|
Az expresszionizmus egyik
legfontosabb képviselője. Sajátos formanyelvét az izgatott, csapongó ecsetjárás,
a szinte barokkos kavargás jellemzi. Különösen portréi nagyszerűek, a
művészettörténet nagy pszichológus festői közé tartozik, hallatlan érzékkel és
könyörtelen éleslátással fejti le modelljeiről a véletlenszerű vonásokat, és a
lélek legmélyebb részéig ásva jeleníti gazdag lelkivilágot élő alakjait.
Portréit a művészettörténet a modern pszichoanalízis képzőművészeti
megfelelőjének tartja.
A pöchlarni születésű fiú 18 évesen ösztöndíjat kapott a bécsi iparművészeti
iskolába, ahol rajzot, litográfiát és könyvkötészetet tanult, esténként pedig
órákat adott. A bécsi iparművészeti stúdió megbízásából képeslapokat s
könyvborítókat készített. Valójában festeni szeretett volna, de anyagi okokból
ideje nagy részét iparművészettel töltötte. Adolf Loos bécsi építész felfigyelt
korai képeire, és megrendelésekkel segítette karrierjét. Kokoschka eleinte főleg
tájképeket festett, melyek vibráló vonalvezetése és színhasználata későbbi
munkáinak is egyik jellegzetessége maradt. Ekkoriban kezdődött írói pályája:
színdarabjai, köztük a Gyilkos és
Az asszonyok reménysége az expresszionista dráma
előfutárai voltak. Egy évig Berlinben élt, ott rendezték meg első kiállítását.
Bécsi tanulmányai után 1907-ben a Wiener Werkstätte tagja lett, 1909 után
azonban fokozatosan eltávolodott a szecessziós formavilágtól, a tízes években
együttműködött a berlini Der Sturmmal. 1911-ben a festő visszaköltözött
Bécsbe, újra elfoglalta tanári állását az iparművészeti iskolán, és
beleszeretett Gustav Mahler özvegyébe, Alma Mahlerbe.
Kettős arcképet festett magukról, és A vihar
című művén is ketten láthatók. 1914-ben szakítottak és Kokoschka a világháború
kitörésekor katonának állt. Korábban a Der Sturm galériában – Kandinszkij, Klee
és Marc művei mellett – kiállították képeit. Színdarabjai akkora botrányt
kavartak, hogy elbocsátották tanári állásából. 1916-ban súlyosan megsebesült, és
egy bécsi, majd egy drezdai katonai kórházban ápolták, ahol megírt és színpadra
állított három drámát, melyeknek látványtervezője is ő maga volt.
1920-as drezdai kiáltványában elítélt minden militáns politikát. Még abban az
évben tanítani kezdett az ottani akadémián. 1924-től európai, észak-afrikai és
közel-keleti utazásokat tett: ott készült tájképein jellegzetesen izgatott
ecsetvonásokkal adta vissza a fény- és az atmoszférikus hatást, lírai hangulatot
árasztva. 1931-ben Kokoschka visszatért Bécsbe. Három évvel később Prágába
költözött, ahol megismerte leendő feleségét, Olda Palkovskát, portrét festett
Masarykról és drámát írt Comeniusról. 1938-ban feleségével együtt Londonba
menekült. Pénzhiány miatt főleg akvarelleket festett, de befejezett néhány
nagyméretű képet – Vörös tojás,
Anschluss – Alice Csodaországban,
Loreley, Amiért harcolunk
– is. 1947-ben kapta meg a brit állampolgárságot. A háború utáni bécsi tárlatát
kiállítások sora követte Európában és az USA-ban. Kokoschka folytatta a portré-
és tájképfestést, életében először viszonylagos jómódban. 1953-ban Svájcba
költözött. Az ’50-es években több fali kárpitot és színházi díszletet tervezett,
litográfiákat készített. 1956-os, Magyarország megsegítéséért készített
plakátján egy anya látható, halott gyermekével. Utolsó korszaka nyugodtabb és
világosabb az addigiaknál, de bírálói szerint akkori képei már nem olyan
lendületesek, felületkezelésük erőtlenebb a korábbiaknál.
Életem című önéletrajza 1964-ben jelent meg. 94. születésnapja előtt pár
nappal, 1980. február 22-én hunyt el Villeneuve-ben.
|