Szerelmek?
Gala beteges gyerek volt, és
időnként szanatóriumba került. Itt találkozott első nagy szerelmével, Paul
Éluard francia költővel. Az első világháború kitörése elválasztotta őket
egymástól, de 1916-ban Gala útra kelt Moszkvából Párizsba, hogy szerelmét
felkutassa.
Egy évvel később Gala és Éluard összeházasodtak. A boldogság nem tartott
sokáig, mert a fiatalasszony szexuális étvágya a nimfománia határát
súrolta. Bár Éluard büszke volt erőteljes férfiasságára, Galának egy
szerelmi partner nem volt elég, és hamarosan szeretőkkel vette körül
magát. 1918-ban kislányuk született, Cécile. Anyja nem törődött vele,
folytatta korábbi életmódját. Fiúi mindig igen fiatalok, jóképűek és nagy
szexuális teljesítménnyel bírók voltak.
Gala szláv vonásokkal rendelkező, vékony, jó alakú fiatalasszony volt.
Sugárzott róla a szexuális vágy, így könnyen ismerkedett. Korai
szeretőinek egyike a dadaista német költő, Max Ernst volt, aki akkoriban
költözött Kölnből Párizsba. A fiatalasszony rávette férjét, hogy közös
ágyukba invitálják a német géniuszt.
1929 augusztusában az Éluard házaspár barátaikkal a spanyolországi
Cadaquésben töltötte a nyarat. A városka a fiatal festőzseni, Salvador
Dalí szülővárosaként híresült el. A huszonöt éves katalán ekkor még
hazáján kívül ismeretlen volt, ô maga azonban már sokat hallott a párizsi
hírességekről, köztük a szexuális kicsapongásairól ismert Gala Éluardról.

Dalí és Gala 1930-ban
Port Lligatban
A nagy találkozás
Dalí első látásra
beleszeretett a harmincöt éves asszonyba, amikor megpillantotta
szülővárosa tengerparti strandján.
A festő korábban egyszer volt szerelmes, történetesen egy férfiba,
Federico García Lorca spanyol költőbe. Galát azonban nem zavarta rajongója
korábbi kalandja, toleráns volt minden szexuális túlkapással kapcsolatban.
A fiatalasszony titka az volt, hogy pontosan tudta, miként lehet egy férfi
nemi vágyát a végtelenségig felcsigázni, anélkül, hogy minden esetben
kielégülést nyújtana. Dalí szintén furcsán viszonyult a nemiséghez.
Gyűlölte, ha megérintik, ezért leginkább önkielégítést végzett (erről
árulkodik A nagy maszturbáló című korai remekműve) és nagyon szerette
mások szeretkezését nézni. Egyelőre nem okozott számára gondot Gala hűtlen
természete.
Dalí családja azonban ellenezte a kapcsolatukat. Igaz azért, mert tévesen
azt gondolták, hogy Gala drogfüggő, és ezzel romlásba taszítja Salvadort.
A katalán família kitagadta a festőt, és Dalí nővére, Anna Maria élete
végéig hevesen gyűlölte a sógornőjét.
A szerelmesek a következő évben Torremolinosban, egy halászfalucskában a
feketébe öltözött, mélyen vallásos asszonyokat botránkoztatták meg. Gala
rövid szoknyában, fedetlen kebellel járkált és napozott, és egész nap
nyilvánosan ölelkeztek és csókolóztak. A csont sovány, őrült tekintetű
Dalí zöld üvegszilánkokból készített nyaklánccal felékesítve szédelgett az
utcákon.
Dalí a szürrealista festészet egyik kései alakja volt. Elődei: Max Ernst,
Joan Miró és Yves Tanguy már előkészítették számára a művészeti közeget,
amelybe érkezett. Miként Brassai, a magyar származású fényképész
megfogalmazta: "Dalí volt az az álomfestő, akiről a szürrealista
előfutárok oly régóta ábrándoztak", személyiségével, furcsa szokásaival
képviselte a mozgalom legfontosabb jegyeit. Dalí első, 1929-es kiállítását
André Breton gondozta. Az esemény hatalmas szenzáció volt, miként Dalí két
filmje, az Andalúziai kutya és az Aranykor is, amelyeket Louis Bunuel
spanyol rendezővel készítettek. Ebben az időszakban Gala sokat segített
Dalí imázsának elterjesztésében, a későbbiekben azonban éppen a művészi
pálya megtörését okozta.
1934-ben házasodtak össze. Gala ettől fogva Dalí múzsája, impresszáriója
és hajcsára lett.

1942. New York -
Gala vattapamacsokkal nyomkodja Dalí szemét, hogy víziókat idézzen elő
Gala romboló munkája
Gala nemcsak Dalí munkásságát, de világnézetét is befolyásolta. A moszkvai
fehérterror szellemét dicsőítő asszony hamarosan kioltotta Dalí liberális
nézeteit, amelyeket korábban Lorca és Bunuel hatására vallott. Mindketten
Hitlert és Francót éltették. Dalí kijelentette, hogy "a horogkereszt a
jobboldal és a baloldal megbékélésének szimbóluma".
A Dalí házaspár a második világháborút New Yorkban vészelte át, ahol a
művész sokkoló egyénisége és újgazdagok megrendelésére készített, giccsbe
hajló portréi hatalmas anyagi sikert hoztak. Holott az európai avantgárdot
kiárusító, divatos festő csupán Galáról készített munkáiban csillogtatta
meg korábbi intenzitását. 1948-ban Dalí a spanyolországi Port Lligátban,
nem messze szülővárosától bombasztikus interjúkban kijelentette, hogy
megtért a katolikus egyházhoz. Mindezt azután, hogy fiatalon a vallást
pocskondiázta.
