a
pozitívum
A Lángész
című kis füzetben sejtve jeleztem, hogy egy nagyarányú kibontakozás előtt
állunk, a sejtelmet támogatta az, hogy engem 1880-ban a pozitívum megszólított
és bizonyos munkakörrel felruházott, melynek befejezésére várnom és hallgatnom
kellett.
A nagyarányú munka egyik cyklusa Párisban a világot túlszárnyalta, ezzel
igazolva volt, hogy akadémiákon túl is van valami, amihez az embereknek hozzá
lehet férni s ez a pozitívum. A Pozitívum kinyilatkoztatással érintkezik az
emberrel s felvilágosítja s oktatja oly dolgokról, amiről semmiféle
akadémiának tudomása nincsen és nem lehet. Ebből tehát az következik, hogy
nekünk embereknek nem kell kétségbe esni, ha stagnáció vagyis megállás áll be
az emberművelődés történelmében. Az emberművelődés történelme csak nagy ritkán
lesz igénybe véve különösen - és ez a fajkibontakozás alkalmával megy végbe.
A körülöttünk közelebb élő nemzetek közül fajtulajdonsággal kibontakoztak már
a napimádók, ide tartoznak az őseink, az arabok és a görögök. A görögök után
uralomra jutottak a rómaiak, de ezek már két ezer évvel előbb Bacchus-imádók
voltak, így hát a pozitívummal semmiféle összeköttetésben nem állottak, ezt
igazolja az a Bacchus templom, amit a rómaiak Baalbekben felállítottak.
Jóllehet e hitetlen állapot megszüntetésére a sors a Bacchus-templomot
földrengéssel sújtotta s az erkölcstelen államot tűzzel is pusztította, később
még Attilával is megostoroztatta, de anyagi érdek, a hitetlen,
beszámíthatatlan állapot állami züllést is hozott létre, s e züllésből
menekült Róma a kereszténységbe.
Ma, amikor az európai felfordulást a merkantil órával mérik, s bűnbakul Vilmos
császárt emlegetik, ez csak arra vall, hogy egyetlenegy ember sincsen, aki
látná s aki az európai kultúrának alapjait vizsgálná, s amikor a virágokat
szemléli, az elvetett magra is gondolna. Igen, az európai kultúrvilágnak a
magja Rómában lett pácolva, s hogy e pácból mi került ki, azt igazolja a „parla”!
Ma már nem titok, hogy a görögök érzéke az Isteni ihlettel összeköttetésben
volt, de az sem titok, hogy a rómaiak Bacchussal összeköttetésben állottak, a
perspektívát nem érzéssel, hanem számozással pótolták. Még a XV. században is
Leonardo mérnöki távlatával szemben egyetlen egy Raffael volt az, akit a
pozitívum ihlete meglátogatott és a plein air távlatba beavatott, de a
legmagasabb fokot ő sem érte el. Ellenben az ógörögök összeköttetése oly
tiszta volt, hogy a hideg követ is képesek voltak megszólaltatni. Mnesikles
Nike torza felolvadása igazolja! - De igazolja azt is, hogy a rómaiak
alkotásai a görögök utánérzéséből, utánzatából, főleg pedig a kiszámított
távlatból táplálkoztak. Ez alkalmat adott a gyenge tehetségűeknek arra, hogy
számítással alkossanak oly munkát, amire ihlet hiányában képtelenek voltak.
Innen kezdődött a sok apró csillag csillogása, amit betetőzött manapság a
photographia; amely nemzetnek nincs eredeti művészete, nincs
fajtulajdonságának jelleme, amely országban a művészet utánérzés, utánzatokból
fejlődik, ott az állam törvényeit nem tisztelik, amely országban a művészetek
élén utánérző, utánzó egyedek állanak, ott más pályán is tehetségtelen,
protekciós egyedek uralkodnak. Tehetséges művész az, aki az élő perspektívát
meg tudja csinálni. És ez a minimum az, amit ma a mozgó képekkel szemben lehet
követelni.
De nemcsak a szobrászat és a festészet terén, hanem minden téren, ahol újat
kell teremteni, tehát még a politikai és hadászati téren is művekre van
szükség, aki Isten ihletével újat képes teremteni, a hideg számító holt
távlattal szemben pedig felül tud kerekedni. Ezt igazolja a mazúri tavak
hősének az eljárása, ki minden lépésnél az Isten útját, a pozitívumot látja.
