|
Családjával együtt 1871-ben
Odesszába költözött. 1886-89 között jogot tanult Moszkvában, 1889-ben Vologdában
a paraszti törvénykezést kutatta, valamint a népművészetet tanulmányozta.
1896-ban Münchenbe ment festészetet tanulni. 1901-ben megalapította a Phalanx
csoportot. Az 1890-es évek elejéről származó festményei között vannak tájképek,
amelyeket festőkéssel vastagon felrakva eleinte komor, később szinte a
fauve-festők intenzív, élénk színeivel festett meg. Ezekkel párhuzamosan
készültek képzeletszülte képei is, a régi Oroszország vagy egy idealizált német
középkor ábráiként. Ezt a korszakát technikai kísérletezések jellemzik.
Temperával festett sötét papírra, amellyel hátulról megvilágított, áttetsző
felület benyomását tudta kelteni. Világos színeket festett a tömör, sötét
háttérre, s ilyen módon a festmény minden egyes részét egyenletes, sík mintává
fogta össze. Sok fametszetet is készített, amelyeken világos foltok alkotják a
képet a fekete háttér előtt. A világos és a sötét tónusok összetétele az
ornamentikát hangsúlyozza, gyengíti a figura és a háttér különbözőségét, s így
közelíti a kompozíciót az absztrakcióhoz. A század első évtizedének végére
stílusa tovább haladt a síkszerűség felé: minden színfolt egyforma intenzitású
lett, a csillámló felület eloszlatta a mélység minden illúzióját. 1909-ben
fogott Harcoló lovasok-sorozatának megfestésébe,
itt először a horizont vonalát tüntette el, a tér minden más jelzésével együtt.
Később az alakokat is annyira leegyszerűsítette, a színeket olyan "önkényesen"
használta, hogy nem lehet megfejteni a témát, hacsak össze nem hasonlítjuk előző
alkotásaival. Különösen megzavarhatja a nézőt, hogy a vonalat önálló elemként és
a színek körülhatárolására egyaránt használja.
Kedvenc témái ezekben az években vad, apokaliptikus jelenetek voltak, amelyek az
orosz és a német népművészet vallásos képzetein alapultak. Műveit reprodukálták
a Der Blaue Reiterben - ezt az almanachot 1912-ben Franz Marckkal közösen adta
ki. Addigra művészete sok változáson ment át. Ezek a változások egy másik utat
alakítottak ki a "magas művészet" és az abban megnyilvánuló materialista
szemlélet irányába. A sok, hevesen mozgó alakot megörökítő bonyolult jelenetek
alkalmat adtak arra, hogy az ábrázolás hagyományaival kedve szerint bánjon. Mire
1913-ban megfestette a Fekete vonásokat, már nem
beszélhetünk egy téma elvont kezeléséről. A szín és a vonal önálló életet él, de
olyan élénk kifejezőerővel, hogy itt már szó sincs egy forma ábrázolásáról. Ezek
a művei az első nonfiguratív képek sorába tartoznak. Az absztrakcióhoz való
közeledése elméleti igazolást kapott Wilhelm Worringer Abstraktion und
Einfühlung (Absztrakció és beleérzés) című, 1908-ban kiadott könyvével. A szerző
azzal érvel, hogy a művészi értékek mostani hierarchiája a reneszánszban
született, és más kultúrákból származó művészetek megítélésére alkalmatlan. Sok
művész ösztönösen arra hajlik, hogy a valóságtól elvonatkoztasson (absztrakció),
szemben azokkal, akik arra törekszenek, hogy a szemlélő azonosuljon az alkotásuk
tárgyával. A szerző szerint az előbbi irányzat kevésbé materialista gondolkodású
társadalmakban erőteljesebb lenne. Kandinszkijt ebben az időben a teozófia
eszméi is foglalkoztatták, ami az alapvető igazságot keresi a világ minden
vallásában a tanok és rituálék külsőségei mögött. Az a hit, hogy a lényegi
valóság a látszat mögött rejlik, nyilvánvaló racionális érvet ad az absztrakt
művészetnek. Teozófiai befolyásoltsága szembetűnő 1912-ben megjelent
Uber das Geistige in der Kunst (A szellemiség a
művészetben) című könyvében; ebben "a nagy
szellemiség új korszakáról" beszél, és arról, hogyan járul hozzá
ehhez a festészet. Az új művészet a színek nyelvén fog beszélni; Kandinszkij el
is mondja minden árnyalatról, hogy milyen töltés hordozója. Szemben a korábbi
színelméletek felállítóival, így Goethével is, nem a színképpel foglalkozott,
hanem a színnek a lélekre tett hatásával.
