|
Apja rézmetsző volt.
1876-tól 1883-ig a bécsi Iparművészeti Iskola (Kunstgewerbeschule) növendékeként
tanult. Testvérével Ernst Klimttel és Franz Matsch-csal közösen vállalták első
jelentősebb megbízatásukat, ami a bécsi Kunsthistorisches Múzeum belső udvarának
díszítése volt. 1890-ben a múzeum lépcsőházának készítettek dekorációt. 1893-ban
a Művészeti Akadémia hívta professzorának, de a kultuszminiszter elutasította a
kinevezést. Ezt követően, 1894-ben megbízást kapott a bécsi egyetemi aula
mennyezetének freskótervére. A Filozófia, a
Jogtudomány és az
Orvostudomány tervét 1896-ban mutatta be. Két évre rá felkérték a munka
kivitelezésére, közösen Franz Matsch-csal, aki a Teológiát tervezte. A tablók
óriási botrányt kavartak, az Egyetem professzorai tiltakoztak kihelyezésük
ellen, így azokat a művész és barátai visszavásárolták.
1897-ben megalakult a bécsi Szecesszió nevű csoport, melynek alapító
tagja és egyben elnöke lett. 1898-ban rendezték meg az első
Szecesszió-kiállítást, majd a csoport létrehozta a Ver Sacrum című
folyóiratot. Művészete gyökeres változáson ment át, részben a Jugendstil
elfogadása és a müncheni festők hatása következtében. Új stílusát a
Pallas Athéné (1898) jelzi, amelyet a második
Szecesszió kiállításon mutatott be. Jellemzői a frontalitás, a síkdíszítmények,
az arany és más fémek alkalmazása. Kicsi, meztelen női figurát helyezett el a
vászon bal alsó részén - ez már előhírnöke azoknak a festményeknek és dekoratív
műveknek, amelyeknek a szexualitás lesz a fő témája, és amelyekkel sokakat
megbotránkoztatott. Többféle egzotikus anyagot használt, ez szinte védjegye lett
képeinek. Az ornamensek iránti élénk érdeklődését tovább növelte egy 1903-as
ravennai utazás, ahol megcsodálta a bizánci mozaikokat, ekkor kezdődött "arany
korszaka". Az út legfontosabb eredménye egy hatalmas mozaikfríz lett,
amelyet a Stocletpalotába tervezett (1905-11, Brüsszel,
Palais Stoclet). A Filozófiát 1900
márciusában állították ki a Sezessionban. A bécsi akadémikusok, a közönség és a
sajtó körében heves vitákat váltott ki. Hasonló fogadtatás várt a következő
évben az Orvostudományra is. A három közül a
legdekoratívabb a Jogtudomány volt, amelyet Klimt
gyűjteményes kiállításán mutattak be a Sezessionban 1903-ban, de ez volt egyben
a legstilizáltabb és a legabsztraktabb is (a vásznak 1945-ben elégtek). Klimt
1905-ben lemondott az egyetemi megbízatásáról. A Sezession
Beethoven-kiállítására 1902-ben egy nagy allegorikus frízt
tervezett, azonban ez is annyi támadást kapott, mint az egyetemi festmények, és
ismét pornográfiával vádolták. Az ölelkező pár motívumát újra feldolgozta a
Csókban (1908). Ez talán a leghíresebb alkotása, s
az első Kunstschau mutatta be (1908), néhány szép tájképével és női arcképével
együtt. A második Kunstschau (1909) után elsősorban a portréfestés és a tájkép
foglalkoztatta: mindkét műfaj arra vall, hogy a művész egyszerűbb és festőibb
stílust választott, és kerülte a túlzóan díszítő hatásokat. 1917-ben a müncheni
Művészeti Akadémia tagjává választották. Ekkor jutott el művészete újabb
stílusfordulóhoz. Már nem tudta teljesen kiaknázni az új irányzatot. 1918-ban,
mikor széthullott a Habsburg Birodalom, meghalt Egon Schiele, Oscar Kokoschka és
Otto Wagner, egy agyvérzést követően elhunyt Gustav Klimt is, a századfordulós
Bécs legnagyobb művészalakja.
Forrás: Akadémiai Lexikon |