|
A festő egész életművét a
második vonalba sorolták a művészettörténészek, holott avantgárd munkái máig
megbecsült darabjai számos külföldi gyűjteménynek. Német eredetű zsidó családból
származik, s a kétnyelvű közeg bizonyára hatalmas előnyt jelentett későbbi
külföldi sikereinek eléréséhez. 1896-os müncheni és párizsi útját követően a
budapesti Mintarajz tanodában kezdte tanulmányait. 1911-ben ösztöndíjjal (Kohner-díj)
dolgozott a szolnoki művésztelepen. A kezdeti időszakban, saját művészi
hangjának keresése közben, hazai és külföldi kortárs művészek is hatottak rá. A
magyarok közül elsősorban Ziffer Sándor, Perlrott Csaba Vilmos, Rippl-Rónai
József; a külföldiek közül eleinte Gauguin, Matisse, később az expresszionisták
inspirálhatták műveit. Egy újabb ösztönző díj elnyerésével (a Művészház
díjazottja) és a Százados úti műteremlakás elfoglalásával egy időben, a festő
falképek tervezésébe kezdett, majd az első világháború éveiben jelentős
megbízásokat is kapott. Ebből a szempontból az 1918-as év fordulópontot
jelentett, amikor a formakereső izmusok követőjévé vált. 1921-ben Scheiber
Hugóval közösen állított ki Bécsben. Hazatérve Kádár összegezni igyekszik az őt
ért művészeti hatásokat, 1921–22-ben még mindig saját hangját keresve, művészete
a legkülönbözőbb áramlatok felé nyitott marad, festészetének elemeit főleg az
expresszionisták és Chagall narratív formavilágából meríti. 1923-ban, Kassák
ajánlására önálló kiállítása nyílt a berlini Der Sturm Galériában, ezután
kiutazásai rendszeressé váltak. A hitleristák által elrettentő példaként
rendezett Entartete Kunst c. kiállítás katalógusán és New Yorkban kiállításon is
az ő művei szerepeltek. Az 50 éves művész festészete 1926-28-ban fordult
meghatározó módon a dekorativitás felé és maradt meg az art déco stílusában.
Kassák hazatérése, a kiállító avantgard művészek, a külföldi tapasztalatokat
hazahozó kollégák kimozdították Kádárt korábbi műtermi magányából. A 30-as
években készült munkái máig talán a legismertebbek és a legkedveltebbek.
Geometrikus, konstruktív formai elemek épülnek munkáiba, észrevehető az amerikai
élmények befolyása is. Ez időben az újonnan alakult Képzőművészek Új Társasága (KUT)
és az Új Művészek Egyesülete (UME) is tagjai közé fogadta a mestert. Könnyed,
virtuóz képeivel ekkor rendszeresen sikerrel szerepelt mind hazai és mind
jelentős külföldi tárlatokon. Átütő siker, az 1934-es Fränkel Szalonban
megrendezett Anyaság című tárlata, a 30-as évek
második felétől rendszeres kiállítója volt a Tamás Galériának, egészen ez
utóbbi, 1944-ben bekövetkezett kényszerű bezárásáig. 1939–44 között az OMIKE
"Művészakciójának" keretén belül 6 kiállítást szerveztek Budapesten a
diszkriminált művészek munkáiból. Kádár Béla is a támogatottak között szerepelt.
Régi barátja, Bedő Rudolf is vásárolt tőle képeket, ily módon járulva hozzá a
művész megélhetéséhez. 1943-ban az ő gyűjteményéből rendeztek kiállítást Kádár
Béla és Bán Edit szobrászművész műveiből a Tamás Galériában. 1945-ben hatalmas
törés következett be mind életében, mind munkásságában. A festő mindkét fiát és
feleségét is elvesztette. A háború utáni időben könyvillusztrálással
foglalkozott. Korábbi hazai és nemzetközi sikerei ellenére, haláláig
szegénységben tengődött. Antifasiszta, drámai realista tollrajzai a háború után
könyv alakban is megjelentek. Kádár Béla a budapesti gettóban orvosi vények
hátlapjára rajzolt sorozatát leszámítva nem festett zsidó témákat, ugyanakkor a
képzőművészetben megtestesíti a magyar zsidó asszimiláció főcsapás-folyamatát és
az abból adódó lehetőségeket és eredményeket. Ennek fő és legjellemzőbb
funkciója: a közvetítés. Kádár Béla az avantgárdtól a kubizmuson keresztül kora
minden művészeti irányzatát megismerte és művein keresztül magába fogadta.
1971-ben a Magyar Nemzeti Galériában emlékkiállítást rendeztek műveiből, melynek
katalógusát Bedő Rudolf és Szíj Béla szerkesztette. Nagy anyaggal szerepel Bedő
Rudolf magángyűjteményében.
Forrás: Faludy Judit
könyvajánló - Gergely Mariann Kádár Béla monográfiájáról
|