DÉSI
HUBER István
(1895,
Nagyenyed - 1944, Budakeszi)
magyar festő, grafikus
Anyja korai halála miatt a nagyenyedi Bethlen-kollégiumban
folytatott gimnáziumi tanulmányait abba kellett hagynia. Alkalmi munkás,
napszámos, majd egy ügyvédi irodában írnok volt. Az I. világháború idején önként
jelentkezett katonának, csaknem négyévi frontszolgálat után, súlyos tüdőbajjal
szerelt le. A háború után ugyancsak Désen, apja műhelyében arany- és
ezüstművességgel foglalkozott. Ekkor kezdte el a rajztanulást Szopos Sándor
festőművész, gimnáziumi tanár vezetésével. 1921-től, Pestre kerülve munka
mellett esténként az Iparművészeti Iskola esti rajztanfolyamát, majd három évig
Podolini Volkmann Artúr szabadiskoláját látogatta. 1924-től Olaszországban,
különböző gyárakban ezüstművesként dolgozott. Alkalma nyílt Milánó, Firenze,
Róma, Velence képtárainak megismerésére, Torinóban és Firenzében kiállítást is
rendezett. Krón Bélától elsajátította a rézkarc-technikát. 1927-től újra
Budapesten élt. A KUT (Képzőművészek Új Társasága) tagja lett. Magyarországon
először 1928-ban mutatkozott be. Korábban csak grafikai műfajokkal foglalkozott,
első festményei 1929-30-ban készültek. Művészi tevékenységéből nem tudott
megélni, amíg betegsége megengedte, ezüst kovácsolásból tartotta fenn magát. A
művészeti közélet és a munkásmozgalom kettős közegében élt, s elhatározott
szándéka, tudatos célja volt, hogy osztálya küzdelmének lényegét, egyetemes
vonásait, erkölcsi erejét tükrözze műveiben. Ezen út fontos állomása a
Negyedik Rend c. 8 lapos linósorozata, amelyet F.
Masereel hatására 1928-ban alkotott. A módszeres önképzés híveként a
gyakorlatban szerzett tapasztalatait elméleti tájékozottsággal egészítette ki:
többek között Cézanne és követői művészi írásai foglalkoztatták, de ő maga is
papírra vetette (s alkalmanként publikálta) a művészet hivatásáról vallott
nézeteit. Az 1930-as évek elején már mint érett festő lépett a közönség és a
kritikusok elé. 1931-36-ban a budakeszi Erzsébet Tüdőszanatórium
vissza-visszajáró betege volt. Kiszakadva családjából és abból a közösségből,
melyben addig élt, témáit közvetlen környezetéből merítette: ekkor keletkezett
szénrajzai a természet szépségének felfedezéséről tanúskodnak.
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL: |