

kaffka margit
(Nagykároly,
1880. jún. 10. – Bp., 1918. dec. 1.)
Magyar költő, író
|
Mindmáig ő a legnagyobb magyar író-költő asszony: a Nyugat nagy nemzedékének első vonulatába tartozik, legjobb regényei a lélektani epika nagyszerű hazai példái, A lélek útjait nyomon követve a dzsentriosztály szükségszerű összeomlásának társadalomképét hagyta ránk. Úgy indult a nemesség és a polgárság felől, hogy eljutott a szocializmus vallásáig, amikor mielőbb művészi hitet tehetett volna, a járvány harmincnyolc éves korában elragadta. Apja polgári értelmiségi család sarja, anyja ősnemesi família leánya, együtt örökli a régi világ és a liberalizmus, a polgári forradalmak hagyományát. Apai részről dédnagybátyja az a Lauka Gusztáv, aki Petőfi egyik legjobb barátja volt, és egy ideig népszerű, biedermeier hangulatú költő. Másik oldalról a nagynénje az akkoriban ünnepelt színésznő, Hegyesi Mari. A korán árvaságra jutó leány tehát gazdag emlékek és művészi bátorítások hordozója. De szegény leány, aki örülhet, ha apácaiskolában kap ingyenes helyet, és úri származása ellenére rákényszerül a kenyérkeresetre, legalább addig, míg férjhez nem megy. A legtermészetesebb út volt a némiképpen mégis megbecsült munka felé, ha pedagógusnak megy.
Így előbb tanítónői oklevelet szerzett, majd továbbtanult, és polgári iskolai tanárnő lett. Huszonkét éves korától kezdve csaknem élete végéig gyakorló tanár volt, férjhezmenetelekor sem hagyta abba a dolgozó nő életét, szeretett tanítani, néhány színvonalas tankönyvet is írt. Ifjúkorától fogva verseket ír. Élményei lázongóvá teszik, és a költészetben is keresi az újat. A hagyományossal szakítást kezdetben, a századfordulón, Kiss Józsefben, Heltai Jenőben, Makai Emilben találja meg. Korai versei az ő hatásukat mutatják, és Kiss József örömmel is ad helyet a fiatal költőnőnek A Hét hasábjain. De Bródy és Gárdonyi folyóirata, a Jövendő is közli a verseit. Tehát már akkor felfigyelnek rá, amikor még vidéki tanárnő (Miskolcon), és hamarosan sikerül is az irodalmi központ közelébe kerülnie: előbb Újpesten, majd az Angyalföldön tanít. Bekerül az irodalmi körökbe, ahol a hangadók azonnal felismerik egyéni hangját. Mert Kaffka Margit kezdő korában sem utánzója azoknak, akik hatnak rá, van egy senki másra nem emlékeztető, akkor nagyon is modern témavilága: a társadalomba kivetett, védtelen leányé. A női méltóság igénye jelenik meg vele irodalmunkban. Első házassága nem sikerül, hamarosan el is válik, de második férjével megtalálja a magánélet összhangját. Ez a második férj Balázs Béla öccse, nagy képzettségű orvos-biológus, szakmáján túl is igen kulturált, irodalmi érzékű, feleségét megértő férfi. A sógor, Balázs Béla pedig ez időben már a meginduló Nyugat első nagy gárdájához tartozik. És oda tartozik Kaffka Margit is. A Nyugat megindulásakor túllép korábbi éveinek hatásain, lenyűgözi Ady költői nagysága, de elragadja az egész költői nemzedék impresszionista-dekadens-nagyvilági hangja is. Lelkesen lép közéjük, és lelkesen fogadják: a Nyugat első számától egészen korai haláláig a nagy folyóirat munkatársa. Ott alakul, formálódik költészete, amelyben sajátosan találkozik a hétköznapi apróságok meghitt megragadása a szecesszió stílromantikájával. Idővel eljut az akkor nagyon modernnek érzett szabad versekhez is, de végső éveiben visszakanyarodik a dalszerű rímes versekhez. Ha csak verseket írt volna, emléke úgy marad fenn, mint a Nyugat első nemzedékének egyéni hangú költője, talán a legkitűnőbb magyar költőnő. Kaffka Margit azonban ennél is több. Mert költői életművénél jelentékenyebb, amit prózában alkotott. Korai kisepikái - novellák, karcolatok - még inkább a költőre vallanak. Ady hatása és a Nyugat körének világnézeti tudatosító ereje kellett ahhoz, hogy Kaffka felismerje emlékeiben a társadalom válságára jellemző mozzanatokat.
