A reneszánsz művészet Itálián kívüli legnagyobb egyénisége.
Főként művészi nyomatai gyakoroltak nagy hatást a festészet és az iparművészet
minden ágára Észak-Európában és Itáliában. Dürer művészetének megértését és
értékelését nagymértékben elősegíti a levelek, elméleti írások és jegyzetekkel
ellátott rajzok formájában fennmaradt személyes információk óriási tömege. Ez a
munkásságát kísérő folyamatos kommentár alaposabb minden észak-európai művész
kortársának hasonló tevékenységénél.
Apja Magyarországról elszármazott ötvös mester volt, az ő
műhelyében szerezte az első művészi ismereteket. Koraérett tehetsége 13 éves
korára olyan fokra fejlődött, hogy megalkotta első önarcképét - amelyet még sok
követett -, azt a hibátlanul kidolgozott ezüstvessző rajzot, amelyet ma a bécsi
Graphische Sammlung Albertina őriz. Tulajdonképpeni inaséveit Michael Wolgemut
nürnbergi festő műhelyében töltötte; általános művészi képzését az 1490-94
között megtett vándorlásai során szerezte. A grafikai mesterségekben elért
fölényes tudásának fényében jelentős az a tény, hogy Colmarban be akart kerülni
a kor legnagyobb német fametsző művésze, Martin Schongauer műhelyébe, tervét
azonban meghiúsította Schongauer halála. Dürer már korán hírnevet szerzett
nyomtatott könyvekhez készített fametszeteivel. A nyomatok egy részét pontosan
kiszínezték; a korabeli szokásnak megfelelően ugyanis a fametszetet fekete
vonalhálónak fogták fel, amelyet színekkel kell kitölteni, hogy a festett
üvegablakokhoz hasonló hatást érjenek el. Dürer azon igyekezete, hogy a
térbeliséget visszaadja, valamint fény-árnyékot érzékeltető vonalkázása már
felszabadítja a fametszetet az utólagos színezés alól. 1494-ben, Nürnbergben
feleségül vette Agnes Freyt. Rövidesen egymagában indult el első itáliai útjára.
Az Alpokon át megtett vándorlásának emlékét vízfestmények őrzik, legtöbbjük
széles színfoltokkal odavetett, gyors vázlat; rögzítik, az atmoszféra és a fény
jelenségeit is, mint például az Erdei tó. 1495
tavaszától ismét Nürnbergben volt. A következő években műhelyt tartott fenn
szülővárosában, és német mecénásoktól, közöttük például Bölcs Frigyes szász
választófejedelemtől számos megbízást kapott arcképekre és vallási tárgyú
festményekre. Az utóbbiak közül a legjelentősebb a
Paumgartner-oltár, amelynek középső tábláján keverednek az északi és az
itáliai elemek. A parányi donátor alakok címerpajzsaikkal egy romos udvar
előterében helyezkednek el. A korszak portrétermésébe két önarckép, amelyek a
művészi hivatás öntudatos vállalásáról tanúskodnak. Az 1498-as
Önarckép formátumát tekintve főleg a németalföldi
arcképhagyományokhoz kötődik, ugyanakkor a divatos öltözet és a testtartás
távolról sem feszes eleganciája nagyon is
olaszossá teszi. Az 1500-as
Önarckép nem annyira társadalmi, mint inkább
vallási értelemben kívánja magasra helyezni a művészt: Dürer hasonlósága a
hagyományos Krisztusképhez azt sugallja, hogy a művész alkotó ember, Istentől
kapott képességekkel rendelkező, kivételes személyiség. Ezekben az években
azonban Dürer legfőbb tevékenysége fametszetek és rézmetszetek készítése volt,
és ezekben a legnyilvánvalóbbak az itáliai tanulságok. Rézmetszetei mind
stílusukban, mind részleteikben egyre kifinomultabbak. Aprólékosan munkálta meg
a rézlemez egy- egy kis felületét, és ezzel megújította a rézmetszés korabeli
eljárását. A Bűnbeesés című rézmetszeten
felülmúlhatatlan finomságú részletekkel ábrázolta a fákat és az állatokat,
amelyek szimbolikusan utalnak a főtémára. Ádám alakjához klasszikus szobor, a