A hatvanas évek elejére a művésznek egyre megalázóbb munkákban kellett
részt vennie, hogy kielégítse felesége pénzéhségét. Az ekkor már hatvanas
éveiben járó asszony fiatal férfiakkal szórakozott, akik természetesen
igen sokba kerültek. A legártalmatlanabb szeretője egy William Rotlein
nevű fiú volt, akit huszonkét évesen szedett fel New York utcáin. Az
asszony leszoktatta Rotleint a drogokról, szép ruhákat vásárolt neki, és
magával vonszolta Európába. Veronában arra kényszerítette, hogy örök
hűséget esküdjön neki Rómeó és Júlia sírjánál. Gala kijelentette, hogy
Rotlein a legjobb szerető, akivel Éluard óta együtt volt. A fiú meglepő
módon valóban viszonozta kitartója érzelmeit, valószínűleg ezért tartott
négy hosszú évig a különös kapcsolat. Az afférnak Gala vetett véget,
amikor Rotlein egy kisebb szerepre jelentkezett Fellini egyik filmjéhez,
de nem válogatták be. Az asszony gyűlölte a veszteseket, ezért azonnal
repülőjegyet vásárolt neki New Yorkba. A fiatalember hamarosan meghalt
kábítószer-túladagolásban.
Dalí
és Gala 1978 telén New Yorkban sétakocsikáznak.
Megalázó öregkor
Gala Púbolban, Spanyolországban gyönyörű kastélyt vásároltatott magának
Dalíval, hogy a szerelmeseivel együtt lehessen. Dalí csak írásos
engedéllyel léphetett be ide. A furcsa házaspárt egy
modellügynökség-tulajdonos barátjuk látta el szeretőkkel. Dalí inkább csak
nézni szerette fiatal fiúk és lányok különböző összetételű játszadozásait.
Gala azonban szerelmet követelt fiatal barátaitól. Azonnal kirúgta azt,
akit hűtlenségen ért. Az asszony már nyolcvankét esztendős volt, amikor
beleszeretett Jeff Fenholtba, a Jézus Krisztus Szupersztár főszereplőjébe.
Fenholt egy zenei stúdiót, egy Long Island-i házat és rengeteg pénzt
kapott szeretőjétől. Dalí gyűlölte ezt a költekezést, és egyszer úgy
megverte nyolcvanhét éves feleségét, hogy törött bordákkal kórházba
kellett szállítani az asszonyt. Ezután pénzügyeit a titkáraira bízta, akik
nem kevésbé kihasználták, mint a felesége, és maguk is multimilliomossá
váltak. Egyikük, egy Peter Moore nevezetű agyafúrt ír találta ki, hogy
Dalí üres papírokat áruljon az aláírásával tíz dollárért, amelyekre a
képügynökök rányomtathatják a korábbi műveit. Mivel Dalí óránként ezer
aláírást tudott produkálni, a nyomatüzlet – bár művészileg lejáratta a
festőt – hatalmas kasszasikernek bizonyult. Nem mintha Dalí pénzhiányban
szenvedett volna, hiszen 1974-ben harminckétmillió dollárja volt. Moore-t
egy még veszélyesebb titkár, Enric Sabater követte. A korábban
futballistaként elhíresült katalán fegyverrel járt, zavaros cégeket
alapított a Dalí-vagyon ellopása céljából (öt év alatt tizennégymillió
dollárt keresett a művész szolgálatában), és fegyverrel vigyázott arra,
hogy senki se kerüljön a házaspár közelébe.
Mindeközben az öreg és gyenge Dalí attól rettegett, hogy Gala elhagyja
Jézus Krisztus Szupersztárért. Az asszony rendszeresen gyógyszerekkel
tömte a beteg, depressziós, félőrült festőt. Az sem kizárható, hogy meg
akarta mérgezni. A természet azonban közbeszólt: tíz évvel öregebb volt a
férjénél, ezért ő halt meg először. 1982-ben nyolcvanhét évesen hunyt el.
Bebalzsamozva, kedvenc piros Dior ruhájában temették el a púboli
kastélyának kápolnájában.
Az élet Gala után
Dalí testileg és lelkileg teljesen leromlott felesége halála után. Hiába
gyűlölte az asszonyt, képtelen volt nélküle élni. Utolsó titkára, Ropbert
Decharnesl, egy látszólag ártalmatlan fényképész és önjelölt Dalí-szakértő
folytatta elődei romboló munkáját. Családját betelepítette Dalí
elhagyatott Port Lligat-i házába, és gazdája képeit hamisíttatta.
Nemrégiben derült ki, hogy az utolsó években készült Dalí-festmények nagy
része egy Isidor Bea nevű festő művei.
Dalí rettenetes kínok közt végezte. A kórházban üvöltött az ápolónőkkel,
összekarmolta és leköpte őket. Egyszer majdnem megégett, amikor az ágyánál
található csengő rövidzárlatától felgyulladt az ágya. Amikor égési
sebekkel a klinikán feküdt, meglátogatta őt a nővére, Anna Maria.
"Takarodj, te öreg leszbikus" – üvöltötte Dalí az arcába, és kitagadta az
örökségéből egyetlen élő rokonát. Ezután visszavonultan élt. 1989-ben,
nyolcvannégy évesen halt meg. Ő is bebalzsamozva végezte, Figueresben,
múzeumának egyik melléképületében temették el.
Forrás: Szendrő Rózsa |