|
A 20. század második fele
magyar művészeti életének egyik legjelentősebb, ugyanakkor – főleg a korszak
nyomása alatt – tragikus sorsú szereplője volt. Sokoldalú személyiségként a
grafika és a festészet mellett verset és prózát is írt, a fényképezésben új
utakat keresett, orgonán is játszott.
Munkácsy-díjas (1965, 1971). A Ganz hajógyárban dolgozott, az üzemi
képzőművészeti szakkörből került a Képzőművészeti Főiskolára, ahol a grafikai
szakot végezte el (1951–56). Mestereként Barcsay Jenőt, Kmetty Jánost és Koffán
Károlyt tisztelte. Diplomamunkája a Dózsa-felkelésről
készített rézkarcsorozata volt (1956). 1957-ben Derkovits ösztöndíjat kapott.
Külföldi tanulmányúton először 1957-ben járt Párizsban, majd a SZU-ban,
Lengyelországban, Csehszlovákiában és Jugoszláviában. 1958-ban sikerrel
mutatkozott be rézkarcaival a Luganói Grafikai Biennálén. Első önálló
kiállítását 1960-ban rendezte a bp.-i Fényes Adolf Teremben. 1962-ben grafikáit
a miami Museum of Modern Art állította ki. 1963-ban részt vett a párizsi
Fiatalok Biennáléján, a Miskolci II. Grafikai Biennálén, ahol a nagydíjat nyerte
el. Stúdió kiállítást rendezett a Bp.-i Fiatal Művészek Klubjában és a Jókai
Klubban. 1964-ben önálló kiállítása volt a székesfehérvári István Király
Múzeumban, grafikái pedig Budapesten a Dürer-terembe kerültek bemutatásra.
Ugyanebben az évben Szabadkán a Városi Múzeum Szalonjában és a tokiói IV.
Nemzetközi Grafikai Biennálén mutatta be grafikáit, itt a
Romantikus tanulmányok c. rézkarcáért az egyik nagydíjat kapta. 1965-ben
az Ernst Múzeumban rendezte harmadik önálló kiállítását, grafikái a Miskolci
III. Grafikai Biennálén és a Sao Pauló-i Grafikai Biennálén szerepeltek.
1966-ban meghívottként grafikai sorozatot állított ki a Luganói Nemzetközi
Grafikai Biennálén. 1967-ben a bécsi Collegium Hungaricum rendezte meg Vilt
Tiborral és Gádor Istvánnal közös tárlatát. 1968-ban
Valaki önarcképe címen papírmetszeteit mutatta be a Bp.-i V. ker.-i
Hazafias Népfront helyiségeiben, és részt vett a 34. Velencei Biennálén.
Gyűjteményes kiállításon 1970-ben a Bp.-i Műcsarnokban mutatta be műveit,
anyagának egy részét a szegedi Móra Ferenc Múzeum és a debreceni KLTE is
kiállította. 1971-ben a zágrábi Salon Uluh-ban Ország Lilivel és Varga Imrével
közös kiállítást rendezett. Élete utolsó éveiben az irodalmi művek
inspirációjára készített műveit mutatta be a Petőfi Irodalmi Múzeum. Majd
Melocco Miklóssal és Pásztor Gáborral közös kiállításon mutatta be legújabb
műveit. Egyéni technikájú fotóiból még ő készített elő kiállítást, de a tárlat
már halála után, 1973-ban nyílt meg a Helikon Galériában. Ekkor rendezték meg
hagyatéki emlékkiállítását a tihanyi múzeumban, majd a MNG-ban. Művei
halála után gyakran szerepeltek külföldön rendezett magyar képzőművészeti
kiállításokon (Milánó, 1976; Mexiko, 1977). Hagyatéka a MNG-ba került, egy része
letétként vidéki múzeumokba. Ezeket több ízben emlékkiállítások keretében
mutatták be, a miskolci Herman Ottó Múzeum Szinyei Merse Képtárában pedig néhány
művét és műtermi hagyatékát tartalmazó állandó emlékszobát létesítettek. Több
műve van magántulajdonban. Illusztrációinak nagy része a Petőfi Irodalmi
Múzeumba, József Attila emlékére készült, az alkotások pedig a szárszói József
Attila Emlékmúzeumba kerültek. Néhány táblaképe az auschwitzi Mártírmúzeumban
van. A Margitszigeti Nagyszálló előcsarnokában 1968-ban felállították a
Nyulak szigete története c. nagyméretű pannóját.
1971-ben nagyobb méretű képet festett a Bp.-i Iparkamara részére, de a megbízó a
művet nem vette át, így a Bp.-i Történet Múzeumba került. A magyar
képzőművészetbe új színt hozó művészete első felléptekor vihart keltett, többen
már életében is a modern m. művészet legnagyobbjai közé sorolták, de sok meg nem
értés is kísérte munkáját. Indulásakor a kompozíciós szerkezetet hangsúlyozó,
bizonyos gótizáló elemeket is magába szívó stílus jellemezte. A hatvanas években
ikonok hangulatát keltő képeket, majd vizionárius műveket alkotott. Gazdag
képzeletvilágából egyéni szimbólumvilágot teremtett, merítve az emberiség
szimbólumkincséből, különösen a középkori szimbolikából. Művészete kapcsolódik a
szürrealizmushoz, de mindvégig megőrizte a ráció ellenőrző szerepét. A grafika
minden technikáját mesteri fokon és egyéni módon továbbfejlesztve művelte,
festményei pedig a magyar képzőművészet legmagasabb rendű alkotásai közé
tartoznak. Élete utolsó éveiben készített fotói technikailag és szemléletükben
is egyéniek. Művészete nemigen kötődik közkeletű stílusokhoz. Az irodalomhoz
szoros szálak fűzték, verseket írt, amelyek nagy része még életében (Boldogságtöredék,
Bp., 1971), majd halála után (Jelet hagyni, Bp.,
1974) önálló kötetben is megjelent. Grafikáiból 1969-ben mappa jelent meg. A
kortárs magyar írók között sok barátja volt, mindenekelőtt Nagy László és
Pilinszky János költők. Halála után számos vers született emlékezetére.
Forrás: Új Magyar Lexikon |