Nézni nézhet mindenki, de látni csak az láthat, akit az Isteni gondviselés
ezzel a képességgel különösen megáldott. És ezek a különös képességgel
megáldott emberek vannak hivatva az ember művelődéstörténelmét gyarapítani,
vagyis az adott esetben az Isteni bölcsességet igazolni.
Én, Kosztka Tivadar, ki a világ megújhodásáért ifjúságomról lemondottam,
amikor a láthatatlan Szellem meghívását elfogadtam, akkor már rendes polgári
foglalkozásban, kényelem és bőségben volt részem. De elhagytam hazámat, mert
el kellett hagynom, és csak azért, hogy életem alkonyán gazdagnak és dicsőnek
lássam. E cél elérése miatt évek hosszú során át Európát, Afrikát és Ázsiát
utaztam be, hogy a megjövendöit igazságot megtaláljam és a gyakorlatban
festményben átvihessem, s mikor már megvolt a szükséges hadseregem, Párisnak
tartva 1907-ben milliókkal szemben álltam egyedül az isteni gondviselés
eredményével, s az egész világ hiúságát pocsékká zúztam; egy napon Párist
kapitulációra bírtam s a világot túlszárnyaltam, de tíz millió embert el nem
pusztítottam, csupán kijózanítottam őket, a dolgokból reklámot nem csináltam,
mert a kufárok sajtójával nem törődtem, hanem elvonultam a Libanon tetejére s
ott cédrusokat festettem. Így a magányban szép csendesen, ma már őszbe borult
fejjel azon gondolkozom, mi célja volt ennek a nagy háborúságnak, mikor
hatalommal, anyaggal terhelten a mennyországba úgysem juthat senki sem.
Istentelenül pedig, kérdem, mi célja van az embernek a földön?
Miért nem vesszük észre, hogy százféle nyavalya van, mely a testet rágja, ami
tulajdonképpen speciális európai betegség, ahol az emberek sarlatánok után
indulnak, salvarsanokban keresik a gyógyulást, és napi eledelül használják az
Isten káromlását és tagadását. Isten tagadásával már kétezer évvel előbb a
Rómaiak Baalbekben Bacchus, Antonius és Veszta-szűznek templomot emeltek, s
ezek a rómaiak voltak később egész Európának urai és valláserkölcsi téren
elöljárói. Innen áradt szét a nagy Istentelen káosz minden téren. Körül lett
vonalazva először az Isten, hamis vonal alá került a közerkölcs, az
anyagelosztás kötve lett a római joghoz, a pazar, szertelen élvvágy határokat
nem ismert, s habár mindezt az isteni végzet földrengéssel sújtotta, intelmül
Herkulaneum és Pompejit elpusztította. Attilát a közerkölcs helyreállítására
mozgósította.
Ma a XX. században élűnk, az Isteni végzetnek tudtommal más a kívánsága.
Egészséges ember, egészséges szívvel és érzéssel fejlődjék tovább az ember
művelődéstörténelmének igazolására.
Uram! A világ megújhodásában és kialakulásában részt akarok venni azzal a
teljesítménnyel, mely 1880-ban Égi jóslat szerint 1907-ben jött létre. Az
idemellékelt párisi katalógussal is igazolom, hogy ez a munka Párisban be lett
mutatva; mikor a New York Herald kritikusa ezt igazolta, hogy ez az eredmény a
világ minden munkáját túlszárnyalta. Később kísérlet történt, hogy Bécs és
Berlinben ez a dolog méltó helyen kiállítható legyen, de ez a terv a
vállalkozó hűtlensége miatt abba maradt. Ránkszakadt a háború, s ebben a
veszedelmes állapothoz hozzájárult súlyos betegségem, mely korlátozta minden
cselekvésem, sőt még a koronázás alkalmával sem volt módomban a koronázási
jelenetet végig tekinteni, és ez csökkentette a lehetőséget egy nagyarányú
festmény megörökítéséhez. Ma cselekvési szabadságomat az Isten visszaadta,
erőteljes egészséget is adott e sorok megírására. Kérem Nagyméltóságodat,
felségénél haladéktalanul bejelenteni azt, hogy ilyen esemény az ezredek alatt
is a legritkább esetben fordul elő, legutóbb pedig csak Raffael volt némileg
ezzel felruházva, ami a jóslatban különösen volt hangoztatva. Méltóztassék
előadni továbbá azt is, hogy a teljesítmény világraszóló perspektívát is
tartalmaz, vagyis az iskolák számára új rajz vonalat, melynek segítségével ki
fog alakulni az érzés távlata, a festészetben pedig a napút színárnyalata. De
ezzel még nem merül ki az isteni kapcsolat nagyarányú koncepciója.
