Önéletrajz

Vagy két héttel ezelőtt Miskolc sétáló utcáján a feleségem egy gazdag kirakat bűvöletében kissé lemaradt mögöttem.

- Szervusz Emődné, Kállai Emődné, szervusz! – hallottam egyszer csak e harsány köszönést, s csak amikor visszafordultam, vettem észre, hogy ez a felségemnek szól. Egyik költő barátunk üdvözölte így, s már ment is serényen tovább a dolgára. Engem észre sem vett. A felségem utánam sietett, s csak ennyit mondott:

- Szervusz, Kállai Emőd!

Nos, meg kell barátkoznom tehát ezzel a szerzői névvel is, mint szerepekben bujdokoló önmagammal általában. Elfogadnak így olvasóim és pályatársaim, az eddig megjelent négy önálló kötetem révén az Országos Széchenyi Könyvtár is.

Nagykállóban születtem, Emődön élek, innen a névkreálmány. Csak mostanában döbbentem rá, hogy én, Nagy István pusztán elvettem ezzel városaimtól, méghozzá önkényesen. De vajon adok-e, adhatok-e vissza is ezért, vagy ezzel valamit? Az autópályák (s ezzel a szárazföldi nagyvilág) hamarabb érték el szívemmel művelt földjeimet, mint dicsőségem híre, és már túl vagyok életkorom szerint az álmodozó délelőttön! Szülőket, fiút, barátokat temettem e földekbe, s innen visznek az Európai Unióba gyönyörű lányaim mindhárman virágként magyar szót. Verseket is. Olykor megkérdezik, írtam-e mostanában.

- Egy-egy napot az emlékeimhez, egy-egy rovást a szívizomba, egy-egy szétesést a megértés, vagy csak a vörös vértestek rejtett barlangvilágába – válaszolom ilyenkor öröklött keservvel. Aztán előhúzok a fiókból egy-egy szonettet, vagy novellát, s „lőn világosság”, öröm és reneszánsz. Legalábbis, ha 'Kállai Emődné' olvashatóvá varázsolta számítógépén a firkálmányaimat.

A Kaleidoszkóp antológiákban mintegy hatvan versem eredeti nevem alatt jelent meg 2003-ban és 2004-ben, minthogy vén fejjel bár, épp egyetemi hallgató voltam. Az inkognitó nyújtotta védelmi fal összeomlott, megtalálható lettem. S megtaláltak! Felhívnak, találkozóra hívnak, „olvasnak, mondanak”, állítólag szeretnek is. És állítólag Kállai Emődöt is szerették, szeretik. Visszajövök. „Nagy István úgyis visszatér” helyett Kállai Emőd úgyis visszajön; hála az Irodalmi Rádiónak, méghozzá nyomtatásban még nem szereplő hangsúlyos és időmértékes ritmusalakzatokkal. Remélem, nem szennyezem túlságosan az Étert, az internetes Univerzumot. Könyv alakban kinyomtatni pedig amúgy sincs pénz, pártoló áldozat.

Szabó Tibor művészi tehetségével nem először lépett, s áll mellém. Megtisztel vele, köszönet érte!

2005. szeptember 5.

 

 

Kállai Emőd
szerzői néven
eddig nyomtatásban megjelent önálló versesköteteim:

Termékeny ágyon
RÍM Könyvkiadó, Nyíregyháza, 1992.; ISBN 963 7868 00 3

Mikor a szó kihajt
ÚJ BEKEZDÉS KÖNYVEK 4.; Új bekezdés, Miskolc, 1992.;
ISBN 963 04 2053 8; ISSN 1215-7015

Szívig fedetlen
SeM Press Lapkiadó Kft., Miskolc, 1992.; ISBN 963 04 2569 6

Érintsd meg a jövőt! Touch The Coming Future!
SeM Press Lapkiadó Kft., Miskolc, 1992.; ISBN 963 04 2735 4

Érintsd meg a jövőt! Touch The Coming Future!
Szabadelvű füzetek 1., Kelet-Magyarországi Szabadelvű Protestáns Kör, Vásárosnamény, 1992.; ISBN 963 04 2736 2; ISSN 1216-7754