A firenzei quattrocento legjelentősebb szobrásza, minden
idők egyik legnagyobb hatású reneszánsz művésze. Munkásságára 1403 előtt nem
utalnak források, ekkor azonban Ghíberti segédjeként említik a nevét. A neves
szobrász műhelyében tanulhatta ki a bronzművességet, aki ekkor készíthette az
első kapukat a firenzei Battistero számára.
Az erőt sugárzó fizikai és szellemi lét megjelenítése Donatello mindegyik művét
áthatja; ez az ábrázolásmód érezhető a Szent György
részben magabiztos, részben félénk alakján, amelyet az Orsanmichele homlokzatára
szánt. A Szent Györggyel körülbelül egy időben Donatello egy sor Prófétát is
alkotott a firenzei dóm Campaniléje (harangtornya) számára. Egyes műveiben
Donatello új megközelítésben alkalmazza az antik motívumokat, mintegy fejtetőre
állítva a klasszicizmust. Példa erre a Cavalcanti-kápolna
Angyali üdvözlete, ahol a klasszikus architektúra nyelvezetét a dekoratív
célok érdekében alkalmazza. E felfogásának talán még határozottabb
megnyilvánulásai a firenzei dóm északi énekes karzatának lázadó és fékezhetetlen
puttói. E műve éles ellentétben áll Luca della Robbia fenségesen nyugodt
kórusgalériájával, amely a főhajó túlsó oldalán éppen szembenéz vele. Az
antikvitás felidézése gyakran kel versenyre a meggyőző erejű
expresszionizmussal, például a Salome tánca című
domborművön, amelyet 1425 körül készített Firenzében a sienai San Giovanni
baptisztérium keresztelőkútjára. Itt a masszív antik boltívek szolgáinak a
zabolázatlan érzelmek hátteréül. Művészetének olykor antiklasszikus jellegét
megerősíti állítólagos éles vitája barátjával, Brunelleschivel az
Apostolok és a Mártírok
kapujával kapcsolatban, amelyeket Donatello 1440-43-ban készített a
firenzei San Lorenzo-templom régi sekrestyéjéhez. Brunelleschi, aki a sekrestye
egyszerű, szigorú architektúráját tervezte, nem kedvelte a hevesen polemizáló
alakpárokat a kapukon. Lehet, hogy ennek a vitának a következtében ment
Donatello 1443-ban Padovába, ahol a Sant'Antonio-bazilika Számára bronz
feszületet alkotott. Ez vezetett el legnagyszerűbb, legváltozatosabb és
legnagyobb hatású megbízatásához, a padovai Sant'Antonio főoltárához. Az oltár
részei a következők voltak: Mária a Gyermekkel és
szentekkel hét bronzszoborból álló csoportja, négy dombormű Szent Antal
csodatételeivel, négy dombormű az evangélisták szimbólumaival, egy Pietá,
tizenkét, éneklő angyalokat ábrázoló dombormű és egy kőtábla a
Sírba tétellel. Az oltárt 1579-82 között részeire
szedték, ezért az alkotóelemek eredeti elrendezése ma vitatott. Donatello másik
kiemelkedő padovai alkotása Gattamelata condottiere lovas
szobra. A zsoldosvezért antik hősként ábrázolja. A fegyverzet azonban
csak ál-római. A szobor erőt sugárzó hatása a lovas feszes, egyenes tartásából
és a minden részletben pontos szerkesztettségből adódik, amely a művész által
felmagasztalt hajlíthatatlan akaraterő metaforájának látszik. A heroikus
Gattamelata és a Szent Antal-oltár tanúsága szerint Donatello a stílusok és az
érzelmek széles skáláját tudta megjeleníteni. A Szent Antal csodatételeit
ábrázoló négy tábla a római architektúra fenségét hirdeti, az alakok azonban
ezzel ellentétben hevesen mozognak, olykor már-már tombolnak. A Sírbatétel kő
domborművén ez a kifejezésmód a heves gesztusokkal és az egymásba gabalyodott,
kétségbeesést sugárzó alakokkal még intenzívebb, Donatello ezzel megkérdőjelezte
a hagyományos szépségeszményt, és a rút egyfajta kultuszát hirdette, amelyet
1425-ben a sienai Salome táncával kezdett el. Az ifjúságának viszonylag nyugodt
művészetével való szakítást jól szemlélteti a Mária
Magdolna összehasonlítása. Utóbbi, amelyet a Firenzébe való végleges
visszatérése előtt alkotott, a lelki gyötrelmeket és a bűnbánatot a testi
gyarlóság ábrázolásával jeleníti meg. Donatello a firenzei
San Lorenzo két szószékén dolgozott, amikor a halál érte, néhány táblát
tanítványai fejeztek be. Az északi szószéket öt bronzrelief díszíti: az Agónia a
kertben, a Jézus Kajafás és Pilátus előtt, a Keresztrefeszítés, a Levétel a
keresztről és a Sírbatétel. A déli szószék hat reliefje a következő: a Három
Mária a sírnál, a Krisztus a pokol tornácán, a Feltámadás, a Mennybemenetel, a
Pünkösd és a Szent Lőrinc vértanúsága. A szószékek azt a tragikus víziót
jelenítik meg, amely öreg korukban néha hatalmába keríti a művészeket.
Forrás: Studiolo 1.3.1.
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL:

Szent György |

Salome |

Dávid |

Angyali.. |

kapu |

feszület |

Mária |

sírbatétel |

lovas |

Magdaléna |

szószék1 |

szószék2 |
|