Ő az első modern indiai művész, életműve java
részét a delhi Nemzeti Galériában őrzik. Hindu nevét a szikhek szent városáról,
a pandzsábi Amritszárról, a halhatatlanság helyéről kapta.
Néhány éves, szinte még vadonatúj épület 1912-ben az akkor már Szilágyi Dezső
(1903-ban keresztelték át újra) téri, a négyes számmal jelölt bérpalota, ahová
az ifjú házaspár, Gottesmann Marie-Antoinette és férje, a tudós, a pandzsábi
arisztokrata: Umrao Majithia Singh annak az esztendőnek kora tavaszán
beköltöznek. Furcsa pár, de társadalmi státusuk hibátlanul igazodik a
környezethez. Marie-Antoinette édesapja dúsgazdag vállalkozó a biztosítási
üzletágban. Umrao Singh magyar felesége Rómában, Párizsban, a Riviérán töltötte
serdülő- és ifjúkora szezonjait, hazai és külföldi mesterek közreműködésével
tökéletesítette zongorajátékát, ráadásul, társaságbeli kortársai szerint
gyönyörű énekhanggal dicsekedhetett: egy ideig Puccini volt a mestere. Gyakran
énekelt Európa szalonjaiban, társasági esteken. Vonzó, izgalmas, vörös hajú
jelenség az 1910-ben éppen Londonban időző Gottesmann lány, bele is szeret
magyar vendéglátójának a férje. A féltékeny barátnő gyanúja az énekesnő
kiűzetésével zárul, szerencséjére éppen azokban a napokban olvassa a hirdetést,
amelyben Princess Bamba, Viktória királynő vendége, s egyben az utolsó szikh
király, Maharaja Dalip Singh leánya zeneileg művelt társalkodónőt keres, hogy őt
majd hazakísérje Indiába. Marie-Antoinette lesz a győztes a jelentkezők közül.
Munkaadója, a hercegnő pedig majdnem a vesztes. Elszeretik félhivatalos
vőlegényét. És éppen zeneileg művelt társalkodónője. A dúsgazdag szikh Umrao
Singhet, aki maga is maharadzsákkal rokon, és egyébként mindkét hölggyel még
Londonban ismerkedett meg, ő is Viktória udvarában. Umrao filozófiát tanul,
nyelvtudományokkal foglalkozik, a szankszrit, a perzsa, az urdu nyelv és
irodalom professzora. Rajong Tolsztojért, megjelenésében próbál is hasonlítani
rá.
Szerényen
öltözik, étkezik, de jógázik is ráadásnak. (Dunaharaszti lakói az 1910-es évek
második felében már-már idegenforgalmi nevezetességként mutogatják később a
zöldben gyakorlatozó szikh urat, akit helybéli tanítványok köre kísér el
mindennapos "edzésére".) Lahoréban veszi feleségül a csalódott hercegnő
társalkodónőjét, ahonnan 1912 tavaszán érkeznek meg a fényűzően berendezett
Szilágyi Dezső téri lakásba. 1913. január 30-án, vasárnap délelőtt fél
tizenkettőkor itt született meg első gyermekük, Amrita Sher-Gil, aki magyar
használatra a Dalma keresztnevet kapta. Gyönyörű kislány. Okos, határozott,
érzékeny és intelligens. Festői tehetsége már gyermekkorában megmutatkozik,
zenei hajlamai és képzettsége korán eljegyzi gondolkodását a művészetek
világával. Egy évig él itt a téren, az új bérpalotában a család, aztán - kitört
az első világháború, Magyarország és az angol birodalom hadban állt egymással -
kiköltöznek a városból. Előbb a budai hegyek közé, majd ismét a folyó mellé:
Dunaharasztiba. 1921-ben elhagyják Magyarországot. Amrita Párizsban tanul,
húszéves, amikor a Grand Salon bemutatja első képét. Az 1930-as években szinte
minden nyarat Magyarországon, a Dunakanyarban tölt, festi gyermekkorának újra
felfedezett színpadát és jeleneteit. Zebegényben például, ahol olyan vásznai
születnek, amelyeken letagadhatatlanul érződik Szőnyi hatása. Közben gyakran
találkozik gyermekkora játszótársával, unokatestvérével, Egan Viktorral, s végül
szerelem lesz a barátságból: 1938-ban már azért utazik Budapestre Amrita, hogy
férjül vegye a fiút, aki éppen akkor fejezte be Pesten az orvosi egyetemet.
Nyáron esküvő, egy év múlva, a következő júliusban megint háború és menekülés:
Amrita és Viktor végleg elhagyják Magyarországot. Az Egan família vázlatos
története: ír nemesi családról (O.'Egan) van szó, elsőként a ködös messzeségből
James Egan lépett magyar földre, hogy Pesten vállaljon angol nyelvtanári állást.
Két fia - Jakab és Edward - ágaztatják tovább a nemzetség fáját. Jakab ágán, az
onnan számított harmadik generáció gyermeke volt Egan Lajos, az utolsó fiumei
alkormányzó, Edward leszármazottai között pedig ott találjuk a tragikus sorsú -
1901ben meggyilkolt - Edét, a Ruténföld kormánybiztosát, aki a tejgazdaság és a
sajtgyártás országos újjászervező korszerűsítésével vívott ki magának szócikket
a
gazdaságtörténetben.
