegénynek érzi magát a legvagyonosabb is, kit
sorsa nem áld meg egyik szenvedéllyel sem. Az asszony élete - Maupassantnál is -
e két érzés árjával sodródik a beteljesedést váró, a szerelmet hozó párját
kereső leánytól - a gyermeke sorsáért küzdő édesanyáig. A mai computer korszak
lányai, de az asszonyi sorsra a századelőn készülő mai nagymamák is bizton
azonosulni tudnak e könyv hősnőjének reményeivel, álmaival - és
kiábrándulásaival is.
PÉTER ÉS JÁNOS E regényét "lélektani tanulmánynak" nevezi az író - a vallomásnak és poétikai tanulmánynak egyaránt beillő, fontos előszavában, melyet máig sokat idéznek a regény műfaji teoretikusai. Itt már mintha a realizmuson is túltekintene Maupassant: épp azt mutatja meg, hogy a valóságnak látott nyugalmas hétköznapok mögött milyen szakadékos emberi drámák rejlenek. Péter megtudja, hogy János neki csak féltestvére, hogy anyja nem volt feddhetetlen asszony. Péter gyűlölettel, János elmélyülő szeretettel reagál a botrányos felfedezésre. Végül is közös erővel igyekszenek mindent elfelejteni.
Forrás: Legeza Ilona könyvismertetői
AZ EMBER SZÍVE
Az író ebben a kisregényében egy hiú szépasszony kacér játékainak és egy
műkedvelő széplélek tiszta rajongásának találkozásában az emberek közötti
kapcsolat abszurditását, reménytelenségét mutatja meg.
ELBESZÉLÉSEK I.
A kötet a gyűjteményes életműkiadás elbeszéléseket tartalmazó sorozatának
első darabja. Időrendben szerepelnek benne Maupassant legkorábbi
rövidprózái a pályakezdő írásoktól az 1882 novemberi datálású novelláig.
Már az első Maupassant-írások is finoman megformált művek,
témaválasztásuk, tónusuk azonban csak előlegezi a későbbi írói világot:
már felbukkannak a normandiai vidéki figurák egy-egy életképben (A
HÁZALÓ), a fantasztikum már ekkor sem a romantikus hatáskeltés eleme:
furcsa fanyar ironikus beállításban jelenik meg (A myújtott kéz). Az
1880-as év elején születik meg az első mestermű, a méltán híres -
antológiákban is gyakran szereplő - GÖMBÖC. Ez a kiábrándult, a polgári
álszentség gesztusait, hamis fölényét nagyszerű realizmussal leleplező
novella két irányba is "nyit": a porosz-francia háború idejét idéző,
illetve a perditákról szóló elbeszélések felé. A feszes, lényegre törő
elbeszélői szerkezetben biztos kézzel vezet a kulcsszerű fordulathoz,
amikor a látszatok lelepleződnek, a szabványértékek felcserélődnek. Így
lesz hőssé a megszálló tisztek önkényével szemben álló kis prostituált,
Rachel (Fifi kisasszony), így tűnik elő a női szerepjátszás morbiditása
(Sírmelléki nők). Egy-egy remeklése ellentmondó hangulatokat nagyszerű
szellemességgel tud ötvözni: lírai és humoros hatások elegye A Tellier-ház
című novella, melyben a "madame" unokahúgának első áldozására vonul ki a
nyilvánosház lánynépsége. Az 1881-82-es írásokban már megjelennek a
Maupassant-novellisztika jellegzetes színhelyei - a Párizs környéki
kirándulóhelyek, a normandiai parasztházak világa, figurái:
kishivatalnokok, parvenük, kalandvágyó férfiak és nők - és sok-sok
változatban formálja meg az író a szerelem komédiájának" témáját.
Lángoló nap alatt
Június volt. Tüzes és fényes
ünnep. |