Victor Vasarely
 1908 - 1997

Őt tekinthetjük az optikai festészet, vagy "op-art" legjelentősebb képviselőjének, mind életműve, mind számos elméleti munkája révén, amelyekben egyebek között a mozgást úgy jellemzi, mint ..azt az erőszakot, amellyel a szerkezetek szemünk recehártyáján közvetlen ingert okoznak. (idézetek Vasarely Gea c. könyvéből - korszakok leírása - lent, kis piros fickóra kattintva)

1906  

április 9., Pécs, Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző), születetése. (Szülei - Vásárhelyi Viktor és Csiszár Anna). Gyermekkorát Pöstyén (jelenleg Piešany, Szlovákia) töltötte, később a középiskolát Budapesten végezte el (1925).

Szín, mozgás, fény? Ahány nézőpont, annyi értelmezés.

1925 - 1929

 

1925 - 1927 között az orvosi egyetem esti tanfolyamait kezdte látogatni Budapesten, közben pedig egy laboratóriumi eszközöket előállító üzemben dolgozott. A művészi tevékenység azonban mindennél erősebben vonzotta. 1928ban Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába iratkozott be Budapesten, ahol rajztanulmányokkal foglakozott. 1929ben beiratkozott, a Bauhaus eszmevilágához formailag közelálló Bortnyik Sándor "Műhely"-be, és két éven át folytatott elsősorban grafikai tanulmányokat. Megismerkedett későbbi feleségével, az ugyancsak grafikai tervező Spinner Klárával.

 Az általános és a specifikus ismeretek közötti
különbség zavar és kölcsönös félreértések forrása az oktatás folyamatában.

1930 -  1943

 

Párizsba költözött, intenzíven foglalkozott alkalmazott grafikával és mint reklámgrafikus művész dolgozott, a Havas, Draeger és Devambez cégeknél. Elkezdte Zebra tanulmányait és az első optikai kísérleteket, közben tanulmányokat készített. 1931-ben megnősült. Még ugyanabban az évben megszületett első fia, André - második fia, pedig 1934-ben Jean-Pierre (ismertebb művésznevén Yvaral). 1940 - találkozott Denise René műkereskedővel.

     

1944 - 1947

 

Megnyílt a Denise René Galéria Párizsban, melynek segítségével megjelentek első myomatai. Kiállította műveit a Surindépendants Szalon (1946), a Réalités Nouvelles Szalon (1947) és a René Denis Galéria (1948). Elkezdett festeni.  

Az ember értelmes lény, igyekszik úrrá lenni a természet fölött. Találmányai megsokszorozzák erejét,
de mivel ő maga is része ennek a természetnek, nem szabad elfelejtenie, hogy legyőzése önnön legyőzését is jelenti.

1944 - 1951

 

A célhoz immár egyenesen vezető úton három nagy látványélmény lendítette. Periódusok ezek művészetében? Inkább egymással együtt futó élmény-rétegek. Nevüket az őket fakasztó helyről kapták: Denfer, Belle-Isle, és Gordes-kristály. Denfert egy párizsi metróállomás neve. Belle-lsle - Szép-sziget a breton tengerpartnál. A kulcsélményt adó Gorctes kisváros Dél-Franciaorzságban. Ám eközben a régebbi évek benyomásait és eredményeit sem feledte. Elméleti meggyőződésből, tudatosan vissza-visszatér hozzájuk, prototípusként használja őket - innen a kettős évszám munkáinak jó része alatt.

     

1951 - 1955

 

1951-ben a Denise René Galériájában megrendezett Formes et couleurs murales kiállításon mutatta be Photographismes címmel azokat a nagyméretű vetítéseket, nagyításokat, amelyeket tus és ceruzarajzairól készített (Naissance sorozat 1951.) Köztéri műve - Hódolat Malevicsnek (kerámia murális mozgásforma, 1954, Caracas). Denise René Galéria 1955 április "Mozgás" (Le Mouvement) csoportos kiállítás (Marcel Duchamp, Alexander Calder, Vasarely, Jesus Rafael Sotó, Nicolas Schöffer, Jan Tinguely). A kiállításhoz kapcsolódóan Sárga kiáltvány címmel jelentette meg manifesztumát. 1954-ben az új caracasi egyetem építkezéseinél 3 monumentális, murális feladat megoldása során jelentős mértékben tisztázhatta a geometrikus, kinetikus művészet, illetve az architektúra lehetséges kapcsolatának kérdéseit. "Színes város" című tanulmány gyűjtemény. Arcueil-be költözött.

     

1955 - 1965

 

Művészetelméleti írásai jelentek meg, faliszőnyegeket tervezett, művészfilmeket készített. 1959 tavaszán megjelent új szabadalma "Plasztikus Egységek" címmel. Kialakította szín - forma abc-jét. 1961 - Kassák Lajossal közösen rendezett kiállítás, ennek alkalmából adta ki a Denise René Galéria a Kassák/Vasarely albumot. 1963-ban, Folklór planetaire néven nyilvánosságra hozta elméletét. 1960-tól világhírnevet szerzett. Számos magas kitüntetés, kiállításokon elnyert aranyérem, nagydíj öregbítik hírnevét: Provence, New Orleans, Villeparisis, Pécs; Aix-en-Provence díszpolgára, a Cleveland-i egyetem díszdoktora; a Francia Becsületrend lovagja és tisztje. Guggenheim-díj (1964), a Săo Pauló-i biennále díja (1965), nagydíja (1965). Annet-sur-Marne-re költözött. Köztéri mű - murális munkák (Ginsberg építésszel - 1958-1961, Párizs)

A végtelen világmindenségben az események örök időktől fogva és örök időkig szakadatlanul követik egymást:
sűrítés - robbanás - fölizzás - kisugárzás - sokfélévé válás - evolúció - csúcsra érés - hanyatlás - fölépülés - lerombolódás.