Amrita hites ura, Egan Viktor, az említett Lajosnak unokája, akinek édesapja -
ugyancsak Viktor és katonatiszt - Gottesmann Louis másik leányát, Blancát vette
annak idején feleségül. A fiatalok azt tervezték, hogy néhány évig Budapesten
maradnak, Viktor gyakorlatot szerez az orvoslásban. Amrita Sher-Gil azután, hogy
Párizsban 1933-ban a
Fiatal lányok
című festményével aranyérmet nyer, és beválasztják az abszolút rangot jelentő
Grand Salon tagjai sorába, visszatér édesapja hazájába. India különböző
városaiban 1934-től kezdi felépíteni azt az életművet, amely viharos
gyorsasággal emeli az akkor s jórészt vele megszülető modern indiai festészet
élő panteonjának felhőtrónjára. 1941-ben halt meg, máig tisztázatlan körülmények
között, 28 évesen, az égig érő hegyek között pazarul berendezett műtermében.
Öngyilkosságot emlegetnek, kábítószert mások, a távoli leszármazott ingerülten
utasítja vissza mindkét feltételezést: trópusi fertőzés ölte meg kíméletlen
gyorsasággal. Új-Delhiben utcát neveztek el róla, életrajzát többen is megírták
(angolul és/vagy Indiában), úgy tartja számon a nemzetközi műkritika, mint a XX.
század egyik kiemelkedő festő-alkotóját. Emlékét a Szilágyi Dezső téren, a
szülőházon, frissen keltezett márványtábla örökíti meg. Festőileg két csoportot
alkotnak magyarországi képei: a párizsi tanulóévek idején Magyarországon töltött
hónapok alatt készült művekét illetve 1938-39-es, házasságkötésével kapcsolatos,
egy éves magyarországi tartózkodásakor festett képeiét. A 1930-as évek elején
gyakran tartózkodott Zebegényben és Verőcén. A plein air foltfestés és a tiszta
színek használata mellett itt szembesült a táj nyitottságával, a tájképnek az
enteriőrtől eltérő kompozíciós kérdéseivel. 1938-39-ben - az indiai
miniatúrafestészet hagyománya mellett - id. Pieter Brueghel műveivel és az
életkép műfajával kötötte össze tájképi élményeit. Groteszk hangvétel és
kettősség jellemzi műveit, amit például kiskunhalasi képén az
Úr lakhelyének
magas, fehér tornya és árnyékában a vásározók kis világa reprezentál. Képeivel
rendszeresen szerepelt a Grand Salon és a Salon des Tuileries kiállításain.
1933-ban a Grand Salon associere-jévé választották. Akkor 20 éves volt. Éles
realizmussal, könyörtelen szemmel, az illúzió teljes hiányával jellemezte
kritikusa Amritát. A posztimpresszionizmus és saját, női "tárgyiassága" volt
útravalója a "civilizációból" kivonuló, önálló alkotómunka megkezdéséhez.
Indiában Amrita az eredeti indiai festészet elfeledett múltját kutatta, hogy a
művészet és az emberi lét közös gyökereit, egységüket visszakereső európai
modernizmushoz hasonlóan megismerje, életre keltse és megújítsa azt. Fő műfaja
az
életkép
lett. Előbb monumentális és statikus szegényképeket festett. Tisztelte Gandhit
és tisztelőjének mondhatta Nehrut, az indiai társadalmi változások elkötelezett
kezdeményezőit és harcosait, s a maga módján Indiát egyszerűen azokkal
azonosította, akik a brit fennhatóság, a szigorú kasztrendszer valamint a nőket
a társadalmi életből kiközösítő hagyomány ellenére indiaiak: érinthetetlenek
(szegények) és nők voltak. Épp ebből az azonosításból fakad képtípusának
kettőssége: szándéka szerint alakjain keresztül India meg is jelenik, nem csak
reprezentálódik. 1936-ban Délre utazott, kiállítások és anyagi siker reményében.
Az utazás igazi élményei azonban az adzsantai és elúrai barlangtemplomokban
valamint a kócsini palotában és a bombayi Prince of Wales Museumban tett
látogatásai voltak. Amritát egyaránt lenyűgözték az archaikus és a Mattan Cséri
palota 18. századi erotikus falképei, a rádzsput és bászóhli miniatúrák. Stílusa
megváltozott. Nagyméretű, fekvő formájú képekre tette át a freskók ritmikus
kompozícióját s kifinomult érzékiségét. Amrita saját kora indiai életének
tapasztalható különösségét értelmezte képein a régi művészet segítségével: az
érzéki és érzékfeletti folytonos együttlétét és áthatását reprezentálta a
majdnem egyöntetű figurákkal és mozdulatokkal, az egységes, meleg színvilággal.
Művészetével, maga akarta bizonyítani India alkotó erejét, illetve példát akart
mutatni India művészeinek az alkotó típusú tevékenységre. Vallomása szerint
művészete nem egyszerűen egy pálya, hanem saját magával azonos. Baktay Ervin
írta róla a szócikket a Művészeti Lexikonban. "Anyai részről magyar
származású indiai festőnő, India modern, haladó festészetének úttörője. 1930-tól
Párizsban tanult, s ekkor Cézanne és Gauguin művészete hatott rá. 1934-ben
visszatért Indiába, és kialakította sajátos stílusát, amelyben India régi
hagyományai a legjobb modern törekvésekkel párosultak. 1937-től egyre nagyobb
hatása volt India fiatal művésznemzedékére. Műveinek nagy részét az indiai
nemzeti múzeumban őrzik." A nagybácsi szűkszavú méltatását a
művészettörténet már régen kiegészítette lelkes mondatokkal. Amrita Sher-Gil a
Szilágyi Dezső térről végleg bevonult az érvényes alkotók örök panteonjába.
Dalma, a budai kislány, akiről itthon nem őriz semmit a közemlékezet. Akiről -
pedig volna mit - nem mesél a város.
|