|
Nevét egy – az esztergomi
képtárba Garamszentbenedekről került – később elpusztult predella felirata
őrizte meg. A Kolozsvári testvérekhez hasonlóan ő is Erdélyből származott.
Hajlékony, finom stílusa, könnyed eleganciája, a színek használata arról
árulkodik, hogy valószínűleg gyakorlott miniatúrafestő volt. Képeivel nemcsak a
nyugat-európai táblaképek mutatnak rokonságot, hanem a gótikus cseh, osztrák és
francia könyvillusztrációk is. Gyanítják, hogy a váci ötvösök 1424-es
céhkönyvének díszítőmestere ő lehetett.
A varsói Nemzeti Múzeumban őrzött grudziadzi kétszárnyú
festett oltár olyan egyezéseket mutat a garamszentbenedeki oltárral,
amelyet csak azonos mesterkéz magyarázhat meg. Luxemburgi Zsigmond utazásainak,
tartózkodásainak, politikailag legfontosabb területeinek művészete találkozik
Kolozsvári Tamás festészetében, így lehetséges, hogy az uralkodó közvetlen
környezetéhez tartozott. A grudziadzi oltár létrejöttét talán Zsigmondnak a
német lovagrendhez fűződő kapcsolata magyarázza. Az a tény, hogy a királyi
udvarral kapcsolatban álló megrendelő a saját neve után közvetlenül a művész
nevét említi, azt jelenti, hogy Kolozsvári Tamás megbecsült, sokat
foglalkoztatott festő volt, aki az uralkodótól is kapott megrendelést. Hogy jól
ismerte az udvari életet, arról árulkodik a lovagok, nemesek díszes öltözéke és
Zsigmond király arcképe. Egyetlen név szerint ismert fennmaradt műve
elkészítésének idején, 1427-ben már idősebb művész lehetett, akinek
festészetében tovább élt az előző század gótikus művészete. Stílusának
költőisége a kassai Feltámadás freskójának hangulatával rokon. Két korszak
határán a késő gótika és korai reneszánsz összefonódását valósította meg.
A garamszentbenedeki szárnyasoltár 1870 táján
került Simor János érsek magánképtárába. A Kálvária-oltár eredetileg kétszárnyú
festett oltár volt, melynek középső képe volt a Kálvária.
Krisztus keresztjének jobb oldalán, lovas katonái élén egy római százados áll,
akinek arcvonásaiban Luxemburgi Zsigmondra ismertek a kutatók. Bal oldalán a
megrendelőt, Petüsfia Miklós győri kanonokot, a királyi kápolna papját festette
meg. A mindkét oldalon festett szárnyakat szétfűrészelték, és az így
elvékonyodott táblaképeket hátoldalukon merevítették. A szárnyak belső oldalát
Krisztus szenvedéseit ábrázoló festményekkel díszítették:
Krisztus az Olajfák hegyén, a Keresztvitel,
Krisztus feltámadása és a
Mennybemenetel. A külső oldalakat a legnépszerűbb középkori
legendagyűjtemény, az Arany Legenda négy részlete díszíti, egy-egy jelenet a
szentek életéből, Szent Benedek,
Szent Egyed, Szent Miklós
és egy negyedik szent életének egy jelenete. A negyedik táblakép valószínűleg a
szétfűrészeléskor megsemmisült, nem maradt róla feljegyzés. A többi képen
található utalások szerint talán Szent Kristóf legendáját ábrázolta. A
megkapó kifejezőerejű, valósághű ábrázolás a legkiválóbb korai magyar szárnyas
oltárrá avatta az esztergomi Keresztény Múzeumban őrzött művet.
Forrás: Keresztény Múzeum, Esztergom |