Még
1988-ban, Salvador Dali életének utolsó előtti évében, Velencében volt
szerencsém látni a mester festményeiből, szobraiból, grafikáiból egy
nagyszerű kiállítást. Magam is úgy voltam a művésszel, ahogy Stefan Zweig
írja valahol, először riasztott, azután lenyűgözött.
Itthon a Conroy Maddox által írt Salvador Dali, A különc zseni című
(1992-s kiadású) albumból ismerkedhettem tovább ezzel a sokoldalú, talán a
huszadik század legnagyobb művészével.
Egy tavaly augusztusi üdítő találkozást a művész eredeti munkáival a
szentendrei Erdész Galériának köszönhettünk, ahol rézkarcok, gasztronómiai
témájú festmények, többek között Dante Isteni színjátékához készült
akvarellek, metszetek, egyedi grafikák, közel hetven alkotás volt látható,
egy nemes sorozat harmadik részeként.
Most a Műcsarnok és a Petőfi Irodalmi Múzeum azzal kényezteti a Dali
művészetét kedvelőket, hogy egyszerre két nagyszerű kiállítást rendeztek a
mester munkáiból.
A Műcsarnok "Dali Aranykor" című tárlata (2005 április 1.-től május
29.-ig) a bambergi Richard H. Mayer gyűjteményének, többségében könyv
illusztrációból, de önálló művekből és könyv objektekből (livre-object)
áll.
Az említett gyűjtő a hatvanas évektől jó barátságban volt a művésszel
haláláig, 1500 alkotását sikerült összegyűjteni, most ezekből láthatunk
válogatást 1930-tól 1980-ig. A fő vonalat világirodalmi művek és a
szürrealizmus előfutárai műveinek könyv illusztráció sorozatai képviselik
különböző technikák alkalmazásával. (Cervantes: Don Quijote; Dante: Isteni
színjáték; Ovidiuas: A szerelem művészete Francois Rebelias: Gargantua és
Pantagruel; Leopold Von Sacher Masoch: A bundás Vénusz; A Grál legenda
nyomában; Trisztán és Izolda stb.) Minden képe a sajátos Dali látásmód, az
úgynevezett paranoiakritikával, iróniával, humorral vagy éppen erotikával
készült. A különböző technikákkal (még az úgy nevezett buletizmussal,
amikor szakálas puskából lövi a festéket a papírra: Don Quijote sorozat)
rajzolt, vagy metszett képein olyan rejtélyes, misztikus álom világot
teremt az ördöngös rajz tudásával, hogy az ember nem vonhatja ki magát a
hatása alól.
Érdekesek a könyv objektjei is. (Plexi koffer: recept a tíz
halhatatlansághoz; Bőrönd sík relieffel: Freud Mózes és az egyistenhit
című művéhez, stb.) Látható egy érdekes technikai sorozata is Hommage a
Leonardo címmel, amelynek képein ironikus viszonyát mutatja be a műszaki
találmányokhoz. A jó néhány egyedi képe közül számomra talán a kiállítás
címének is kölcsönzött Aranykor című képe tükrözi a művész látásmódját,
ahol a kép baloldalán talán önmagát ábrázolja, amint letekint az alatta
nyüzsgő világra.
A művész sokoldalú és excentrikus személyiségét, gondolat világát tükrözik
a rendezők által a sorozatok fölé elhelyezett Dali idézetek, melyek
ugyancsak ironikusak. (Pl. "A szexuális szorongatottság a művészi alkotás
alapja.") A látogató az első terembe lépve egy nagy tablón a művész
életrajzi adatait olvashatja. Egy külön teremben Daliról szóló filmet
tekinthet meg az elfáradt látogató. Ízelítő
(kattints a képre):
A
Petőfi Irodalmi Múzeum kisebb lélegzetű, de szintén nagyon érdekes
kiállítást rendezett a Tavaszi Fesztivál alkalmából Salvador Dali mágikus
illusztrációi 1944-1969 címmel, a bécsi Maecenas Gyűjteményből.
Nyitva: 2005 március 22. és június 5. között.
A tárlat a múzeum egy nagyobb termét foglalja el. A belépőt egy remek
installáció fogadja. (Látványterv: Bátonyi György) Egy a plafonról
belógatott nagy vásznon Dali képe látható, aki Don Quijote dárdáját
szögezi neki egy zongorából kifolyó festő vászonnak. A zongora
kottatartóján Dali életképeit, munkáinak reprodukcióit tartalmazó albumot
lehet lapozni. Ezt a tárlat hangulatát meghatározó látványt veszik körbe a
falakon elhelyezett könyv illusztráció sorozatok. Cellini: Autobiographie
of Benvenuto Cellini. A viszonylag kis formátumú (kb. 12 x 20 cm) rajzok
mindegyike egy kis remekmű ördöngös toll rajzzal, akvarell színezéssel.
A többi különböző technikával és méretben készült sorozat: Sandoz:
Fantastic Memories és a The Maze; Montaigne: Essays; Rose: Wine, Women and
Words; Cervantes: Don Quijote de la Mancha, melyet éppen 400 évvel ezelőtt
adtak ki; (ennek néhány lapjával már a fent említett kiállításon is
találkozhattunk, de több átfedés nincs a két tárlat között.) Van egy
kisebb sorozat Dante Isteni színjáték , Rostand Cassandre szerelmei és
Goethe Faust című műveihez. Mindegyik mű Dali szürreális álomvilágát és
virtuóz technikai tudását tükrözi.
Érdemes élni a különleges alkalommal, hogy ennek a rendkívül sokoldalú
művésznek, aki a filmművészettől az irodalmon át a festészet, a
szobrászat, a grafika kitűnő művelője volt, egyszerre két kiállításon
ismerkedhetünk könyv illusztrátori tevékenységével.
Forrás:
Csécsi Attila |