Sziklás Madonna 2
1507
olaj, tábla (National Gallery, London)
A londoni képtárban
látható alkotást nemrég infravörös letapogatóval pásztázva azt próbálták
kideríteni, hogy Leonardo milyen technikával másolhatta le a korábban
keletkezett - s jelenleg a Louvre-ban látható - Madonna-képet. A
letapogatás során két képvázlat körvonalait találtak meg. Az egyik - a
várakozásoknak megfelelően - a Sziklás Madonna volt, a másik azonban
ugyanannak a témának egy másik feldolgozása, amelyen az alakok az
eredetitől eltérő pozícióban helyezkednek el a vásznon. Nyilvánvaló, hogy
a művész valami újba akart belefogni, később azonban ezt nem folytatta. A
Sziklás Madonnának az utókorra maradt mindkét változata - a londoni és a
párizsi egyaránt - Szűz Máriát egy barlangban ábrázolja térdepelve, a
gyermek Jézussal és Szent Jánossal együtt. Az eddig rejtett vázlaton
azonban a festő Szűz Máriát más testhelyzetben, a földre irányuló
tekintettel, egyik kezét a melléhez szorítva, a másikat pedig - a képből
mintegy kifelé törekedve - drámaian kinyújtva ábrázolja. A
művészettörténészek szerint a magyarázat feltehetően a Sziklás Madonna
keletkezésének körülményeiben rejlik. A Sziklás Madonnának az utókorra
maradt mindkét változata - a londoni és a párizsi egyaránt - Szűz Máriát
egy barlangban ábrázolja térdepelve, a gyermek Jézussal és Szent Jánossal
együtt. Az eddig rejtett vázlaton azonban a festő Szűz Máriát más
testhelyzetben, a földre irányuló tekintettel, egyik kezét a melléhez
szorítva, a másikat pedig - a képből mintegy kifelé törekedve - drámaian
kinyújtva ábrázolja. A művészettörténészek szerint a magyarázat
feltehetően a Sziklás Madonna keletkezésének körülményeiben rejlik. |