Az első világháború kitörésekor hazament Oroszországba. Nagy jelentősége volt
annak az ösztönzésnek, amelyet Németországban az avantgardetól kapott - nemcsak
a festőktől, Marctól és Kleetől, akik szintén az absztrakció felé haladtak,
hanem Schönbergtől is, aki azért harcolt, hogy megszabadítsa a zenét a
tonalitástól, párhuzamosan azzal a harccal, amelyet Kandinszkij a kép tárgya
ellen folytatott. Kandinszkij 1915-ben nem festett. Később azonban absztrakt
festőként kezdte újra működését Oroszországban. Az 1917-es bolsevik
hatalomátvétel után részt vett a szervezési munkában, egész Oroszországban
múzeumokat szervezett és meg akarta reformálni a művészeti oktatást. Az a terve
azonban, hogy a színek és formák elméleti analízisére alapított tanfolyamokat
indítsanak, a művészek többségénél ellenállásra talált; őket a termelés sürgető
kérdései jobban foglalkoztatták. Kandinszkij elgondolásait sehol sem próbálták
ki a gyakorlatban, s ez meggyőzte arról, hogy a forradalom utáni Oroszország nem
megfelelő közeg a tiszta festészet kibontakozásához, ezért 1921-ben visszatért
Németországba. 1922-ben tanítani kezdett Weimarban, a Bauhausban, ahol korábban
nem oktattak festészetet. Kandinszkij tartotta az alapkurzust, s a formák
tulajdonságainak keresésével foglalkozott - ezt a fajta művészeti nevelést
szerette volna megvalósítani Oroszországban. A Bauhausban töltött éveinek
alkotásai fegyelmezettebbek voltak, mint a háború előtti korszaké. Bár
kétségkívül hatott rá az orosz avantgarde (a húszas évek elején festett lebegő,
geometrikus formái határozott párhuzamokat mutatnak Malevics és El Liszickij
műveivel), fejlődésének mégis saját belső logikája volt. Kompozícióit az egyes
formák közti feszültségből építette fel. Ezt a felfogást igyekezett szabályokba
fektetni Punkt und Linie zur Fláche (Pont és vonal a sík
felé) címmel 1926-ban kiadott könyvében. Olyan szilárd elméleti alapot
akart adni a festészetnek, amilyen a zenének van. Elkerülhetetlen volt, hogy
elvesse az amorf alakzatokat, amelyeket akkor alkalmazott, amikor elméletileg
még csak a színnel törődött. Festészete a forma és a textúra olyan
összetettségét érte el, amilyenre a konstruktivisták soha nem törekedtek. Amikor
a nácik 1933-ban bezárták a Bauhaust, Kandinszkij a Párizs melletti Neuillybe
költözött. Miró és Arp nagy hatást tett rá; utolsó éveinek alkotásain egyes
részek azonosíthatatlan élőlényekre emlékeztetnek. Nem visszalépés volt ez,
hiszen továbbra is a formák alapvető energiáját kereste, szemben azzal az
irányzattal, amely a természetes jelenségeket vonatkoztatta el. A legjobb
korszakában készült kései munkáiból sugárzó érzelmi erő kizárólag nem-ábrázoló
eszközök útján jött létre, olyasféleképpen, mint a zenében. Némelyik képén a
lebegő és szögletes formák zavarba ejtő szembeállítása azt a gondolatot
sugallja, hogy a későbbi absztrakt festők kizárólag formai törekvései kitértek
azok elől a kihívások elől, amelyek Kandinszkij művészetében fogalmazódtak meg.
Forrás: Akadémia lexikon
|