Apja műhelyében asztalosmesterséget tanult. Korán
kezdett rajzolni, majd egy címfestő festeni tanította. Az I. világháborúban bal
karja megbénult. 1916-tól Budapesten élt. 1917-ben a Ma szerkesztőségében
kiállították rajzait. Ezután Vedres Márk javaslatára Kernstok Károly
szabadiskolájában sajátította el a festészet és rézkarc ismeretét. 1916-18
között főleg ceruza- és tusrajzokat készített. 1922-ben a Belvederében rendezett
gyűjteményes kiállításával zárult első festői korszaka.
1923-26 között Bécsben készült műveiben a német expresszionista festészet hatása
mutatkozik. 1925-ben Bécsben mutatta be Menekülők
c. festményét, 1927-ben az Ernst Múzeumban rendezett kiállítást. Bécsi politikai
élményeinek hatása 1928-29 között jelentkezett festészetében. Ebben az időben
kapcsolódott be intenzíven az illegális kommunista párt munkájába, ekkor
készítette grafikai fő művét, az 1515 c., a Dózsa -
féle parasztfelkelés által ihletett fametszetsorozatot.
Utolsó festészeti korszaka egyéni stílusa kibomlásának az ideje. Egyre
súlyosbodó betegségét legyőzve, tüneményes gyorsasággal festette képeit,
amelyekben a posztnagybányai iskola gyengéd színvilágát, valőr gazdagságát
párosította a kubisztikus-expresszionisztikus periódus térszemléletével és
kompozíciós módszerével. Derkovits megfürösztötte proletáralakjait a
szimbolikussá növekvő ezüstben, a rózsaszín, a világos okker és a világoskék
lágyan egymásba simuló szín párjában. Élete sommázó darabjait festi ebben az
időszakban. (Végzés, Alvó, Kivégzés, Vasút mentén, Anya)
1931 körül Dózsa-sorozatát rézkarcba vitte át. A nyomor és betegség korán vetett
tragikus véget életpályájának. Derkovits Gyula művészete az expresszionizmus
nagy áramlatába kapcsolódott, de élete utolsó éveiben teljesen egyéni
formanyelvet teremtett magának, a szigorú képszerkesztés, a lírai színvilág és
az ihletett emberábrázolás remek ötvözetét. Derkovits tudatosan vallotta. "Össze
kell kötni a képzőművészetet a mondanivalóval, mert az embernek bizonyosan van
közölni valója. Mint festőnek és mai embernek, érzem, hogy kötelességem az
életünk és társadalmunk jelenségeit maradék nélkül kifejezni. Azt hiszem, hogy
teljesítem is ezt, mikor aktualitásukat tudomásul veszem."
Forrás: Németh Lajos: Modern magyar művészet
ÍZELÍTŐ MŰVEIBŐL:

nagy fa |

temető |

önarckép |

fametszet1 |

fametszet2 |

fametszet3 |

szőlőevő |

végzés |

kivégzés |

vasút |

anya1 |

anya2 |
|