a háború
asszony leányaink a kóbor dámákkal szálltak síkra,
ezzel tetőzve volt a divat hóbortja.
festő szobrászaink elmerültek az utánzatokba,
ezzel a művészet ki lett szolgáltatva.
keleti fantáziával készült a biblia,
a természet ismeretből megyünk a moziba.
Titkos társulatok bérletbe vették az Isten imádását
s csengős perselyekbe gyűjtötték a magját.
Titkos társulatok alakultak az Isten tagadására,
a tekintély lerombolására.
Titkos társulatok alakultak a fajok elhomályosítására,
az egyéni képesség megakadályozására.
Titkos társulatok alakultak az anyag felhalmozására,
a hatalom megbénítására.
Titkos társulatok alakultak a történelem meghamisítására,
a fajbeli erény elpusztítására.
Titkos társulatok alakultak a nemes fajok kiirtására,
a fajtulajdonságok megbénítására.
Titkos társulatok alakultak a tehetetlenek fenntartására,
az anyagi jónak megosztására.
Titkos társulatok alakultak a szeszes italok pártolására,
az ember egészségének megrontására.
Titkos társulatok alakultak a dohányzás meghonosítására,
a nagymérvű húsevés fogyasztására.
Titkos társulatok alakultak a tea, kávé, ópium, cocain és morphium forgalmára,
a telhetetlen kalmárok gazdagítására.
De alakultak titkos társulatok az arany, gyémánt s minden érték lefoglalására
és a kőszén elpusztítására. De alakultak társulatok emberhús vásárlására, az
Isteni teremtmény meggyalázására. Társulatok alakultak a fajtalanságra, a
testi élvezet kihasználására. Társulatok alakultak a kenyér, zsiradék, a tej
hamisítására s a liszt értéktelen osztályozására.
De kialakultak társulatok mindennek a hamisítására, csak nem az Isten
imádatára.
Miért kötötte határokhoz az Isteni bölcselet ezen a világon mindent, ami
fajtulajdonságot jelent?
Fajtalan nemzetközösséget, fajtalan közös szerelmet nem ismer el a természet.
Ti, hibás emberek, nem elég, hogy a sarlatánok útjain eltévedtetek, hanem az
isteni természettel szemben támadásba mentetek. Ti nem voltatok megelégedve az
egészséges tiszta levegővel, megrontottátok füsttel, bűzzel, ti nem voltatok
megelégedve a legjobb forrásvízzel, teli tettétek magatokat különféle
szesszel, tinektek hiába sütött a nap - ti nem vettétek észre, tielőttek hiába
zúgnak a patakok, rohannak a folyók, megtermékenyíteni őket, ti nem voltatok
arra valók.
Ám menjetek az ócsárolt barbárokhoz, akárcsak a Földközi-tenger partokhoz, mit
művelnek ott az emberi kezek kis folyó vízzel, mentén letelepszenek. Milliók
számára különfélét termelnek. Ők nem zúgolódnak a kis forrás, patak mentén,
addig mi az egyik határban a kimaradt eső miatt zúgolódunk, a másik határban a
bő eső miatt káromkodunk, a nagy vihar közeledtére a korcsmában pipára
gyújtunk.
Ezek a hibák, melyek általánosan feltűnnek a világlátott egyén szemében,
lehetetlen, hogy uralkodjanak a természetben. Éppen azért, mert az Isteni
természet ezeket nem tűri, az emberi nem fajtulajdonságát elveszti.
Fajtulajdonság nélkül a családfa nem fejleszthető, fejlesztés nélkül az élet
ezen a földön nem folytatható.