|
A zseniális művész, a húszas évek után életét félig Párizs,
félig New York, félig a művészet, félig a sakk töltötte ki és halála után a
huszadik század legnagyobb legendájává vált.
Blainville-ben, Seine-Maritime megyében,
egy normandiai kisvárosban született 1887. július 28-án.
Apja jegyző volt. Az esték náluk sakkozással vagy zenéléssel teltek. Marcell hét
gyermek közül a harmadik, de egy korán meghalt, így hatan élnek; három fiú: a
legidősebb, Gaston, aki Jacques Villon lesz, Raymond, akiből Duchamp-Villon
néven szobrász válik és Marcell; azután három lány: Suzanne, Yvonne és Madeleine.
A testvérek meglepően szabályos ritmust követve születtek: 1875, 1876, 1887,
1889, s 1895, 1898-ban. Jobbfajta normandiai polgárcsaládból származván egy
nagyon is flaubert-i, vidékies légkörben nőtt fel. 1915 óta az USA-ban él. A
kubistákkal, a dadaistákkal és a szürrealistákkal is kapcsolatban állt, de
művészete az egyes irányzatoktól és csoportosulásoktól független volt. Az általa
kitalált ready-made műfaja; a saját személye (Rrose Sélavy) és művei (Nagy
üveg) köré épített mítosz; műveinek spekulatív/gondolati jelentése és az
idea, az elképzelés előtérbe helyezése a művészetben, valamint az úgynevezett
művészeti élettől való távolságtartás Duchamp életművének azon aspektusai,
amelyek mind a mai napig foglalkoztatják a művészeket. A szövegben az R. Mutt
feliratú, Forrás címen ismert piszoárra történik
utalás, amelyet Duchamp 1917-ben a New York-i Society of Independent Artists
(Független Művészek Társasága) zsűri mentes kiállítására küldött be, amelynek
egyik alapító és igazgatósági tagja volt. A vezetőség azonban a művet
kizsűrizte, így Duchamp lemondott vezetőségi posztjáról. Az utóbbi években mind
külföldön, mind itthon számtalan kiállítást, életmű katalógust, katalógust és
monográfiát szenteltek neki. De Duchamp művészetében éppen ez a jó: hogy
állandóan és folyamatosan újra felfedezhető, újra átgondolható és újra fejthető,
mint egy jó sakkfeladvány, egy rejtvény, melyet újra értelmezni és megfejteni
kényszerül az ember. Duchamp alkotási módszere egyébként szinte az összes
második világháború utáni neoavantgárdé irányzat ősének is tekinthető. Már az "Optikai
illúziók" sorozat is foglalkozik a fény, a fény útja, és az idő
fogalmával, de mint maga Duchamp is írja: ez csak egy illúzió, hiszen a formákat
a mozgás és a fény hozza létre. "Érdekeltek ez időben a
spirálok - írja a művész - melyek a
dugóhúzókat juttatták az eszembe." A fény és a mozgás, az 1924
novemberében készült "Mechanikus hipnózis"
sorozatban érik el csúcspontjukat. Nem nehéz itt tetten érnünk a kinetikus
szobrászat őselvét, és ezután vég nélkül sorolhatnánk a "Rotor
relief" forgó korongjainak formáit és a korai filmek fény és
színjátékait: CINEMA-ANEMIC /1926/ Rrose Selavy álnéven közreadott
filmepigrammákat. Közvetlenül - a fénnyel, az átláthatósággal és az át nem
láthatósággal, talált tárgy funkciójának e1lentétes megváltoztatásával
foglalkozik az "újdonsült özvegy" című fél Ready
Made-jében, melynek első változata 1920-ban készült és nem kis fejtörést okoz a
szójáték megfejtőknek: Fresh Widow - Frensch Window.
Ráadásul az újdonsült özvegy Marcel Duchamp alteregója: Rrose Selavy írta alá a
művet. Duchamp kitalált, és megőrzött valamit életművében, amit azóta számtalan
objektben, installációban, konceptuális és hagyományosnak látszó tárgy
együttesben hiába is keresnénk, ez az a fajta sokértelműség, rejtett
jelentéstartalom, mely a misztikus és a spekulatív tudományok iránti erőteljes
figyelmében testesült meg. Ennek leképezése a szójátékok iránti vonzódása is: az
anagrammák, a rejtélyek a rövidítések és szóképek életműve lényegét alkotják. "Rrose
Selavy és én kikerüljük a különleges szavakat kedvelő eszkimók véraláfutásait."
A "Nagy Üveg" megfejtésére sokan vállalkoztak és sokféle szempontot
vetettek föl: Jean Clair szerint a Nagy Üvegen a negyedik dimenzión belül
végbemenő eszményi-, tökéletes nász harmadik dimenziós vetülete látható. A
negyedik dimenzió létezése nélkül a művészet őrültség lenne! A negyedik dimenzió
kinek kinek mást és mást jelenthet: lehet a fény, az idő, vagy Isten, de tény,
hogy leképezése a művészet feladata. Talán ennek a gondolatnak az
illusztrálásaként tervezte meg Duchamp az "Adva van.."
változatait. Egy fordított Camera Obscurába tekinthetünk be, egy fekete dobozba,
ahol a harmadik dimenziós "valóság" látható. De mivel Duchamp fekete doboza nem
arra hivatott, hogy egy szűk résen át befogadván a világ fényképét azt egy fehér
üvegre vetítse, hiszen a valóság pont fordítottan: belül van, fölmerül a kérdés:
vajon mi nézők hol állunk a rendszerben, hol van a tárgylemez és hol van a kép?
És hol képződik a negyedik dimenzió? Azt hiszem hűségesek vagyunk Duchamp
szelleméhez, ha úgy válaszolunk, hogy a negyedik dimenziós "valóság" a mi
szemünkön keresztül kell hogy létrejöjjön, valahol az idő és a fény terében,
vulgárisan az agyunkban, a képzeletünkben. Ezt maga is megfogalmazta: "az
ember... egyedül a művészetben léphet túl az animális szinten mert a művészet
olyan területek felé nyílik, melyeken a tér és az idő érvényüket vesztik."
Forrás: L. Menyhért László művészettörténész
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL:
|

paradicsom |

sakkjátszma |

akt |

kerék |
|

forrás |

Nagy üveg |

forgó |

özvegy |
|

L.H.O.O.Q. |

szűz ék |

önprofil |

Rrose |
|