|
Szülei válása után egészen
fiatalon, mindössze 12 évesen egy lakberendezési cégnél kezdett dolgozni,
miközben beiratkozott a rotterdami Szépművészeti Akadémia esti tagozatára.
Általános képzésben részesült, ami főleg művészettörténeti előadásokból és
modell utáni rajzgyakorlatokból állt, megismerkedett a tipográfiával, valamint a
fa- és márványszobrászat rejtelmeivel is. Nem érdekelte a festészet, mert azt
öregeknek való foglalatosságnak tartotta.
Megszakította tanulmányait és egy szecessziós tárgyakat kínáló nagyüzem
vezetőjének asszisztense lett, de végül, mégis lediplomázott. 1926-ban hajóra
szállt, s az Egyesült Államokig meg sem állt. Alkalmi munkákkal tartotta fenn
magát, kezdetben a virginiai Newport Newsban, majd New Yorkban. A Grenwich
Village-ben uralkodó bohém hangulat, de mindenekelőtt az American Abstract
Artists csoport tagjaival és az örmény származású Arshile Gorkyval való
megismerkedése azonban felébresztette szunnyadó művészeti ambícióit, s kezdetben
vasárnaponként, majd mind intenzívebben festeni kezdett. Az 1930-as
évek közepe táján saját művészi útját keresve számos kis méretű absztrakt képet
festett, ezeket később megsemmisítette. Sok időt szentelt megélhetését biztosító
munkákra, például lakberendezéssel foglalkozott és illusztrációkat készített
különféle divatlapok számára, miközben végig kapcsolatban állt az absztrakt
festők csoportjával. De soha nem csatlakozott hozzájuk, mert túl dogmatikusnak
tartotta őket. 1942-ben meghívást kapott Peggy Guggenheim Art of This Century
nevű, később legendássá vált galériájának nyitó kiállítására, de nem vett rajta
részt, mert úgy vélte, a kiállító művészek túl közel álltak a szürrealizmushoz,
amelyhez őt semmi sem kötötte. Részt vett 1943-ban a Bingou Gallery által
rendezett 20. századi festészet című kiállításon, ahol komoly feltűnést keltett.
1948-ban az Egan Gallery végre megrendezte első önálló kiállítását, ahol főleg
feketével és fehérrel festett képeket mutatott be. Felfigyelt rá Clement
Greenberg, az akkori időszak legbefolyásosabb kritikusa, aki cikkében "tökéletesen
absztrakt festőnek" nevezte. Két évvel később Gorkyval és Pollockkal együtt
képviselte az Egyesült Államokat a Velencei Biennálén, s ettől kezdve az
absztrakt expresszionizmus, illetve a New York-iskola néven emlegetett
csoportosulás egyik legjelentősebb képviselőjeként emlegették. Annak ellenére,
hogy Greenbergnek nem egészen volt igaza, maga de Kooning nem győzte
hangsúlyozni, hogy idegen tőle minden dogmatizmus, így az absztrakt festészeté
is. "...Azt festem, amit megélek. Ez lesz nálam a
tartalom." Szó sincs tehát formalizmusról.
Ez különösen az 1950-es években festett Woman-sorozat
láttán vált nyilvánvalóvá, amely művészetének csúcsteljesítménye is egyben.
Jellemző a művészre, hogy a téma már több mint két évtizede foglalkoztatta,
amikor hozzákezdett az első darab megfestéséhez. Másfél éves kemény küzdelem
után úgy ítélte meg, hogy még mindig nincs kész, ezért félretette, kis híján
kidobta. Néhány hónappal később egy művészettörténész arra kérte, hogy mutassa
meg neki, s miközben nézegették, a művész néhány apró változtatást eszközölt
rajta, majd maga is meglepetten tapasztalta, hogy a kép ezzel kész lett.
Olyannyira, hogy az 1950-es évek egyik kulcsművének bizonyult, ma már minden
művészettörténetben benne van. A kép már 1952-ben villámként csapott bele New
York művészeti életébe: az ortodox absztraktok reakcióssággal, a feministák
pedig nőgyűlölettel vádolták. Mindkét vád azon alapul, hogy a képen világosan
kivehetően egy női figura látható, hisztérikus pózban, a háttérrel szinte
egybeolvadva, dühödt, már-már szadisztikusan agresszív ecsetvonásokkal
megjelenítve. Olyan benyomást kelt, mintha a festő összekaszabolt volna egy élő
testet, mely test ráadásul erős szexuális mellékzöngékkel is rendelkezik.
Philippe Sollers francia később nagyon helyesen fogalmaz, amikor a kép és az azt
követő hosszú sorozat láttán a "hisztéria plasztikusságáról" és "hiszterizált
művészetről" beszél, ugyanakkor be kell látni, hogy a festő nem a nőre
támadt, hanem annak képére, a feministák által is bírált idealizált társadalmi
képére. Arra, amit azután a pop-art tematizált nagy előszeretettel.
A művész akármilyen témát
választott, mindig széles, érzelmileg gazdag, nagyon szenvedélyes, színes
ecsetvonásokkal dolgozott, miközben munka közben időnként becsukta a szemét.
Pollockhoz hasonlóan így engedett teret a véletlennek, az ellenőrizhetetlennek,
a tudattalanból előbukkanó zabolátlan erőknek. Szinte soha nem mondott le –
ahogy ő maga fogalmazott – "a konkrét tapasztalat
emócióiról". 1960 körül több kísérletet tett nagy színes foltok
használatára, de azok a táj látványából kivont érzelmi energiatöltetek. A
világhírű festő élete nem volt könnyű, mert elérte az Alzheimer-kór, ami a
nyolcvanas évektől vásznain is éreztette hatását. Ennek ellenére 1989 után "a
világ legdrágább festője" címet is elnyerte, amikor a Sotheby's árverésén
20,6 millió dollárért kelt el az 1955-ben festett
Interchange című képe. 1997. március 19-én hunyt el East Hampton-ban.
Forrás: Art Portál
http://www.artportal.hu |