Euripidész
 (i. e. kb. 480-406)

Ókori görög drámaíró

Kiemelkedő görög drámaíró, Szalamiszon született. Életének nagy részét Athénben töltötte. 455-ben lépett fel először drámai versenyen. Drámáit nagyrészt mitológiai témákról írta, de a mitológia az ő számára már csak keretül, gyakran a benne kifejeződő világnézet kritikájának tárgyául szolgált. Reálisan ábrázolt alakjainak sorsát nem az isteni végzet, hanem az emberi szenvedélyek irányítják. Jó ismerője volt az emberi léleknek, drámáiban a cselekmény minden mozzanatát, a szereplők tetteit lélektanilag indokolta, feltárva a belső ellentmondásokat. Sok művének középpontjába női hősök állnak, akiket nagy megértéssel és valószerűen ábrázolt. Eszmevilágát elmélyült filozófiai érdeklődés és  tájékozottság, felvilágosult szemlélet jellemzi. Mondanivalója a rabszolgatartó társadalom kezdődő válságát tükrözi; egyes drámáiban az emberek egyenlőségének elvét hangsúlyozta, szembeszállva a hagyományos előítéletekkel. Szembekerült az athéni közvéleménnyel, ezért Makedóniába távozott és ott is halt meg.

"... mulass, igyál s a mai napot mindig is
tartsd magadénak, mert sorsé a 
többi nap."

 90 darabjából csupán 18 maradt ránk. Darabjaiban a polisztársadalom válsága tükröződik. Az ellentétek élesek, feloldhatatlanok, a cselekvő mindenképpen vétkes (Élektra, bemutatva 413), az istenek, a véletlenek hatnak, de mindig kiszámíthatatlanul, indokolatlanul (Iphigeneia a tauruszok között, bemutatva 412), a deus ex machina – megoldás csak kiemeli az igazi megoldás hiányát. A szenvedélyek pusztítóak (Hippolütosz, bemutatva 428), a társadalom álszent, önző (Médeia, bemutatva 431). Tragédiái még: az Alkésztisz (438), Andromakhé, a Heraklesz gyermekei, a Hekabé, az Oltalomkeresők, az Őrjöngő Heraklész (bemutatásuk éve bizonytalan), a Trójai nők (415), a Helené (412), Oresztész (408), az Ión, a Phoinikai nők, Iphigeneia Auliszban. Menekülés csak a passzivitásba, a mámorba lehetséges (Bakkhánsnők, bemutatva 405). Ránk maradt egy Küklopsz című szatírdrámája. Lélektani realizmusa a hellenizmus szemléletét és művészetét készítette elő.

ÍZELÍTŐ MŰVÉBŐL