1965 - 1975

 

Francia pavilonon a Világ Expón Montrealban (1967). Csoportos - ("Fény és mozgás" - Musée d'Art Moderne de la Ville, Párizs, 1967;'10 Ans d'Art vivant, 1955-65; Fondation Maeght, Saint Paul de Vence, 1968), és egyéni kiállítások (Sidney Janis Gallery, New York, 1966 és 1968; Galerie Denise René, Párizs, 1969; Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1969). Camegie-díj (1967), a Camegie Int. festészeti díja (1967), a krakkói festészeti biennále elsô díja (1968), cagnes-surmeri nemzetközi festészeti fesztivál Arany Palettája (1968). Köztéri művek - homlokzati integráció (falkép, 1965, Essen, Ped. Főiskola); bejárati rácsozat (vas, 1966, Montpellier, egyetem); Para Vista, udvar (alumínium, lakkozott, égetett, 1967, Párizs, egyetem); homlokzat (beton, üveg, 1968, Bonn, egyetem); Transparens kinetikus fal és ajtó (szekurit üveg 1970, Amstelveen, KLM székház).

Az ego - és geocentrikus ember a kozmosz létértelmének képzeli magát, holott csupán parányi alkotórésze. Ezzel szemben az
értelem, a képzelet, a tudomány, a művészet semmivel nem mérhető lelki világot tár elénk. Mindezt anyagi formába önteni és
terjeszteni: ez az ember feladata.

1970 - 1975

 

Gyakran használt motívuma a félgömb és "hódolat a hatszögnek." Alapítványt hoz létre, kezdetben a GORDES Múzeumban, később kapcsolódik a Vasarely Alapítványhoz Amerika, Németország és Norvégia is. Az Alapítványt a francia állam 1971-ben elismerte. Megjelent négy tanulmánya "Plasti-cité" címmel. Kétszer megkapta a Nemzetközi Művészkönyv-díjat (1971, 1975. Egyéni kiállításai - Galerie Denise René (1972); Sidney Jannis Galériákban (1972). Köztéri művek: Vega, kinetikus integráció (üveg, 1971, Bochum, Ruhr Egyetem); murális integráció (vinilin festés, Párizs, Maine-Montparnasse pályaudvar nagycsarnok); homlokzat (fém, 1971, Párizs, Luxemburg Rádió-televízió épülete); üvegablak (színezett altuglas, 1972, Mexico); Tridim-szoborjel (polikrom, fém, 1974, Neuchâtel); szobor (acél, zománcozva, polikrom, 1975, Kruishouten); Donan II. - murális kompozíció (kerámia, 1975, Poindimié, Új-Kaledónia); Vasarely Alapítvány épülete - homlokzatok (eloxált alumínium, 1975, Aix-en-Provence).

A hit velünk született szükséglet, akár istennel, hazával vagy ideológiával, akár művészettel vagy tudománnyal kapcsolatos.

1976 - 1982

 

1976-ban, a pécsi állandó Vasarely Múzeum megnyitásának évében avatták fel Aix-en-Provence-ban saját alapítványi múzeumát, amely az elemző vizuális kísérletezés nemzetközi műhelye is volt. Egyéni kiállításai ebben az időszakban - Caracas Museum of Contemporary Art (1977), Phoenix Art Museum (1979). Az első francia kozmonautával, Jean-Loup Chretiennel 154 eredeti szerigráfiát küldött a Szaljut 7-en a világűrbe. A lapokat mindhárom űrhajós ellátta kézjegyével, majd azokat jótékony célra az UNESCO-nak átadták. 1978 New Yorkban, 1982 Oslóban Vasarely Központot hoznak létre. Megjelent Gea című könyve (1982). Köztéri művek: murális integráció (Zsolnay kerámia, 1976, Párizs, Nemzetközi Vasúti Szövetség Háza); Jelszobor (Zsolnay kerámia lapokból, 1977, Budapest, Déli pályaudvar és Pécs, Hunyadi út); homlokzat (relief porcelán, 1978, Berlin, Rosenthal Stúdió); homlokzat kompozíció (kerámia, 1978, Győr, Színház); Stélé (vasbeton, Zsolnay kerámiával burkolva, Aix-en-Provence, Vasarely Alapítvány); Építészeti integráció (1979, Monaco, Kongresszusi Központ); Canet-Plage sétaút meghosszabbítva 3 km-rel (kerámia, 1981).

Emberül élni: mit jelent pontosan ez a kifejezés?
A múltban gyökerező ember csakis a jelenben létezhet, mely a jövő csíráit hordja magában.

1983 - 1996

 

New York város díszpolgára lett (1985). Budapesten felavatják a Zichy-kastélyban az új Vasarely Múzeumot (1987). Felesége, Klára Spinner meghal. 1996 GORDES - bezárja kapuit a Vasarely Múzeum.

Minden kezdet és vég. Mindenki "én" és emberiség egyszerre.
A semmi távoli és titokzatos dolog, a jelen másodpercei megérdemlik, hogy megéljük őket.

1997  

március 15. Párizs, Victor VASARELY grafikus művész, festő, 91 éves korában elhunyt.

 

Örökösei:



idősebb fia, André VASARHELYI, orvos
fiatalabb fia, Jean-Pierre VASARHELYI (YVARAL), festő
unokája Pierre VASARHELYI, Yvaral első házasságából született fia
menye Michele Vasarhelyi, Jean-Pierre VASARHELYI (YVARAL) felesége

Halhatatlanság? Igen, az eljövendő generációk vagy az értékes alkotások révén.