1911-re készül el legnagyobb műve a
Színek és évek,
egy gazdag lelki életű, de körülményei folytán minduntalan megalkuvásra
kényszerülő asszony története. A regény hősnője nem azonos a meg nem alkuvó
írónővel, de történetében mégiscsak sok az önéletrajzi mozzanat. Lélektani
regény, de úgy, hogy azt a társadalmat marasztalja el, amelyben az ábrázolt
lélek vergődik. A Színek és évek tragikus összkép, de nem vezet egyéni
tragédiához. A következő nagy mű, a
Mária évei
azonban már az önálló utat járó asszony tragédiáját ábrázolja. Közben novellák
és kisregények egész sorát írja, szinte körképét adva bennük a női
sorslehetőségeknek a századforduló Magyarországán. Kiindulása mindig a
lélekábrázolás, néha - mint a
Csöndes válságok
kötet kitűnő novelláiban - nem is lép túl a belső világ mesterien árnyalt
ábrázolásán. De ahogy az évek haladnak az első világháború felé, a pszichológia
egyre inkább csak kiindulópont, amely a társadalmi kérdések feltárásához vezet.
Az
Állomásokban
már a század kezdetének forradalmi
szándékait akarta ábrázolni, de túl közel volt még ahhoz, hogy igazi nagy
társadalmi regényt kerítsen tárgyából.
A háború kitörése felháborítja. Férjét is katonának viszik. Egymás után érkeznek
a hírek ismerősök haláláról. A költőnő előbb csak kétségbeesett, majd pacifista
versekkel válaszol. De egyre jobban érti, miről van szó. Hiszen jó barátja
Adynak is, aki nagyon jól értette, miről van szó. Kaffka Margit tehát várni
kezdi a forradalmat. Eszmevilága valójában a polgári forradalomhoz áll közel, de
egyre jobban rokonszenvez a munkásmozgalommal, és lassanként szocialistának
vallja magát. Világnézetének módosulása versein is jól érződik. Kaffka Margit
költészete tartalmában, eszméjében forradalmasodik. S ami ennél is fontosabb:
elbeszélő prózája egyre inkább kifejezetten társadalmi témák felé fordul. Ekkor
írja utolsó regényét, a Hangyabolyt, amely egy
apácaiskola zárt körében mutatja meg mesteri módon a társadalmi kapcsolatokat
(1917). A zárt kör a nagyvilág jelképévé nő. És közben gyűlnek azok a végső
novellák, amelyek 1918-ban A révnél címen jelennek
meg. Itt elmarad a stílus impresszionizmusa, a fogalmazás fegyelmezetten
szabatos, és habár az alakok lélektani ábrázolása kitűnő, a cél mégis mindenütt
a társadalomkép. Kaffka Margit elérkezett művészi útjának új állomásához. De nem
volt folytatás. Október végén még lelkesen üdvözölte a polgári forradalmat.
Novemberben pedig jött a spanyolnátha, amelynek napok alatt számlálatlan
tízezrek estek áldozatul. Megkapta Kaffka Margit is, megkapta egyetlen kisfia
is. December elsején mindketten meghaltak. Forrás: Irodalmi arcképcsarnok - Hegedűs Géza |