Belvederei Apolló szolgált mintaképül. Két itáliai utazása között alkotott művei
közül minden bizonnyal a Biblia alapvető jelentőségű témáit illusztráló
fametszet-sorozatai gyakorolták a legnagyobb hatást a kortársakra. Ekkoriban
fogott hozzá a Nagy Passió-sorozathoz, és fejezte be az
Apokalipszist (1497-99). Az utóbbi 14 egész oldalas fametszethól áll, és
könyv alakban jelent meg. Az illusztrációk közül néhány kiemelkedően erőteljes,
mint például A négy lovas, amelyen a Halál, a
Háború, az Éhínség és a Pestis feltartóztathatatlanul nyomul előre. Látogatása
idején tudatosan törekedett arra, hogy Velence akkori vezető művészeinek
festményeivel egyenrangú műveket alkosson. A velencei német kolónia temploma
számára festette meg A rózsafüzér ünnepét. Témája
egyesíti a rózsafüzér kultuszát a kereszténység egyetemes testvériségének
gondolatával - az egyházi és a világi hívők csoportjai a pápa és a császár
vezetésével imádják Máriát és a Gyermeket. Centrális kompozíciója és
színgazdagsága - amely jelenlegi megrongált állapotában csak kevéssé élvezhető -
a korabeli velencei oltárképekére emlékeztet. A trónus lábánál ülő zenélő angyal
alakjával a művész Giovanni Bellim előtt rótta le tiszteletét, aki velencei
tartózkodása idején pártfogolta. Miután 1507-ben visszatért Nürnbergbe,
láthatóan felhagyott a velencei műveire jellemző szabadabb színezéssel és
ecsetkezeléssel, amire valószínűleg északi megrendelői kényszeríthették.
Oltárképeit minden részletre kiterjedő aprólékossággal kivitelezte, pl.: a
Szentháromság imádása (Mindenszentek)- oltárkép is.
A következő években több fametszet-sorozatot készített, közöttük a
Mária élete címűt. Az 1511-14 közötti időszak
legemlékezetesebb alkotásai azonban azok a nagy sikert aratott rézmetszetek,
amelyek legérettebb grafikai stílusát képviselik. Az 1514-ben készült
Melankólia a búskomorság miatt tehetetlenségre
kárhoztatott értelmet jeleníti meg. Későbbi éveiben Dürer I. Miksa császárnak
dolgozott. Művészi ihletét továbbra is az élet apró részletei iránti érdeklődés
táplálta. 1520-21-ben tett németalföldi utazásáról sok feljegyzést hozott haza,
szénnel rajzolt portrék mellett sok különálló tollrajzot. Utolsó éveit
nyugtalanná tette a reformáció terjedése. Számottevő bizonyíték szól amellett,
hogy maga is protestáns lett; tény, hogy nagy bizalmat érzett Luther tanításai
iránt. Így például az apostolok írásainak Luthertól származó fordításai
találhatóak a Négy apostol képtábláinak legalján,
amelyeket 1526-ban adott át Nürnberg város tanácsának. A két tábla Dürer utolsó
festményei közé tartozik; az apostolok monumentális formái kitöltik a képteret,
és ruháik merész egyszerűsége még hangsúlyosabbá teszi a festmények üzenetét. A
művészi munka mellett ebben az időben könyveinek előkészületei is
foglalkoztatták. A mérést tárgyaló Aránytan című értekezése 1525-ben jelent meg,
az emberi arányokról szóló könyvei azonban csak 1528-ban bekövetkezett halála
után. Elméleti munkáiban megkísérelte, hogy racionális formába öntse saját
viszonyát a művészethez, és ebben a művészetelmélet itáliai előzményeinek
ismeretére támaszkodott. Igazi jelentősége talán nem is annyira elméleti
munkásságában, mint inkább a művészettel kapcsolatos magatartásában rejlik, ami
hivatásának gyakorlása révén vált láthatóvá.
Forrás: Studiolo 1. 0. 1.
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL:

önrajz |

erdei tó |

önarckép2 |

4 lovas |

önarckép3 |

oltár |

bűnbeesés |

ünnep |

feltámadás |

melankólia |

Jeromos |

4 apostol |
|